کد خبر: 599848
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۵:۱۳:۳۳
| |

بلومبرگ گزارش داد

پیوستن عراق به باشگاه تجارت بدون دلار

به گزارش بلومبرگ عراق به عنوان جدیدترین کشور خاورمیانه به سمت تجارت با ارزهای دیگر روی آورده است که تحول مهمی در حوزه تجارت غیرنفتی منطقه محسوب می‌شود.

پیوستن عراق به باشگاه تجارت بدون دلار
کد خبر: 599848
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۵:۱۳:۳۳

 عراق جدیدترین کشور در خاورمیانه است که از تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار سخن گفته است.

به گزارش ایرنا، بلومبرگی در گزارشی نوشت: این موضوع تاثیر چندانی بر سلطه دلار در منطقه‌ای که دارای روابط عمیق مالی، انرژی و سیاسی با آمریکاست ندارد؛ اما تحول مهمی در حوزه تجارت غیرنفتی منطقه محسوب می‌شود.

بغداد گفته است در نظر دارد پول واردات کالاها توسط بخش خصوصی از چین را با یوان بپردازد و پول ملی چین را وارد سیستم مالی خود کند تا بدین وسیله فشارها بر دینار را کاهش دهد.

امارات و هند بر روی سازوکاری برای توسعه تجارت غیرنفتی بر پایه روپیه در حال کار هستند و وزیر مالی عربستان نیز اخیراً گفته است کشورش موافق تجارت با ارزهایی غیر از دلار است.

عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک تلاش‌های گسترده‌ای را برای به ثبات رساندن دینار آغاز کرده است. این کشور با کمبود دلار طی ماه‌های اخیر مواجه شده است. دولت آمریکا فشار زیادی را به مقامات عراقی وارد آورده است تا عرضه دلار به کشور ایران را محدود کنند. فدرال رزرو در ماه نوامبر نظارت‌های شدیدتری را بر معاملات دلاری در بانک‌های تجاری عراق وضع کرد.

این اتفاق در حالی می‌افتد که کشورها روابط عمیق‌تری را با قدرت‌های در حال ظهور آسیا جستجو می‌کنند. به ویژه چین در تلاش است تا استفاده از یوان در معاملات با کشورهای مهم صادرکننده نفت و کالا در این منطقه را رواج دهد.

اما مقامات خاورمیانه‌ای گفته‌اند دلار به عنوان ارز انتخابی‌شان برای معاملات انرژی باقی می‌ماند و گام‌های خود به سمت تجارت با ارزهای دیگر را جزئی و کم اهمیت می‌دانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها