کد خبر: 599798
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۲:۳۶:۳۷
| |

سخنگوی دولت:

بعد از تمرکز دشمن بر بی‌ثباتی خیابانی، نرخ ارز بی‌ثبات شد

فاز ۱۴ ایرانی‌ترین فاز پالایشگاه پارس جنوبی است

سخنگوی دولت گفت: بعد از این‌که دشمن ملت ایران در پیش‌برد طرح‌هایش دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، طبیعتا بر حوزه اقتصادی تمرکز کرد.

بعد از تمرکز دشمن بر بی‌ثباتی خیابانی، نرخ ارز بی‌ثبات شد
کد خبر: 599798
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۲:۳۶:۳۷

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به این‌که‌ آخر این هفته رئیس‌جمهور به استان بوشهر سفر خواهد کرد، گفت: فاز ۱۴ پارس‌جنوبی که می‌توان گفت ایرانی‌ترین فاز پالایشگاه پارس جنوبی است، افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بهادری جهرمی درباره مرکز مبادله ارز گفت: بعد از این‌که دشمن ملت ایران در پیش‌برد طرح‌هایش دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، طبیعتا بر حوزه اقتصادی تمرکز کرد.

وی افزود: بعد از شهریور در ماه‌های مهر و آبان یک ثبات نسبی را شاهد بودیم، بعد از تمرکز خارجی بر بی‌ثباتی خیابانی این بی‌ثباتی اتفاق افتاد که موقتی خواهد بود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: نهادهای امنیتی با تمرکز برخی از عوامل را دستگیر کردند و اقدامات بین‌المللی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان تامین ارز ما در سامانه‌های مختلف از تقاضا بیشتر است و تفاوت معناداری با قیمت‌سازی و نرخ‌های دلالی و ارزهای فردایی دارد.

سخنگوی دولت گفت: در بازارهایی که التهاب دارد و مردم ما تجارب تلخی دارند توصیه ما به عنوان دولت این است که در حوزه سرمایه‌گذاری به التهابات مقطعی اعتنایی نداشته باشند. تامین ارز از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۳ میلیارد دلار صورت گرفته است که ۳۵ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه سفرهای نوروزی هستیم، رییس‌جمهور دستور دادند همه استانداران و فرمانداران غرفه‌هایی به منظور ارائه و فروش محصولات صنایع دستی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار در مبادی ورودی شهرها و مراکز نزدیک به گردشگری ایجاد شود و حمایت موثر صورت بگیرد‌.

بهادری جهرمی بیان کرد: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ماه امسال، ۴۰۹ میلیون و ۲۶۹ هزار دلار سرمایه‌گذاری توسط ایرانیان خارج از کشور محقق شده است که در قالب ۲۵ طرح سرمایه‌گذاری است و ۱۱ طرح در حوزه صنعت بوده و ۵ طرح در حوزه خدمات و ۳ طرح مربوط به بخش کشاورزی و سایر حوزه‌ها صورت‌ گرفته است و جذب سرمایه‌گذاری در این دولت ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح طرح‌های آب شیرین‌کن بوشهر در این سفر نیز اظهار کرد: طرح‌های مپنا با ظرفیت ۳۵ هزار و طرح وحدتیه با ظرفیت ۶۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب پایداری را برای مردم بوشهر و چندین روستای استان تامین می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه فاز نخست خط آبرسانی سیراف به جم نیز پس از ۱۲ سال با کار جهادی دولت سیزدهم، در این سفر افتتاح می‌شود، گفت: قرار است ۱۰هزار مترمکعب آب از خط کوثر را به شهر جم و شهرک توحید این شهرستان برساند و عطش چندین ساله مردم این شهر را برطرف کند. همچنین از افتتاح بیش از ۲ هزار واحد مسکن در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر افتتاح خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن اظهار داشت: به موازات طرح دولت برای تعیین سقف اجاره بها که طرحی مسکن و مقطعی بود،تولید مسکن و جبران عقب ماندگی ها مورد توجه دولت است که در دولت قبل مورد توجه نبود. تمرکز دولت تامین مسکن است و مالیات بر عابدی سرمایه نیز می تواند کمک کند تا قیمت مسکن کنترل شود تا به مرجعی برای سوداگری و سرمایه گذاری تبدیل نشود.

وی افزود: در تمامی سفرهای پیش روی استانی افتتاح های طرح های ملی مسکن را هم داشتیم. در حوزه تامین زمین هم ۲۴ هزار هکتار در شهرک ها معرفی شدند و برای ساماندهی مشاوران املاک نیز طرح هایی در حال تدوین و تصویب است.

سخنگوی دولت درباره این‌که وزیر اقتصاد گفته است پشت پرده بالا رفتن التهابات بازار ارز شناسایی شده‌ و برخورد می‌شود، آیا دولت سیزدهم قرار است راه دولت‌های گذشته را در پیش بگیرد یا قرار است راه جدیدی را برای سامان دهی بازار ارز داشته باشد و این‌که آیا مشکلات اقتصاد به صورت دستوری قابل حل است، گفت: دولت با دستوری اداره کردن اقتصاد مخالف است، این کشف قیمت‌ها  در سامانه‌هایی که دولت در حوزه ارز فعال کرده است به همین دلیل است. چه در سامانه نیما و چه در سامانه مرکز مبادلات کشف قیمت بازار انجام می‌شود و نرخ گذاری دستوری صورت نمی‌گیرد، به عرضه ارز باتوجه به این که منابع ارزی که در کشور وجود دارد نگاه کنید، عرضه ارز بیش از تقاضا است.

وی ادامه دادک در روزهای اخیر بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و تجمیع‌شان در همین سامانه‌ها صورت گرفته است عموم اختیاراتی که بانک مرکزی دارد در این زمینه است یعنی مدیریت عرضه و تقاضا.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها