کد خبر: 597255
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۲:۱۳:۴۱
| |

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به پکن مهم‌تر از استقبال گرم چینی‌هاست

تجارت ایران و چین در حد پای مرغ مانده‌ است

سفر رئیس‌جمهور به چین فارغ از اینکه یک سفر دولتی است و با رئیس‌جمهور کشور قدرتمندی مثل چین دیدار می‌کند اهمیت دارد. اما آنچه این سفر را برجسته‌تر می‌کند عوامل دیگری است ازجمله مواضعی که چین درمورد تمامیت ارضی و سرمایه‌گذاری در ایران اتخاذ کرده‌است.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به پکن مهم‌تر از استقبال گرم چینی‌هاست
کد خبر: 597255
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۲:۱۳:۴۱

در روزهای گذشته رسانه‌های حامی دولت سعی کرده‌اند سفر ابراهیم رییسی به چین را برجسته‌تر کنند. این رسانه‌ها با پرداختن به استقبال سطح سه چینی‌ها از رییس‌جمور که بالاترین سطح میزبانی از مقامات خارجی در پکن است.

به گزارش خبر آنلاین، فارغ از اینکه چینی ها حتما و باید آقای رئیسی را در چارچوب بهترین پروتکل های تشریفاتی مورد استقبال قرار دهند، اما برخی عوامل دیگری که باعث شده توجهات زیادی به آن جلب شود عبارتند از:

۱- آقای رئیسی به عنوان رئیس دولتی به چین می رود که شعار نگاه به شرق را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده و اعضای دولت او از جمله کارگزاران سیاست خارجی آن، کارنامه روشی در غرب ستیزی داشته اند.

۲- این سفر در شرایطی صورت می گیرد که دولت سیزدهم بارها اعلام کرده است که چین به خاطر رویکرد غرب گرایانه دولت قبل حاضر به همکاری با ایران نبوده است اکنون که یک دولت انقلابی با رویکرد غرب ستیز و با نگاه مثبت به چین روی کار آمده، رویکرد تعاملی چینی ها نیز متفاوت خواهد شد.

۳- این سفر تقریبا دوسال پس از امضای برنامه همکاری‌ جامع ایران و چین انجام می شود، اما هنوز هیچ یک از مفاد این برنامه در قالب قرداد، اجرایی نشده و دو کشور هیچ گام روشن و ملموسی به سمت همکاری راهبردی برنداشته اند. تبادلات و تعاملات ایران و چین در حد فروش نفت و میعانات به طرف چینی روی آب و نیز صادرات کیوی و پای مرغ، باقی مانده است. حال آنکه انتظار می‌رود راهبردی ایران و چین بهره مندی کشورمان از فناوری های سطح بالای چین، سرمایه گذاری کلان این کشور در حوزه های مختلف لحاظ شود.

۴- سفر رئیس جمهور کشورمان به چین زمانی انجام می شود که هنوز چند ماهی از سفر جنجالی آقای شی جینپینگ به عربستان و امضاء بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه تمامیت ارضی کشورمان نگذشته است.

۵- این سفر در زمانی صورت می گیرد که روابط ایران و غرب، بیش از هر زمان دیگری دچار تنش و چالش جدی است، هیچ افق روشنی برای احیای برجام دیده نمی شود و ایران متهم به همکاری نزدیک نظامی و امنیتی با روسیه در جنگ اوکراین شده و ناتو و اتحادیه اروپا نسبت به ادامه این روند به ایران هشدار جدی داده اند. 

پروتکل های رایج تشریفاتی در سفر سران نیز مشخص است. در بهترین حالت همتای او در فرودگاه به استقبال می آید ( در غیر این صورت یکی از وزرا از او استقبال کرده و مراسم استقبال در محل جلوس میزبان برگزار می شود)، پس از استقبال رسمی از مهمان با نواخته شدن سرود ملی دو کشور رؤسای جمهور به اتفاق از یگان تشریفات سان می بینند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها