کد خبر: 594215
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۹:۳۰:۳۰
| |

رویگردانی چین از سرمایه‌گذاری در ایران

این روزها رسانه‌ها از «رویگردانی چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران» خبر می‌دهند و حالا رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز تایید کرده یکی از دلایل این اتفاق، گرایش مدیران میانی جمهوری اسلامی به غرب است.

رویگردانی چین از سرمایه‌گذاری در ایران
کد خبر: 594215
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۹:۳۰:۳۰

این روزها رسانه‌ها از «رویگردانی چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران» خبر می‌دهند و حالا رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز تایید کرده یکی از دلایل این اتفاق، گرایش مدیران میانی جمهوری اسلامی به غرب است.
 

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره علت کاهش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران به  خبرگزاری ایلنا گفت که اولین دلیل این است که اساسا مجموع سرمایه‌گذاری در ایران طی سه دهه اخیر کاهش یافته است.

او بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را به بالابودن آمار فساد مالی در ایران و همچنین نبود آزادی سرمایه و رقابت‌پذیری اقتصادی پایین در کشور مربوط دانست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که اقتصاد ایران «اقتصادی غیرشفاف، رانتی، غیرخصوصی، غیرآزاد و غیررقابت‌پذیر» است.

حریری گفت اگر هم سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در ایران می‌شود به این دلیل است که «این فضاها از قواعد بین‌المللی بازار نفت تبعیت می‌کند نه قواعد داخلی ایران».

او همچنین به تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت این تحریم‌ها حتی موجب شده سرمایه‌گذاران داخلی نیز از ایران فرار کنند. به گفته او، «سالیانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج یا به عبارت دیگر فرار کرده است.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین گفت: «در سطوح میانی کشور اراده و نگاه مثبتی به همکاری با چینی‌ها در ایران وجود ندارد و مدیران علاقه دارند که با غربی‌ها بیشتر از شرقی‌ها همکاری کنند.»

حریری دلیل علاقه مدیران جمهوری اسلامی به غرب را «تحصیلات مدیران در دانشگاه‌های غربی یا در دانشگاه‌های ایرانی که رویکردهای غرب‌گرایانه داشتند» اعلام کرد.

دیروز هم علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در یک نشست خبری اعلام کرده بود از ابتدای دولت رئیسی تاکنون، چینی‌ها در ۲۵ طرح و تنها به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

او گفت در این مدت یک سال و سه ماهه، روسیه، امارات ، ترکیه، چین و افغانستان، به ترتیب بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را در ایران کرده‌اند اما از چینی‌ها راضی نیستیم.

این کاهش در حالی است که ایران و چین پیش‌تر یک سند همکاری‌های ۲۵‌ساله موسوم به «سند همکاری راهبردی و جامع ۲۵ساله ایران و چین» به امضا رسانده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که بر مبنای این سند بنا است چین در ایران ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها انجام دهد.

علی فکری گفته بود «سرمایه‌گذاری ایران و چین مطابق همان سند همکاری است»، اما نگفته بود چرا پس از امضای این سند، سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران کاهش یافته است.

 



 

به گزارش ایلنا 

 

روزنامه شرق هم در این زمینه تاکید کرد که آمارهای جدید نشان می‌دهد رقم سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران «کاهش یافته است».

 

م

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها