کد خبر: 589166
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۸ ۱۹:۲۰:۰۰
| |

پیشنهاد یک روزنامه به دولت؛ نرخ ارز نیمایی افزایش یابد تا جلوی رانت گرفته شود

روزنامه همشهری نوشت: نتظار می‌رود که سیاست تزریق ارز نیمایی با شکاف بالای قیمت نسبت به نرخ واقعی بازار متوقف و جلوی رانت ارزی گرفته شود. چنین سیاستی هم به نفع دولت و هم مردم خواهد بود و راه بر هرگونه انحراف در منابع ارزی محدود خواهد شد.

پیشنهاد یک روزنامه به دولت؛ نرخ ارز نیمایی افزایش یابد تا جلوی رانت گرفته شود
کد خبر: 589166
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۸ ۱۹:۲۰:۰۰

روزنامه همشهری با تاکید بر اینکه ارز دولتی مال مردم است و اگر با نرخ پایین‌تر فروخته شود این هزینه از جیب مردم به واسطه‌ها می‌رود خواستار افزایش نرخ ارز نیمایی شده است.

به گزارش همشهری، سؤال مهم اینجاست که هزینه مداخله ارزی را چه‌کسی می‌پردازد؟ واقعیت این است که ارز در اختیار دولت مال مردم است و اگر با نرخ پایین‌تر از بازار در هر شکلی فروخته شود، این هزینه از جیب مردم به واسطه دولت با کارگزاری بانک مرکزی صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود که سیاست تزریق ارز نیمایی با شکاف بالای قیمت نسبت به نرخ واقعی بازار متوقف و جلوی رانت ارزی گرفته شود. چنین سیاستی هم به نفع دولت و هم مردم خواهد بود و راه بر هرگونه انحراف در منابع ارزی محدود خواهد شد؛ چنان‌که مداخله ارزی باید هدفمند و نافی شکاف و رانت ارزی باشد.

همشهری در ادامه تاکید کرده است: البته این فرضیه نزد مردم همیشه جریان داشته که بالارفتن قیمت دلار کار دولت‌هاست تا کسری بودجه خود را پوشش دهند اما تجربه 4 دهه مداخله غیرهدفمند بازارساز در بازار ارز نشان داده که راه مهار قیمت دلار در شرایط چندنرخی پرهزینه و سخت و البته پرریسک است. از این جهت اگر دولت و مجلس در صدد هستند تا به شوک‌های ارزی پایان دهند، بهتر همان باشد که اختیارات به بانک مرکزی داده شود و خارج از ساختمان لاجوردی این بانک، هیچ نهادی تصمیم‌گیری و تکلیف نکند. مهم است که بازارساز، اختیار لازم برای سیاست‌گذاری صحیح را داشته باشد و نگران فشارهای بیرونی نباشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها