کد خبر: 582387
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۱۳:۲۰:۵۸
| |

چرا در کنار بیمه شخص ثالث، به بیمه بدنه هم نیازداریم؟

شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به استفاده زیاد افراد از وسایل نقلیه زمینی، بیمه نامه‌های مختلفی را برای تحت پوشش قرار دادن خودرو و موتور سیکلت در نظر گرفته‌اند. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را می‌توان از جمله مواردی دانست که بیمه مرکزی مجوز صدور این بیمه نامه‌ها را برای شرکت‌های بیمه‌ای صادر کرده است

چرا در کنار بیمه شخص ثالث، به بیمه بدنه هم نیازداریم؟
کد خبر: 582387
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۱۳:۲۰:۵۸

شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به استفاده زیاد افراد از وسایل نقلیه زمینی، بیمه نامه‌های مختلفی را برای تحت پوشش قرار دادن خودرو و موتور سیکلت در نظر گرفته‌اند. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را می‌توان از جمله مواردی دانست که بیمه مرکزی مجوز صدور این بیمه نامه‌ها را برای شرکت‌های بیمه‌ای صادر کرده است. با توجه به اینکه تردد درون شهری و برون شهری به وسیله موتور سیکلت و خودرو انجام می‌شود، همیشه نگرانی برای حادثه و تصادف وجود دارد. با توجه به این موضوع بهتر است که برای احتمال وقوع حادثه، آینده نگری انجام داد و انواع بیمه خودرو و موتور را خریداری کرد. هر یک از بیمه نامه‌های شخص ثالث و بیمه بدنه ماهیت جداگانه‌ای دارند که در جبران خسارت‌های ناشی از تصادف، در کنار و پشتوانه بیمه‌گزار خواهند بود. البته که همیشه انتخاب بیمه مناسب برای صاحبان خودرو و موتور، با توجه به پوشش‌ها یک دغدغه و چالش بوده است، پس قبل از خرید بیمه بدنه، بیمه موتور و بیمه شخص ثالث باید شرایط استعلام و مقایسه انواع پوشش‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای را فراهم کرد تا در انتخاب بهترین بیمه بدنه اطمینان خاطر داشت.

از این رو قصد داریم در این مطلب درباره مزیت‌های انواع بیمه خودرو، موتور و بیمه بدنه توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور یکی از انواع بیمه نامه است که خرید آن اجباری بوده و در صورت عدم تهیه آن با جریمه و توقیف وسیله نقلیه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی همراه است. در حقیقت پلیس راهور می‌تواند در صورت رویت عدم بیمه نامه شخص ثالث، ماشین یا موتور را به پارکینگ منتقل کند.

همانطور که می‌دانید بیمه یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است که با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، شرکت بیمه موظف به جبران خسارت تا سقف تعهدات خود است. به طور کلی شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار، متعهد به جبران خسارت‌های وارد شده به افراد زیان دیده ثالث می‌شود و تمام افرادی که در حادثه ایجاد شده از تصادف، دچار زیان مالی یا جانی شوند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث ماشین و موتور قرار گرفته و هزینه‌های مرتبط به درمان، فوت و خسارت‌های مالی را در این بیمه نامه جبران خواهد شد.

تفاوت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.

خسارت بدنی: خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی ، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم ـ دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور

در بیمه موتور هم مانند بیمه ثالث خودرو خسارت‌های مالی و جانی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

خسارت مالی شخص ثالث در حادثه:

شرکت بیمه در بیمه موتور، خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه که غیر از راننده مقصر باشد را جبران خسارت می‌کند.

خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه:

میزان خسارت جانی وارد شده در حادثه تصادف و در بیمه موتور ارزیابی می‌شود تا شرکت بیمه بتواند مطابق با آن خسارت‌های جانی ایجاد شده را با پرداخت غرامت جبران کند.

خسارت جانی برای راننده مقصر:

در صورتی که راننده موتور سیکلت مقصر در حادثه دچار خسارت جانی شود، با توجه به قانون و مفاد بیمه ثالث موتور می‌توان از شرکت بیمه خسارت دریافت کرد.

 به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور عبارتند از:

هزینه درمان شخص ثالث(در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت)

غرامت فوت و نقص عضو

هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت و یا متحرک

هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن

تفاوت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث

تفاوت بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث

بیمه بدنه چیست؟

همانطور که می‌دانید، بیمه بدنه جزو بیمه نامه اتومبیل است. خرید این بیمه نامه با توجه به قانون اجباری نیست و می‌توان آن را خریداری نکرد، اما با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث در حادثه رانندگی تنها خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث و خسارت‌های جانی راننده مقصر را پرداخت می‌کند، بهتر است که برای جبران خسارت‌های مالی به وجود آمده برای بدنه خودرو خد از بیمه بدنه استفاده کنید. این یک راه حل منطقی است که برای آینده یک پشتوانه مالی داشته باشد. در حقیقت هنگام تصادف، به خودرو خسارت‌هایی وارد می‌شود که در بیمه شخص ثالث جزو تعهدات و پوشش‌ها نیست. از این رو شرکت‌های بیمه حوادثی مانند: تصادف و آتش سوزی ماشین را فقط در پوشش‌های بیمه بدنه جبران می‌کنند که به طور کلی دو نوع پوشش برای بیمه بدنه ماشین وجود دارد.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

همانطور که اشاره شد، اهمیت بیمه بدنه خودرو زمانی مشخص می‌شود که راننده یا صاحب خودرو دچار حادثه شده و به عنوان راننده مقصر شناخته می‌شود. البته در صورتی که بیمه بدنه را تهیه کرده باشید، می‌توانید از شرکت بیمه دریافت غرامت کنید. پوشش‌های بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی (تبعی) یا اضافی تقسیم می‌شوند:

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

سرقت کلی

خساراتی که حین نجات و انتقال خودرو به آن وارد می‌شود

رخ دادن حادثه برای اتومبیل

خساراتی که با رخ دادن حوادث آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه (آصا) به وسیله‌‌نقلیه بیمه‌شده و یا وسایل یدکی همراه آن ها وارد می‌شود.

خسارت‌های وارده به لاستیک و چرخ‌های اتومبیل بیمه شده. بیمه‌گر تعهد به پرداخت خسارت باتری خودرو و لاستیک‌ها تا مبلغی معادل ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها می دهد.

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه اتومبیل

خطرات زیر تحت پوشش اصلی بیمه بدنه ماشین نیستند؛ ولی بیمه گزاران با پرداخت مبلغ اضافی حق‌بیمه‌ از پوشش‌های اضافی (خطرات فرعی) این بیمه‌نامه بهره‌مند می‌شوند:

دزدی در جای لوازم خودرو از قبیل رادیو پخش ، رینگ ، لاستیک ، آینه ها و سایر لوازم خودرو

شکستن شیشه به علتی غیر از خطرات اصلی

غرامت عدم استفاده از خودرو درهنگام تعمیرات

حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتشفشان

حوادث ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی نظیر اسید و رنگ

خرید بیمه بدنه و بیمه ثالث از بیمه دات کام

به طور کلی خرید بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه برای همه افراد مشخص است. همچنین عدم تهیه بیمه شخص ثالث، با جریمه همراه بوده و پلیس راهور می‌تواند خودرو را توقیف کند. از آنجایی که بیشتر افراد فرصت کافی برای مراجعه حضوری به نمایندگی‌های فروش بیمه ندارند، پیشنهاد ما این است که از کارگزاری‌های آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید.

کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یکی از معتبرترین و فعال‌ترین سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید بیمه است و کافی است برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از اینجا به صفحه اصلی وبسایت بیمه دات کام  bimeh.com مراجعه کرده و در قسمت منوی محصولات، بیمه خودروی خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها