چگونه جلوی گرانی دلار را بگیریم؟

در این شرایط و فضای پرنوسان قیمت دلار، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا می‌شود جلوی گرانی قیمت دلار را گرفت؟

چگونه جلوی گرانی دلار را بگیریم؟
کد خبر: 581355
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ۱۰:۴۲:۴۸

برخلاف روز شنبه که قیمت دلار دو کانال بالا رفت، اما روز یک‌شنبه بازار شاهد ریزش قیمت‌ها بود.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه کاهش قیمت دلار در بازار اندک و در حد ۳۳۰ تومان بود، اما همین رقم باعث شد که دلار یک کانال عقب برود و از کانال ۳۶ هزار تومان به کانال ۳۵ هزار تومان سقوط کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دلار در آخرین معاملات بازار ۳۵ هزار و ۹۲۰ تومان قیمت پیدا کرد و این در حالی است که در روز شنبه ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رفت.

با وجود کاهش قیمت دلار در روز شنبه، اما روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اول هفته‌جاری هر دلار آمریکا یک هزار و ۷۰ تومان بالا رفته است. از ابتدای آبان‌ماه نیز بالغ بر ۳ هزار و ۱۴۰ تومان گران شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی، عواملی چون سیگنال‌های منفی از سوی طرف‌های مقابل مذاکرات هسته‌ای برجام، انتظارات تورمی ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای بازار و تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های جاری را می‌توان به عنوان محرک‌های افزایش قیمت دلار دانست.

چرا مردم دلار بالای قیمت می‌خرند؟

در این میان، در روزهای گذشته به دنبال نوسان شدید قیمت ارز، بانک مرکزی درصدد تهیه بسته‌های جدید برای کشیدن ترمز افزایش قیمت دلار برآمد که از جمله آنها این بود که خرید ارز از روز شنبه هفته‌جاری به صورت غیرحضوری هم امکان‌پذیر شد و نیز شرایط فروش ارز در بانک‌ها فراهم شد.

مسعود توکلی، سخنگوی بازار متشکل ارزی در این خصوص گفته است؛ هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان خرید ارز در مقابل برخی صرافی‌هاست؛ با این روش متقاضیان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از سطح شهر و صرافی‌های نزدیک محل سکونتشان دریافت کنند.

وی با تأکید بر این‌که اختلال‌های سامانه برخط بازار متشکل ارزی نسبت به روز گذشته برطرف شده و تا آخر هفته ایرادات باقی‌مانده نیز رفع خواهد شد، تصریح کرده؛ با تغییرات سامانه و رفع اختلالات، فرایند تعیین زمان مراجعه به صرافی‌ها برای خرید ارز از طریق سامانه سرعت خواهد گرفت.

توکلی تاکید کرده؛ راه‌اندازی سامانه برخط خرید و فروش ارز و اطلاع‌رسانی به مردم درباره خرید از این سامانه و تسری یافتن آن بین فعالان بازار باعث می‌شود که تمام صرافی‌های مجاز وارد معامله شوند و این توزیع تقاضا بین صرافی‌ها بار روانی را کاهش می‌دهد و صف‌ها را از بین می‌برد.

سخنگوی بازار متشکل ارزی همچنین از احتمال افزایش سهمیه ارزی روزانه صرافی‌ها خبر داده و گفته؛ الان حداکثر سهمیه روزانه صرافی‌ها برای برداشت از بانک ۱۰۰ هزار دلار است ولی احتمال افزایش این رقم در روزهای آینده وجود دارد که البته در خصوص میزان خرید آنها از بازار متشکل هیچ محدودیتی نیست و می‌توانند تا سقف وضعیت خود نسبت به خرید خود از بازار اقدام نمایند.

توکلی ضمن اشاره به اینکه با تخلیه اثرات روانی از بازار، قیمت‌ها به تعادل می‌رسد، عنوان کرده؛ صراف‌ها دلار را در کانال ۳۴ هزار تومان در بازار متشکل ارز می‌فروشند و اینکه مردم در این شرایط دلار را در کانال‌های بالاتری خریداری می‌کنند، جای تامل دارد! بخش قابل توجهی از فروشندگان ارز در بازار توافقی صرافی‌ها هستند، یعنی معامله بین صرافی‌ها در نرخ‌های پایین انجام می‌شود و صرافی‌ها حاضر هستند دلار خود را با قیمت‌های کمتر از حدود ۲ هزار تومان پایین‌تر از بازار آزاد بفروشند و تمایلی به خرید دلار با نرخ‌های بالا ندارند.

به گفته این مقام مسئول در بازار متشکل ارزی، صرافان به عنوان فعالان حرفه‌ای بازار در نرخ‌های بالا نه تنها خرید نمی‌کنند، بلکه فروشنده هستند بنابراین چگونه است که افراد در بازار غیررسمی دلار با قیمت بالا خریداری می‌کنند؟

می‌توان جلوی گرانی دلار را گرفت؟

اما در این شرایط و فضای پرنوسان قیمت دلار، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا می‌شود جلوی گرانی قیمت دلار را گرفت؟ برخی کارشناسان در این خصوص به راهکاری همچون ترمز بر روی نرخ بهره بین‌بانکی و نرخ سود بانکی اشاره می‌کنند. به باور آنها، بانک مرکزی دست از سخت‌گیری در این خصوص باید بردارد و برای افزایش نرخ بهره بین بانکی و نرخ سودهای بانکی تصمیم بگیرد. این یک تصمیم کوتاه‌مدت برای بازار ارز است.

البته تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند در صورتی که فضای سیاست خارجی تغییر نکند، نمی‌توان برای بلندمدت نگاه مثبتی به بازار ارز داشت.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند: حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز و کاهش فاصله میان ارز نیمایی و ارز بازار آزاد و بهبود شاخص‌های کلان مانند تورم، مهم‌ترین سیاست‌هایی هستند که در راستای ثبات در بازار ارز می‌توانند در کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گیرند.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید دارد: باقی ماندن ثبات و امنیت چه در جامعه و چه در اقتصاد، اصلی‌ترین موضوعی هستند که باید به عنوان اولویت جذب سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گیرند. اینکه ما در شرایطی قرار بگیریم که هیچکس تصمیمات بلندمدت نگیرد و هرگونه حرکت جدید را به آینده موکول کند، قطعا به نفع اقتصاد ما نخواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها