کد خبر: 579335
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۶:۱۵:۱۰
| |

واکنش حسین زاده به تفاوت های آماری بین داده های مرکز آمار و بانک مرکزی :

هیچ فشار سیاسی برای تغییر آمار نیست

رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه هیچ فشار سیاسی برای تغییر آمارهای تولید شده در حوزه‌ها و شاخص‌های مختلف نیست، گفت: در سال‌های قبل نیز مرکز آمار در تدوین لایحه بودجه نقش و حضور داشته است.

هیچ فشار سیاسی برای تغییر آمار نیست
کد خبر: 579335
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۶:۱۵:۱۰

جوادحسین زاده در نشست خبری امروز نسبت به سوالی مبنی بر اینکه چه اختلافات آماری فاحشی بین آمارهایی که مرکز آمار منتشر می‌کند با آمارهایی که دیگر متولیان مانند بانک مرکزی اعلام می‌کنند وجود دارد و آیا فشارهای سیاسی دلیل آن است؟ واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، وی در این باره اظهار کرد:

*طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۹۸ درصد مراکز آماری در دنیا زیرمجموعه نهادهای دولتی هستند و مابقی آنها یا زیرمجموعه پارلمان آن کشور بوده یا به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند.

*ساختار کنونی مرکز آمار ایران نیز در قاطبه کشورهای دنیا وجود دارد و حتی اگر به فرض محال فشارهای سیاسی هم باشد امکان تغییر در شاخص‌ها وجود ندارد، چرا که اگر بخواهیم بر اساس یک فشار سیاسی آماری را تغییر دهیم هماهنگی در نظام آماری به صورت کلی به هم می‌ریزد.

*البته شخصا از زمانی که در مرکز آمار کارشناس بودم تا امروز که به ریاست این مرکز رسیده‌ام در محصولات آماری تولید شده به ویژه در تولید شاخص‌های اصلی مانند نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و ... نقش و حضور داشتم و به هیچ وجه در هیچ زمانی فشاری برای اینکه عددی تغییر کند را احساس نکردم. از سوی دیگر از آنجا که تولید این محصولات به صورت گسترده و استانی با جزئیات صورت می‌گیرد اگر فشار سیاسی هم وجود داشته باشد امکان اعمال آن نیست.

*با توجه به عضویت در ستاد لایحه بودجه و حضور ما با همه تلاش سعی داریم تا لایحه بودجه امسال به برنامه هفتم در قالب بهتری ارائه شود اما در پاسخ به کسانی که مخالف حضور مرکز آمار در این زمینه هستند باید گفت که آمار ستون فقرات برنامه ریزی است و در سه زمان یعنی قبل، حین و پس از تدوین برنامه یعنی در زمان اجرای آن باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر این اتفاق نیفتد به نتایجی که می‌خواهیم نخواهیم رسید.

*مرکز آمار همواره و در سال‌های گذشته در تدوین لایحه بودجه حضور داشته است اما به صورت مستقیم در ستاد تدوین حضور نداشت که می‌توان گفت در تدوین این لایحه حضور موثرتری خواهیم داشت و با توجه به در جریان قرار گرفتن همه تغییرات و مباحث می‌توانیم کمک بیشتری به دولت در این زمینه کنیم.

*سال پایه آماری سال گذشته تغییر کرد و تلاش می‌کنیم مجددا آن را تغییر دهیم. با عنوان مثال در سال‌های گذشته سال پایه‌مان از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ تغییر کرد و تلاش می‌کنیم برای شاخص‌های قیمت و حساب‌های مالی نیز سال پایه را به سال ۱۴۰۰ تغییر دهیم.

*یکی از دلایلی که این اختلافات آماری وجود دارد این است که نمونه‌های اخذ شده، جامعه آماری مد نظر، روش‌های محاسبه و آمارگیری و ... با یکدیگر متفاوت است و به عنوان مثال در پاسخ به سوالی که درباره GDP یا همان تولید ناخالص داخلی پرسیدید، نرخ محاسبه آن دلاری نبوده و بر مبنای ریال است. چرا که نرخ ارز واحدی در کشور نداریم و درباره تفاوت رشد اقتصادی اعلام شده از سوی ما یا مراکز دیگر باید توضیحات مفصلی بدهیم که چه روش‌هایی برای محاسبه این نرخ در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و ... داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها