کد خبر: 578950
|
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۰۹:۴۶:۴۰
| |

احمد حاتمی یزدی، کارشناس بانکی:

هیچ بانکداری طرفدار طرح بانکداری اسلامی نیست/ هدف این طرح قطعا اصلاح نظام بانکی نیست

یک کارشناس بانکی ضمن انتقاد از لایحه بانکداری اسلامی گفت: هدف این طرح، اصلاح نظام بانکی نیست، بلکه می‌خواهد سهم و قدرت مهمی را در اجرا و طراحی مقررات بانک مرکزی به روحانیت بدهد.

هیچ بانکداری طرفدار طرح بانکداری اسلامی نیست/ هدف این طرح قطعا اصلاح نظام بانکی نیست
کد خبر: 578950
|
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۰۹:۴۶:۴۰

مدتی است رسیدگی به طرح «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» در دستور کار جلسات مجلس قرار دارد؛ طرحی که از آن به عنوان «بانکداری اسلامی» نیز یاد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، احمد حاتمی یزدی، کارشناس بانکی درباره طرح بانکداری اسلامی صحبت‌های جالبی انجام داده است که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید:

*۵ نفر از روسای قبلی بانک مرکزی سابق و نزدیک به ۱۸۰ نفر از کارشناسان سابقه‌دار بانکی کشور، نامه‌ای به آقای قالیباف نوشتند و انتقادات جدی به لایحه بانکداری اسلامی مطرح کردند.

*هدف این طرح، اصلاح نظام بانکی نیست، بلکه می‌خواهد سهم و قدرت مهمی را در اجرا و طراحی مقررات بانک مرکزی به روحانیت بدهد. این در حالی است که این صنف هیچ تخصصی در امر بانکداری ندارد و وضعیت بانکداری نابه‌سامان ما را بدتر خواهد کرد.

*هیچ اقتصاددان و هیچ بانکداری طرفدار این طرح نیست. این لایحه اگر هم تصویب شود، قابلیت اجرایی ندارد و عواقب نامطلوبی را برای سیستم بانکی به بار می‌آورد.

*اگر می‌توانند بانکداری اسلامی درست کنند، یک بانک در کشور ایجاد کنند. اگر آن بانک موفق بود، بعد از چند بار همه بانک‌های دیگر را هم به همان روش اجرا می‌کنیم.

*آنچه که به نام بانکداری اسلامی مطرح است، روی کاغذ بنویسند و مشخص کنند که با بانکداری موجودی که ۴۰ سال است کار می‌کند، چه تفاوتی می‌کند. زمانی که این تفاوت را در عمل نشان دهند، آن زمان می‌توانند بگویند الگویشان چیست.

*۴۰ سال گذشته و همیشه داد بانکداری اسلامی زده می‌شود، اما آنچه که به نام بانکداری اسلامی اجرا شده، مورد تایید برخی از علما از جمله اعضای شورای نگهبان بوده و مجلس نیز تصویب کرده و کارشناسان بانکی نیز تا حدی قبول کردند و کار می‌کنند.

*بعد از ۴۰ سال دوباره چه بانکداری اسلامی‌ای می‌خواهند ایجاد کنند، معلوم نیست. آن‌هایی که به‌عنوان شورای فقهی می‌گویند می‌خواهیم بانکداری را به یک بانکداری اسلامی تغییر دهیم، ادعا دارند که آنچه که الان وجود دارد، اسلامی نیست.

من بارها با افرادی که طرفدار این نظریه هستند، صحبت کردم، ولی دیدم حرف‌های مبهمی می‌زنند که معلوم نمی‌شود چه اتفاقی می‌افتد. من نتیجه می‌گیرم که هدف قطعا اصلاح نظام بانکی نیست، بلکه آوردن یک صنف به سیستم بانکی و اختیار دادن به آنهاست.

*اصلا حسن نیتی در لایحه و در طراحان لایحه برای این‌که سیستم بانکداری را بهتر کند، نمی‌بینم.

به نظر من کسانی که طرح را نوشتند، نمی‌دانند بانکداری مرکزی یعنی چه؟ هدف بانک مرکزی ایجاد ثبات در نظام پولی کشور، جلوگیری از تورم و حفظ ارزش پول ملی است. این اهداف با این لایحه به طور قطع منتج به نتیجه نخواهد شد.

*این طرح به معنای نابودی سیستم بانک مرکزی است، نه به معنای اصلاح آن.

*نظام بانکی ما با استانداردهای بین‌المللی اداره نمی‌شود. این در حالی است که نظام بانکی ما باید مطابق با استانداردهای علمی اقتصادی اصلاح شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها