کد خبر: 577297
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۱:۳۳:۲۲
| |

مخالفت یک فعال کارگری با افزایش سن بازنشستگی

یک فعال حقوق کارگری درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: متاسفانه برنامه‌ریزان بدون آنکه نظر تشکل مربوطه را بگیرند، برای بازنشستگان یا کارگران تصمیم می گیرند.

مخالفت یک فعال کارگری با افزایش سن بازنشستگی
کد خبر: 577297
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۱:۳۳:۲۲

برنامه هفتم توسعه برای کارگران یک سوپرایز ناخوشایند داشت و آن هم افزایش سن بازنشستگی بود. موضوعی که باعث شده تا فعالین خقوق کارگری در اینباره موضع گیری کنند.

به گزارش ایسنا، هادی ابوی فعال حخقوق کارگری درباره این موضوع صحبت‌هایی انجام داده است که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید:

*این پیشنهاد در ادوار مختلف مطرح شده است ولی متاسفانه برنامه‌ریزان و پیشنهاد دهندگان به اصل مساله توجه نمی‌کنند و بدون آنکه نظر تشکل مربوطه را بگیرند، برای بازنشستگان یا کارگران تصمیم می گیرند.

*ما نمی‌توانیم برای کارگری که ۳۰ سال قبل با تامین اجتماعی قرارداد بسته و ماهانه از حقوقش به صندوق تامین اجتماعی حق بیمه واریز کرده تا در دوران بازنشستگی از آن استفاده کند، تصمیم بگیریم.

*برای افرادی که دارای سوابق بالا هستند و حتی کسانی که سابقه ۵ سال در تامین اجتماعی دارند، چنین طرح هایی قابل اجرا نیست چون قرارداد سالهای قبل بسته شده است. 

*برای حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌ها باید راهکارهای دیگر را در پیش گرفت و نباید به این دلیل حقوق بیمه شدگان را تضییع و بر خلاف نظر و میل آنها سن و سابقه بازنشستگی را تغییر داد چون بیمه‌شدگان برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

*در بحث افزایش سن بازنشستگی می توان در اصلاحات مربوطه قید کرد که بازنشستگی تا ۳۰ سال قطعی و از ۳۰ سال تا ۳۵ سال اختیاری است.

*در صورت تغییر سن و سابقه این طرح را برای افراد شغل اولی و کسانی که به تازگی وارد بازار کار شده‌ و مشمول بیمه پردازی شده‌اند، پیاده سازی کرد.

*اگر سود بانکی بدهی‌ها را محاسبه کنیم رقمش بیش از اصل بدهی می شود ولی متاسفانه چون پرداخت بدهی در ید دولت است آن را پیگیری نمی کنند ولی اصل بیمه شدگان را فراموش می کنند و بدون مشورت یا رضایت فرد بیمه شده درصدد افزایش سن و سابقه برمی آیند.

منابع سازمان تامین اجتماعی از محل واریز حق بیمه‌های کارگران به دست آمده و قطعا آنها باید از منافع بیشتری برخوردار باشند.

*کارگر در آغاز کارش بیمه اجباری است ولی هنگام بازنشستگی، هزار و یک تبصره و ماده در قانون وجود دارد تا نتواند از حق قانونی خود بهره‌مند شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها