کد خبر: 576784
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۴ ۱۲:۱۱:۳۵
| |

وزیر نفت خبر داد:

سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه برای تولید ال‌ان‌جی

وزیر نفت از سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و فناوری‌های مرتبط با تأسیسات گازی و مذاکره با شرکت گاز پروم خبر داد.

سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه برای تولید ال‌ان‌جی
کد خبر: 576784
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۴ ۱۲:۱۱:۳۵

همایش اقتصادی خزر با هدف آن فراهم آوردن زمینه‌ای برای ایجاد شرایط برای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای کشورهای حاشیه خزر در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، وزیر نفت ایران که برای حضور در این همایش به همراه معاون اول رئیس جمهور به روسیه سفر کرده است در این باره گفت:

*در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و احداث خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به‌صورت مشترک میان ایران و روسیه انجام خواهد شد.

*خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و این شرکت‌ها در میدان‌های نفت و گاز کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هزینه‌های آن را پس از بهره‌برداری از بخش تولید برداشت خواهند کرد.

*دو کشور قادر هستند تا ۱۰ میلیون تن سوآپ فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی داشته باشند که خوشبختانه تأسیسات زیربنایی آن وجود دارد.

*قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی سبب شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به سایر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

*در این زمینه خطوط انتقال نیرو در کشور ظرفیت مناسبی برای انتقال برق از آذربایجان و ترکمنستان به کشورهای دیگر و حتی سوآپ با کشورمان را فراهم کرده است و تلاش می‌کنیم از نظر فنی همه اشکالات این موضوع را رفع و رجوع کنیم.

*تولیدات مشترک شرکت‌های دو کشور در بخش‌های مختلف نظیر پمپ‌های درون‌چاهی افزون بر تأمین نیاز داخلی به بازارهای منطقه نیز صادر می‌شود و ایران در این بخش دانش و فناوری لازم را بومی خواهد کرد.

*امیدوارم با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مسکو و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای ساحلی خزر، بتوان مناسبات اقتصادی با کشورهای این منطقه را بیش از گذشته توسعه داد و توافق‌های انجام شده را عملیاتی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها