احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد:

ناآرامی‌های اخیر به نفع بازار سرمایه نیست

وزیر اقتصاد گفت: برخی از شایعات درباره تصمیمات دولت تحقق پیدا نمی‌کند و ما تلاش کردیم اثرگذاری شایعه را کمتر کنیم، اما ناآرامی‌های اخیر این چشم‌انداز منفی را بیشتر می‌کند.

ناآرامی‌های اخیر به نفع بازار سرمایه نیست
کد خبر: 576419
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۱۱:۲۶:۰۷

سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره آخرین اقدامات اقتصادی دولت گفت: در ماه‌های اخیر روند نامناسبی که در رشد صنایع تولید وجود داشت و این رشد تا منفی ۵/۸ رسیده بود که وضعیت بهتری پیدا کرده است و به مثبت ۶/۷ درصد رسیده و بیشترین رشد در حوزه خوردوسازی ۲۲ درصد، ماشین‌آلات صنعتی ۱۹ درصد، منسوجات ۱۸ درصد و فلزات اساسی ۸ درصد بوده است.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت ادامه داد: رشد اقتصادی در بهار بدون اینکه فروش نفت را در نظر بگیریم، ۴/۸ درصد بوده است. تورم ماهانه و نقطه به نقطه عدد ۷۳ درصد بهار سال گذشته در بهار امسال به ۴۹ درصد کاهش پیدا کرده است که البته همچنان رضایت‌بخش نیست.

وی با بیان اینکه دولت در اصلاحات اقتصادی اول خودش را عامل قلمداد می‌کند، بیان کرد: بعد از ۶ ماه در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان تنخواه استفاده کردیم که این عدد در سال قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان بود. حدود ۷۰ هزار میلیارد اصل بدهی اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کردیم و خود انتشار اوراق کاهش کرده است. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ اوراق واگذاری ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود که این اوراق واگذاری به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسید و این نشان‌دهنده این است که دولت تصمیم دارد استقراض کمتری داشته باشد.

خاندوزی ادامه داد: امسال ۵۳ درصد رشد خرید تضمینی گندم را داشتیم که تسویه این امر به صورت کامل انجام شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره کمیته رصد تورم گفت: مسئله کنترل تورم مسئله یک اقتصادی دولت است و برای فشاری که ۴ سال بر سفره مردم تحمیل شده است به نظر می‌رسد انتخاب درستی بوده‌ است.  

وی تاکید کرد: دولت هدف خودش را بر مهار تورم گذاشته است و بنا شده به صورت هفتگی رصد و پایش متغیرهای تاثیرگذار بر تورم صورت گیرد و در جلسه اقتصادی به رئیس‌جمهور ارائه شود تا تذکرات لازم به دستگاه‌ها داده شود. هدف این نیست که تا آخر اسفند منتظر بمانیم بعد ببینیم تورم چقدر است و بعد تصمیم بگیریم بلکه از همین ماه‌های ابتدایی سال اقدامات را انجام می‌دهیم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آخرین برنامه‌های وزارت اقتصاد برای رونق بازار سرمایه را تشریح بفرمایید، چون اکثر بنگاه‌ها در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه هستند و در صورت عدم تامین از بازار سرمایه شرایط تولید کشور بغرنج می‌شود، آیا برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تزریق به بازار سرمایه دارید و آیا آزادسازی پول‌های بلوکه شده تاثیری بر این بازار دارد، گفت: مسئله ثبات و چشم انداز بازار سرمایه همواره برای آقای رئیس‌جمهور و دولت مهم بوده است و حتما خاطرتان هست بسته ۱۰ بندی که در زمستان سال گذشته به تصویب رسید، برای این امر بود.

وی خاطرنشان کرد: این بسته انصافا در ۲ ماه پایانی سال گذشته و ۲ ماه ابتدای امسال بسیار تاثیرگذار بود، وضعیت بازار با ثبات و با چشم‌انداز و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی بود اما از خرداد ماه امسال اتفاقاتی رخ داد و تحولات جهانی هم منجر به این شد که چشم‌انداز سودآوری به ویژه در محصولات اساسی و پایه به شدت نزول پیدا کرد که سرریز به بازار سرمایه ما هم کشیده شد.

خاندوزی افزود: برخی از شایعات درباره این تصمیمات دولت تحقق پیدا نمی‌کند و ما تلاش کردیم اثرگذاری شایعه را کمتر کنیم، اما ناآرامی‌های اخیر این چشم‌انداز منفی را بیشتر می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: هم وضعیت کنونی بازار و فاصله‌ای که بین اززندگی شرکت‌ها وجود دارد با آنچه که روی تابلو بازار است فاصله‌ای دارد که از منظر صاحب نظران و متخصصان بازار سرمایه چندان منطقی نیست و در واقع باید بتوانیم چشم انداز امیدبخش‌تری را شاهد باشیم و از منظر اقدامات موقت و کوتاه‌مدت هم باید کاری انجام دهیم.

وی افزود: مسئله کمک صندوق تثبیت باید انجام شود که بتواند در روزهای نامناسب بورس ورود بهتری کند برای بازار، با آقای دکتر غضنفری در صندوق توسعه ملی و با سازمان مالیاتی کشور صحبت کردم که بخشی از بدهی‌ها به صندوق تثبیت واریز شود که همه بزرگواران وعده دادند که اجرایی شود که پریروز بخشی از واریزی صورت گرفت که امیدوارم فردا هم این امر انجام شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها