جزییات جدید از مشکلات واگذاری ۱۸۹ شرکت دولتی/ تنها ۲۰ شرکت غیر بورسی قابل واگذاری هستند

براساس آمارهای سازمان خصوصی‌سازی از ۱۶۶ شرکت غیربورسی مشمول واگذاری تنها ۲۰ شرکت امکان واگذاری دارند و ۲۳ شرکت نیز بورسی هستند که واگذاری برخی از آنها با ملاحظاتی رو به رو است.

جزییات جدید از مشکلات واگذاری ۱۸۹ شرکت دولتی/ تنها ۲۰ شرکت غیر بورسی قابل واگذاری هستند
کد خبر: 571524
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۰۹:۵۹:۵۱

براساس آمارهای سازمان خصوصی‌سازی در مجموع 189 شرکت در فهرست واگذاری هستند که با نگاه حداکثری و مشتمل بر تمام شرکت‌های قابل واگذاری تعیین شده است. 23 عدد از این شرکت‌ها در بورس فعال و 168 شرکت خارج از بازار سرمایه هستند.

به گزارش تسنیم، اکثر شرکت‌های غیربورسی بدلیل مشکلات عدیده مالی و روابط مالی پیچیده و یا پرونده‌های قضایی امکان واگذاری ندارند. تعداد 57 شرکت نیز خدمات رسان بوده و قابلیت واگذاری ندارند. تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی‌گری برای 22 شرکت ضروری است. با توجه به این گزارش تنها 20 شرکت غیر بورسی امکان ارزشگذاری و واگذاری را دارند.

14010607140555333259866510

سازمان خصوصی‌سازی 8 عامل را به عنوان موانع واگذاری شرکت‌ها موجود در فهرست واگذاری اعلام کرده است که این موارد عبارتند از:

1. ارزش گذاری غیر بورسی ها در صورتی که صورت مالی حسابرسی شده داشته باشند حداقل چهار یا پنج ماه زمان می‌برد.

2. روش ارزش‌گذاری غیربورسی ها چون ارزش روز خالص دارایی‌ها است در بازار فعلی مشتری نخواهد داشت.

3. با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه، فروش سهام باقیمانده بورسی دولت در کف قیمت اتفاق خواهد افتاد.

4. سهام باقیمانده دولت غالباً در گروه دو است که ادعای حفظ سهم بهینه دولت ( 20 درصد) درباره این سهام وجود دارد.

5. سهام باقیمانده دولت در شرکت های ملی مس، فولاد مبارکه، سایپا و ایران‌خودرو کاملاً وثیقه است.

6 . تکالیف بودجه‌ای بجز فروش مستقیم شامل رد دیون، سهام عدالت و افزایش سرمایه بانک‌ها حدود 30 هزار میلیارد تومان است.

7. عدم همکاری وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی در ارزش‌گذاری و آماده سازی شرکت برای واگذاری.

8.  مقاومت برخی نمایندگان مجلس و ایرادات نهاد های نظارتی برای واگذاری.

جزئیات ارزش‌گذاری و ملاحظات واگذاری 20 شرکت غیر بورسی که امکان واگذاری آنها وجود دارد در فهرست زیر آورده شده است. در این بین شاهد هستیم که هر یک از این شرکت‌ها با موانع و مخالفت‌هایی برای واگذاری مواجه هستند. به طور مثال واگذاری شرکت هواپیمایی کیش که 100 درصد سهام آن متعلق به دولت است، با مقاومت سازمان مناطق آزاد و زیان ده بودن شرکت رو به رو است.

همچنین واگذاری آلومینای ایران به ارزش 2 هزار میلیارد تومان علیرغم اینکه در مرحله پذیرش بورس می باشد به دلیل سختگیری های سازمان بورس و همچنین نحوه قیمت گذاری فرآیند پذیرش به سختی انجام می شود. پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز که سهم دولت در آن 17.9 درصد است به دلیل معضل بدهی‌های کلان ارزی و فرآیند قیمت‌گذاری طولانی با ملاحظاتی مواجه است.

پالایشگاه نفت امام خمینی شازند نیز که بالاترین ارزش را بین تمامی شرکت‌های تعیین ارزش شده در این فهرست  دارا است با مشکل بدهی های کلان ارزی رو به رو است. براساس تعیین قیمت‌گذاری صورت گرفته این پالایشگاه 40 هزار میلیارد تومان  ارزش دارد.

فهرست 20 شرکت غیردولتی قابل واگذاری به شرح زیر است:

14010607140627708259866710

در خصوص واگذاری سهم دولت در شرکت‌های بورسی نیز دو ملاحظه عمومی مطرح است. اول اینکه این شرکت‌ها جزو شرکت‌های گروه دو قانون هستند که دولت می‌تواند به منظور حفظ سهم بهینه دولت در فعالیت‌های موضوع آن صنعت تا سقف 20 درصد در اختیار داشته باشد. ملاحظه دیگر نیز این است که با توجه به وضعیت بورس ، قیمت سهام نسبت به گذشته افت داشته است. وضعیت بازار در دوره رکود است. در صورت بهبود شرایط بازار، عایدی بیشتری نصیب دولت خواهد شد.

فهرست آخرین وضعیت شرکت‌های بورسی قابل واگذاری به شرح زیر است:

1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها