کد خبر: 575062
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

محمود دودانگه، کارشناس اقتصادی و عضو شورای رقابت، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

لابی‌های واردات مانع حمایت از تولید ماشین‌آلات داخلی

مهم‌ترین مانع برای حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور لابی‌های واردات هستند که به‌شدت با افزایش تعرفه ماشین‌آلات وارداتی مقابله می‌کنند و تلاش دارند از اجرای قانون مصوب مجلس در این خصوص ممانعت به عمل بیاورند.

لابی‌های واردات مانع حمایت از تولید ماشین‌آلات داخلی
کد خبر: 575062
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۰:۳۰:۰۰

ایجاد نظام تعرفه‌گذاری هوشمند و حذف معافیت واردات، تولید ماشین‌آلات در داخل کشور را رونق خواهد داد که مزایای بی‌شماری خواهد داشت و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه رشد واقعی صنعت را فراهم خواهد کرد، توسعه اقتصادی واقعی رقم خواهد خورد و تنها مونتاژکار باقی نخواهیم ماند.

ارزبری بالای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی به کشور که سالانه حدود ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود، وجود بیش از ۶ هزار واحد صنعتی فعال در حوزه ماشین‌سازی، ظرفیت بالای علمی و فناوری کشور و تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مهندسی و بازار بزرگ داخلی که بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود، دلایل کافی برای در دستور کار قرار دادن تولید ماشین‌آلات در داخل کشورمان به حساب می‌آیند.

به نظر می‌رسد، مهم‌ترین مانع برای حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور لابی‌های واردات هستند که به‌شدت با افزایش تعرفه ماشین‌آلات وارداتی مقابله می‌کنند و تلاش دارند از اجرای قانون مصوب مجلس در این خصوص ممانعت به عمل بیاورند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تعرفه یک ابزار در دست دولت‌های مختلف است و می‌توان حمایت از تولید داخلی را با استفاده از آن در دستور کار قرار داد.

محمود دودانگه درباره لزوم تولید ماشین‌آلات در داخل کشور به اعتمادآنلاین می‌گوید: اگر بخواهیم توسعه صنعتی در کشورمان اتفاق بیفتد، چاره‌ای نداریم جز اینکه به تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت ماشین‌آلات در داخل کشور دست پیدا کنیم. باید بستری فراهم کنیم تا رشد فنی و تکنولوژیک در کشور اتفاق بیفتد و از این دانش فنی در راستای تولید ماشین‌آلات بهره ببریم. به منظور رسوخ فناوری و تکنولوژی‌های نوین به کشور باید به تدوین یک برنامه دقیق مبادرت کنیم و از فرصت‌های داخلی بهره ببریم.

او در ادامه با اشاره به اینکه دو رویکرد را می‌توانیم در حوزه اقتصادی کشور در پیش بگیریم، گفت: اول اینکه تنها تولیدکننده محصولات باشیم و رویکرد دیگر این است که علاوه بر تولید محصولات نهایی به سمت دستیابی به تکنولوژی‌ای برویم که به ایجاد صنایع منجر می‌شود. رویکرد دوم مبنی بر تولید ماشین‌آلات در داخل کشور می‌تواند در راستای توسعه صنعتی کشور بسیار کارگشا باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ساخت ماشین‌آلاتی که می‌توانند توسعه صنعتی کشور را به دنبال داشته باشند، رونق بخش‌های مختلف صنعتی کشور را به همراه دارد. با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی اگر امکان دسترسی به ماشین‌آلات باکیفیت در داخل کشور به وجود بیاید، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهیم کرد. تولید این تجهیزات در داخل کشور به اشتغال‌آفرینی برای جوانان تحصیل‌کرده و با دانش فنی بالا در کشور منجر می‌شود و از هدررفت انرژی کشور در قالب مهاجرت این افراد جلوگیری خواهد شد.

او در ادامه گفت: ایجاد نظام تعرفه‌گذاری هوشمند و حذف معافیت واردات، تولید ماشین‌آلات در داخل کشور را رونق خواهد داد که مزایای بیشماری خواهد داشت. ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه رشد واقعی صنعت کشور را فراهم خواهد کرد و توسعه اقتصادی واقعی رقم خواهد خورد و تنها مونتاژکار باقی نخواهیم ماند.

این عضو شورای رقابت افزود: برای خرید این ماشین‌آلات به مشکلاتی از قبیل معطل ماندن صاحبان صنایع برای دریافت خدمات فنی و مهندسی مربوط به ماشین آلات وارداتی نیز منجر می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از پروژه‌ها به دلیل تأخیر در دریافت خدمات مربوط به ماشین‌آلات خارجی طولانی می‌شوند.

دودانگه ادامه داد: هر چقدر بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت تولید و طراحی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی سوق دهیم، به نفع کشور است. حمایت عملی از این شرکت‌ها می‌تواند به افزایش اشتغال‌آفرینی در کشور بینجامد. این شرکت‌ها توانایی لازم را برای تولید ماشین‌آلات باکیفیت و مورد نیاز کشور دارند. در شرایطی که ما بسترهای لازم را به لحاظ در اختیار داشتن فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور داریم، توجیهی ندارد که برای واردات ماشین‌آلات از خارج از کشور وقت و بودجه صرف کنیم. باید به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم تا در این مسیر پیشرفت کنند و در راستای توسعه صنعتی کشور مفید باشند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که استفاده از ابزار تعرفه و کنترل واردات یک تیغ دولبه است، تصریح کرد: اگر توانایی لازم را برای تولید ماشین‌آلات باکیفیت در کشور نداشته باشیم، افزایش تعرفه‌ها و کاهش واردات آنها می‌تواند صاحبان صنایع را با مشکل مواجه کند. باید این اطمینان را داشته باشیم که قابلیت‌های لازم را برای تولید ماشین آلات با کیفیت در داخل کشور داریم، سپس با استفاده از تعرفه به حمایت از تولید داخلی بپردازیم. البته باید مراقبت لازم را در مورد واردات بی‌مورد در کشور داشته باشیم. نباید اجازه دهیم واردات کالایی بدون توجیه اقتصادی و منطقی انجام شود. باید از اثرگذاری لابی‌های طرفدار واردات بی‌رویه در کشور بر سیاست‌هایمان جلوگیری کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها