افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی معاف از مالیات شد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای اعلام کرد:‌ سود تقسیم نشده شرکت‌های بورسی و فرابورسی که صرف افزایش سرمایه شود، با نرخ صفر مالیاتی همراه خواهد شد.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی معاف از مالیات شد
کد خبر: 572047
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۱۵:۵۹:۳۸

یکی از سیاستهای دولت، تشویق شرکتها به سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید است. در این زمینه، بخشنامه‌ای از سوی داود منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی مبنی بر تبیین ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم و بند ف تبصره 2 قانون بودجه 1401 کل کشور در روز گذشته ابلاغ شد.

​به گزارش فارس،‌ بر اساس این بخشنامه در مفاد بند ف تبصره 2 قانون بودجه 1401 کل کشور مقرر شده است، به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم‌بخش بیشتر از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال 1401، مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب افزایش سرمایه انتقال می‌یابد (موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366) مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

در این بخشنامه آمده است آن دسته از شرکت‌هایی که تا 29 اسفند 1400 در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشند در صورتی که از ابتدای سال 1401 تا پایان همان سال سود تقسیم نشده سال مالی قبل آنان بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام با رعایت ترتیبات قانونی مقرر از جمله ثبت افزایش سرمایه در ادارات ثبت شرکت‌ها به حساب سرمایه منتقل شود، افزایش سرمایه صورت گرفته به این روش با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

بدیهی است،‌ در صورتی که اینگونه شرکت‌ها به ترتیب فوق عمل کرده و حائز شرایط لازم برای برخورداری بند ف تبصره 2 قانون بودجه 1401 کل کشور باشند مالیات سود تقسیم نشده مربوطه در صورت پرداخت طبق مقررات مربوطه از جمله رعایت مفاد بخشنامه‌های قبلی قابل استرداد و یا احتساب با بدهی‌های مالیاتی آنها خواهد شد.

1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها