کد خبر: 570610
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ۰۹:۵۷:۲۰
| |

جواد اوجی، وزیر نفت:

قرارداد خرید و سوآپ گاز از روسیه در آینده‌ بسیار نزدیک امضا می‌شود

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات سازنده با دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه، گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک قرارداد نهایی خرید و سوآپ گاز از روسیه بین شرکت ملی گاز ایران و طرف روس در مسکو امضا خواهد شد.

قرارداد خرید و سوآپ گاز از روسیه در آینده‌ بسیار نزدیک امضا می‌شود
کد خبر: 570610
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ۰۹:۵۷:۲۰

جواد اوجی، وزیر نفت پس از دیدار و گفت‌وگوی بیش از دو ساعته با ایگور لویتین، دستیار ارشد رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌ها و قرادادهای پیشین در حوزه انرژی و حمل و نقل ریلی مذاکراتی انجام شد.  

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل گفت‌وگوهای در زمینه احداث خط آهن رشت- آستارا و برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه برون انجام شد به‌طوری که تعهدهای تأمین مالی ازسوی بانک‌های روس انجام خواهد شد و از آنجا که دستیار ارشد رئیس‌جمهوری روسیه اختیار تام داشت، این پروژه‌ها به‌زودی عملیاتی می‌شوند.  

وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های بزرگ روس گفت: این موارد شامل تفاهم‌نامه و قراداد می‌شود؛ اکنون برای توسعه هفت میدان نفتی و گازی با روسیه قرارداد داریم که پیشرفتی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارند و درباره ۱۴ میدان دیگر مذاکرات در حال انجام است.

اوجی افزود: خرید و سوآپ گاز از روسیه نهایی شده است و در آینده نزدیک در مسکو بین شرکت ملی گاز ایران و طرف روس امضا می‌شود؛ مذاکراتی نیز در باره سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز انجام شد؛ ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه دریا، راه آهن و حمل‌ونقل زمینی برای توسعه سوآپ دارد.

وی با بیان اینکه با شرکت‌های توانمند روس توافق‌های خوبی شده و در این نشست همه موارد توافق را یکبار دیگر برسی و رصد و چالش‌هایی پیش روی آنها را بررسی کردیم، گفت: ۲ ماه دیگر نشست کمیسیون مشترک دو کشور در مسکو برگزار خواهد شد و در موارد مختلف شامل انرژی، حمل‌ونقل، تجارت و حتی ورزش مذاکرات ادامه خواهد داشت.  

رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه روسیه ۵ میلیارد یورو در بحث پروژه‌ها و طرح‌های ایران تأمین مالی خواهد داشت، ادامه داد:  ۲.۵ میلیارد یورو تعیین تکلیف شده و حتی در پروژه‌های نیروگاهی در حال اجراست، برای باقیمانده این مبلغ نیز طرح‌ها را تعریف کردیم که قراردادهایش امضا خواهد شد.  

اوجی با بیان اینکه ایران و روسیه هر دو ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه انرژی دارند، گفت: مجموع ذخایر نفت و گاز روسیه بسیار بالاست در بحث انرژی از کشورهای تأثیرگذار جهان هستند.  

وی با تأکید بر اینکه همکاری ایران و روسیه در زمینه انرژی یک طرفه نیست و شرکت‌های ایرانی توان بالایی دارند، افزود: در صنایع پتروشیمی قراردادهایی برای محصولات و کاتالیست‌ها امضا و صادرات کاتالیست پتروشیمی به روسیه نیز آغاز شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه عمده قراردادها و تفاهم‌نامه در بخش بالادست نفت با روسیه برای توسعه میدان‌های مشترک و در خوزستان است، گفت: یکی دیگر از موارد تأکید شده در امضای تفاهم‌نامه با روسیه بحث فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی است زیرا روس‌ها توانمندی خوبی در این حوزه دارند.  

اوجی تأکید کرد: یکی دیگر از چالش‌ها تأمین منابع مالی است که شرکت‌های روس پذیرفتند در هفت میدان یادشده تأمین منابع مالی را انجام دهند و در زمینه اجرا از ظرفیت پیمانکاران ایرانی استفاده شود.

وی گفت: تاکید آقای رئیسی بر این است که ایران و روسیه حداکثر همکاری را در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها