کد خبر: 565419
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۶:۱۷:۳۱
| |

واکنش بورس به رکورد نرخ بهره بین بانکی

امروز نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را در بورس داشتند.

واکنش بورس به رکورد نرخ بهره بین بانکی
کد خبر: 565419
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۶:۱۷:۳۱

بورس در حالی سومین روز مردادماه را پشت سر گذاشت که 24 هزار واحد افت را تجربه کرد. این افت بزرگ‌ترین ریزش شاخص‌های بورس در دو ماه اخیر بوده و افت 8 هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن دومین ریزش بزرگ در سال جاری بوده است.

به گزارش فارس، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، افزایش‌های مکرر در نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی در هفته‌های گذشته عامل ریزش بورس بوده است. دیروز وزیر اقتصاد نیز به این مساله واکنش نشان داده بود. طبق نظر تیم اقتصادی دولت، نرخ بهره بانکی باید در سقف 20 درصد باقی می‌ماند، اما در آخرین اعلام بانک مرکزی این نرخ به 21.31 درصد افزایش یافته است.

در معاملات دوشنبه، اغلب نمادهای بازار قرمزپوش شدند. قیمت سهام تمامی نمادها در گروه‌ های خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌‌های چند رشته‌‌ای صنعتی، فراورده‌‌های نفتی و کک، محصولات شیمیایی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه‌‌های فلزی، سرمایه ‌گذاری‌ها و بانک‌‌ها و مؤسسات اعتباری کاهش یافت.

* کاهش وابستگی بورس به تورم و دلار

اما نباید از وابستگی بورس به نرخ تورم و قیمت دلار نیز در این بین گذشت. بازار سهام به‌ طور تاریخی هم ‌بستگی بالایی با نرخ تورم و متعاقباً تغییرات قیمت ارز دارد. هرچند در مدت اخیر و در پی رشد نرخ دلار، بازار سهام به این مؤلفه اساسی کم‌ واکنش بود.

به نظر می‌رسد به دنبال تغییرات قیمتی رخ ‌داده در برخی از کالاهای اساسی، در روزهای آینده تنور انتظارات از بازار سهام نیز داغ شده و بورسی‌ها نیز انتظار دارند، همانند تجربیات پیشین که هم ‌گرایی همیشگی رشد قیمت سهام با تورم را تایید می‌کند، امسال نیز در صورت شدت گرفتن انتظارات تورمی شاهد ورود نقدینگی و سرمایه‌‌ها به بورس برای در امان ماندن از گزند تورم خواهیم بود.

* راهکارهای بهبود وضعیت بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، درباره شرایط این روزهای بورس گفت: در شرایطی که قیمت‌‌ها در تمامی بازارهای دارائی صعودی است، در بازار سهام، قیمت‌ها روند نزولی در پیش گرفته است که این مساله را می‌توان در حال حاضر به افزایش نرخ بهره بین بانکی مربوط دانست.

وی ادامه داد: حتی شرکت‌هایی که گزارش‌‌های مالی سالانه آنها نشان از عملکرد مالی مثبت داشته نیز با عرضه و افت قیمتی مواجه هستند. این برای شرکت‌های بنیادی که گزارش‌های سه ماهه آنها نیز عملکرد مطلوبی را در پی داشته، رخ داده است. با توجه با مازاد عرضه در پایان معاملات این روزهای بورس و افزایش خروج سرمایه از بازار، نمی‌توان انتظار رشد شاخص‌ها در معاملات روزهای آینده را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی تاکید کرد: علاوه بر حمایت حقوقی‌ها و صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار از بورس، باید هماهنگی بیشتری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود و قیمت‌گذاری دستوری که این روزها مجلس به دنبال آن است، نیز از دستور کار مجلس خارج شود.

* روز داغ شاخص‌های بورس

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 24 هزار و 342 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 439 هزار و 416 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 1.66 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت 8 هزار و 901 واحدی در سطح 391 هزار و 131 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 2.33 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 306 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 874 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خُرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 131 هزار و 405 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 125 هزار و 229 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با رشد 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 620 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام 2 درصد بوده است.

* رشد خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و هشتمین روز متوالی منفی شد و 580 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد 60 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) اختصاص داشت و نمادهای پشاهن (تولیدی پلاستیک‌ شاهین)، لپارس (پارس الکتریک) و زپارس (ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های پایانی بازار

در جریان معاملات روز دوشنبه، 60 نماد با رشد قیمت و 536 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش 113 درصدی یافت و 285 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 37 درصد رشد کرد و در رقم 28 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد تکنو (شرکت تکنو تار)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد)، خگستر (گسترش‌ سرمایه‌ گذار ‌ایران ‌خودرو) و وساپا (سرمایه‌ گذاری سایپا) تعلق داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها