تردید حقیقی‌ها و بخشنامه های خلق الساعه عامل سقوط امروز بورس

بازار سرمایه در روزی که همه امیدوار به شکسته شدن مقاومت شاخص کل بودند، با افت بی سابقه در 5 ماه گذشته روبرو شد.

تردید حقیقی‌ها و بخشنامه های خلق الساعه عامل سقوط امروز بورس
کد خبر: 547019
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ۱۶:۱۵:۴۸

بازار سرمایه پس از چند هفته رشد، امروز با افت سنگینی مواجه شد و نشان داد هنوز توان عبور از مقاومت 1.4 میلیون واحدی را ندارد. به عبارت دیگر، تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه مقاومت سنگین برای ورود شاخص به کانال جدید 1.5 میلیون واحدی را یکی از دلایل تکنیکال و روانی بازار و رفت و برگشت شاخص در جریان معاملات امروز می دانند.

به گزارش فارس، بررسی رفتار بورس بازان نشان می دهد که تردیدها از روز دوشنبه آغاز شده است و از امروز میل سهامداران  به سمت فروش بیشتر شده و احتمالا در روزهای آینده نیز تکرار شود. در صورتی که بازار در روزهای آینده نیز همین تردید حقیقی ها را با خود یدک بکشد، امکان ریزش شاخص کل بورس بسیار بالاست. البته نقطه حمایت تکنیکال از شاخص کل بورس عدد یک میلیون و 420 هزار واحد است.

امروز اغلب نمادهای صنعتی و معدنی قرمزپوش بودند. گروه‌ های بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری، فراورده‌ های نفتی، کک و سوخت هسته ‌ای، محصولات شیمیایی و استخراج کانی های فلزی قرمزترین گروه‌های بازار بودند.

* تردید حقیقی ها عامل اصلی ریزش بازار سهام

برخی از کارشناسان معتقدند تردید حقیقی ها در معاملات را می توان به آشکار دید که نشان می دهد سهامداران خرد در زمینه فروش و خرید در شرایط نسبتا برابری قرار دارند در حالی  که در سه هفته کاری گذشته بورس و فرابورس این نسبت همیشه با برتری نسبی در دست خریداران قرار داشت.

همچنین حرکت روبه جلوی شاخص کل بورس در صورت رفع تردیدها ممکن و محتمل است. با این وصف، باید منتظر ماند که حقیقی ها چه رفتاری از خود نشان می دهند و خریداران با چه توانی امروز را به مصاف فروشندگان می روند.

* بخشنامه ای که با واکنش رئیس سازمان بورس روبرو شد

از دیگر سو، بخشنامه وزارت صمت درباره وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی نیز به دلیل تاثیر فراوانی که بر شرکت های بورسی دارد، عامل دیگر ریزش بورس بوده است.

به نظر می رسد، پس از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ عوارض صادرات به صورت پلکانی از واحدهای صنعتی معدنی قیمت سهام اغلب نمادهای صنعتی و معدنی مشمول این بخشنامه در بازار سهام سقوط کرد. عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، سیمان و انواع فروآلیاژ می ‌شود.  

رئیس سازمان بورس در واکنش به این بخشنامه در نامه ای به وزیر صمت نوشت: «دستور فرمایید با در نظرگرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین گردد و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال گردد.»

در بخش دیگری از نامه مجید عشقی به فاطمی امین آمده است: «با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض صادراتی همچون فلزات اساسی و مواد اولیه آن ها و سیمان، به نظر می رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات نموده‌اند، لذا تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌نماید.»

حال باید دید واکنش بازار سرمایه در روزهای آینده به اتفاقات این روزهای بازار سرمایه چگونه است.

* افت عجیب شاخص های عملکردی بازار سرمایه

شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با افت 33 هزار و 522 واحدی که داشت به عدد یک میلیون و 445 هزار و 970 واحدی بازگشت و بازدهی منفی 2.27 درصد داشته است. افت امروز بازار سرمایه در 5 ماه گذشته بی سابقه بوده و در منفی های بورس در سال 1401 یک رکورد محسوب می شود.

شاخص کل هموزن نیز با کاهش 6 هزار و 745 واحدی به عدد 380 هزار و 295 واحدی رسید و بازدهی منفی 1.74 درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. شاخص کل فرابورس نیز با افت 259 واحدی به عدد 19 هزار و 930 واحدی رسید.

* رشد ارزش کل معاملات در بازار سهام

ارزش کل معاملات در بازار سرمایه با رشد 20 درصدی نسبت به روز گذشته به عدد هشت هزار و 631 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 734 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد تقریبا نسبت به روز گذشته ثابت مانده و به عدد پنج هزار و 463 میلیارد تومان افزایش یافت. حدود 63 درصد معاملات در بورس را معاملات سهامداران حقیقی تشکیل داده است.

* افزایش 533 درصدی خروج پول از بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه مالکیت حقوقی به حقیقی باز هم منفی شد و اینبار نسبت به روز گذشته رشد 533 درصدی داشته است. امروز خروج پول حقیقی از بورس حدود 965 میلیارد تومان بود که در دو ماه گذشته بی سابقه بوده است.

سهم های فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین خروج پول را به ثبت رسانده و نمادهای وساپا (سرمایه‌ گذاری‌ سایپا)، ورنا (سرمایه ‌گذاری رنا(هلدینگ‌)) و کهمدا (شیشه‌ همدان‌) نیز شاهد بیشترین پول حقیقی به سهم خود بودند.

* رشد مازاد عرضه در بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، 96 نماد رشد قیمت داشتند و تنها 27 نماد در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 73 درصد افت کرد و در رقم 138 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، وسپهر (شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات) و دیران (شرکت ایران دارو) در صدر جدول تقاضای بازار قرار داشتند.

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، 388 نماد کاهش قیمت داشتند و 186 سهم نیز بازار سرمایه را در صف فروش به پایان رساندند. به عبارت دیگر، 80 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 928 میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، خساپا (شرکت سایپا) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین تعلق داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها