کد خبر: 564461
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۴:۱۵:۰۲
| |

یک جرقه تا نفت دویست‌دلاری فاصله است

به گفته تحلیلگران، الان زمانی است که هر بشکه نفت خام می‌تواند در آن تا دویست دلار گران شود.

یک جرقه تا نفت دویست‌دلاری فاصله است
کد خبر: 564461
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۴:۱۵:۰۲

 به گفته تحلیلگران، الان زمانی است که هر بشکه نفت خام می‌تواند در آن تا دویست دلار گران شود.

به گزارش قرن نو، تداوم خطر ژئوپولیتیک با طولانی‌شدن جنگ اوکراین و روسیه و وضع تحریم‌های بیشتر غرب علیه نفت و گاز روسیه و همچنین اعلام عدم توانایی تولید بیشتر نفت از سوی رهبران اوپک مانند عربستان سعودی می‌توانست قیمت نفت را به دویست دلار در هر بشکه برساند.

در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت ۱۰۶ دلار و یک سنت قیمت دارد و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۱۰۳ دلار در هر بشکه قیمت دارد و بازار نفت آنقدرها متشنج به‌نظر نمی‌رسد؛ اما این ثبات قیمتی تنها یک دلیل و آن هم اجرای سیاست «کووید صفر» در چین است.

با توجه به اختلاف شدید بین نیاز این کشور به کالاهای مختلف برای تقویت رشد اقتصادی و کمبود بسیاری از این منابع، چین تقریباً به‌تنهایی مسئول چرخه فوق‌العاده قیمت‌گذاری کالاها بوده و است. این کشور در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ برای رقم‌زدن رشد اقتصادی ده‌درصدی و رونق تولید به مواد خام و کالاهای اساسی نیاز پیدا کرد و نیاز آن برای نفت کماکان پابرجاست و این کشور همچنان بزرگ‌ترین واردکننده ناخالص سالانه نفت خام در جهان باقی مانده و در سال ۲۰۱۷ از ایالات متحده در این زمینه پیشی گرفته است.

در ۲۵ سال گذشته، چین بزرگ‌ترین پیشنهاد در بازارهای جهانی نفت بوده است؛ با این حال در سال‌های اخیر، اعداد اصلی رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور در حال کاهش بوده و این کاهش قبل از همه‌گیری کرونا مشهود بوده است. بنابراین تا قبل از همه‌گیری کرونا، رشد اقتصادی روبه‌وخامت بود که دفاع سختگیرانه اقتصاد چین در برابر کووید۱۹ بسیاری از مشکلات موجود را تشدید کرد.

اگرچه چین از اولین موج بزرگ کووید۱۹ در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به هر کشور بزرگ دیگری خارج شد؛ اما مطمئن بود که در آن مرحله به‌دلیل مدیریت فوق‌العاده سخت آن با این همه‌گیری و حمایت از سیاست «کووید صفر» بود که این اتفاق افتاد و حال به اجرای این سیاست ادامه داده است. هنگامی که شیوع گسترده جدید کووید۱۹ در اوایل سال جاری در چین رخ داد و منجر به تعطیلی چندین شهر بزرگ شد، بازارهای نفت به نظرات چندین آژانس چینی به‌عنوان مدرکی مبنی بر اینکه ممکن است یک خط نرم‌تر در مدیریت این همه‌گیری اتفاق بیفتد توجه کردند؛ اما در آخر رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، شخصاً تکرار کرد که: «ما باید به دقت علمی پایبند باشیم، به پویایی کووید صفر و پایداری پیروزی.»

سقوط ناگهانی و شدید قیمت نفت در هفته گذشته در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، یادآور شکنندگی نوسان سود و زیان موقعیت‌های خرید با سایه این عامل «چین» بر بازارهای جهانی نفت است. کاهش قیمت در هفته گذشته تنها ناشی از اخباری بود مبنی بر اینکه موارد ابتلا به کووید۱۹ در شانگهای در آخر هفته گذشته به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه رسیده و چندین شهر دیگر چین از جمله شیان و لانژو محدودیت‌هایی را برای ساکنان خود در پاسخ به این موضوع اعمال کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که تأثیر سیاست «کووید صفر» چین بر قیمت نفت بسیار بیشتر از رشد اقتصادی این کشور است. ویکتورینو از بانک خصوصی اسکاندیناوی رشد تولید ناخالص داخلی ۴.۳درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند، در حالی که روری گرین، رئیس تحقیقات چین و آسیا، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را در بهترین حالت تنها ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ می‌بیند که از ۳.۳ درصد از دو ماه قبل کمتر است.

به گفته تحلیلگران، پکن به‌شدت به «کووید صفر» متعهد است و این امر قرنطینه‌های بیشتر را در باقیمانده سال ۲۰۲۲ تقریباً اجتناب‌ناپذیر می‌کند؛ اما دست‌کشیدن دومین غول اقتصادی از سیاست «کووید صفر» خود جرقه‌ای برای بازار نفت خواهد بود تا قیمت‌ها به بالای دویست دلار در هر بشکه برسد و بازگشتن آن به سطوح پایین‌تر بعید به‌نظر می‌رسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها