علی نقیب، نایب‌رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار و کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران:

سامانه مودیان باعث دریافت عادلانه مالیات می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار و کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اخذ عادلانه مالیات، افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی در کشور است که سامانه مودیان مالیاتی با تجمیع اطلاعات، می‌تواند در راستای اخذ مالیات عادلانه تاثیرگذار باشد.

سامانه مودیان باعث دریافت عادلانه مالیات می‌شود
کد خبر: 564402
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۱:۰۱:۴۹

«علی نقیب» روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی با تجمیع اطلاعات و اخذ مالیات هوشمند، امکان افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی، کاهش کسری بودجه و در نهایت تورم وجود دارد، اظهار کرد: سامانه مودیان مالیاتی باعث تسهیل در کارها خواهد شد و می‌تواند در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط نزدیک مودیان با سازمان امور مالیاتی کشور نقش داشته باشد.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه در حال حاضر قوانین مالیاتی در کشور بر مودیان حاکم است، ادامه داد: هرچه اطلاعات در زمینه‌های مالیاتی تکمیل شود، بهتر می‌توانیم روی دریافت مالیات واقعی تسلط داشته باشیم، در غیر این صورت افرادی که گزارش‌های درستی ارائه می‌دهند به نسبت افرادی که به‌صورت زیرزمینی و پنهان‌کار می‌کنند و گزارش‌های نادرستی ارائه می‌دهند، بیشتر مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرند و مالیات از آنها اخذ می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران گفت: امیدوارم با هوشمند شدن سامانه مالیاتی شاهد اخذ مالیات واقعی از صاحبان کسب‌وکار و عدم اجحاف در حق مردم باشیم.

نقیب در مورد این سوال که آیا نظام مالیات ستانی فعلی فاقد کارآمدی و کارایی لازم است و از همین رو نیازمند اصلاح و بهبود فرایندهای اخذ مالیات هستیم، پاسخ داد: باید حوزه اصلاح و بهبود فرایندهای مالیاتی در برآورد بودجه، رونق کسب‌وکارها و نظام فعلی مالیاتی مشخص شود.

وی تاکید کرد: هرچه کسب‌وکار و کارآفرینی در کشور رونق پیدا کند، برای دولت اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و مشکلات و معضلات دولت هم از بین می‌رود؛ همچنین شاهد افزایش کسب درآمد دولت از محل این کسب‌وکارها خواهیم بود.

این فعال اقتصادی گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اخذ عادلانه‌تر مالیات، افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی در کشور است به همین دلیل سامانه مودیان مالیاتی با تجمیع اطلاعات، می‌تواند در راستای اخذ مالیات عادلانه تأثیرگذار باشد.

نقیب در مورد اینکه آیا با تکمیل اطلاعات مودیان به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مودیان، امکان اخذ مالیات از سوداگران و کاهش فرار مالیاتی فراهم خواهد شد، بیان کرد: با راه‌اندازی درست سامانه مودیان مالیاتی و فعالیت این سامانه به‌صورت هوشمند و عادلانه می‌توان شاهد کاهش فرار مالیاتی بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها