کد خبر: 556139
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۰۹:۳۸:۱۴
| |

فروشندگان بازار بورس را قبضه کردند

با ثبت یک افت شدید در معاملات روز گذشته، پیش بینی می شود بورس تهران امروز با جوی منفی آغاز به کار خواهد کرد.

فروشندگان بازار بورس را قبضه کردند
کد خبر: 556139
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۰۹:۳۸:۱۴

بورس تهران در سایه ابهاماتی مهم، وضعیتی نوسانی دارد. شرایط طوری است که نه مثل نیمه دوم 99 می توان با قاطعیت حرف از نزول زد، نه می توان صعود را برای آن قطعی دانست.

به گزارش اقتصادنیوز، البته وضعیت موجود در کشور که مهم ترین آن تورم ناشی از افزایش قیمت کالاهای مختلف است، در صورت های مالی شرکت های بورسی اثرگذار خواهد بود و سود آن ها را دستخوش تغییر می کند. اما قیمت گذاری دستوری، ابهاماتی بزرگ در این راه ایجاد کرده و ترس فعالان بازار سهام از این است که این نوع از قیمت گذاری، تولیدکننده را به مرحله زیان دهی برساند و برخلاف چیزی که تصور می شود، سود شرکت ها کاهش یابد یا حتی از بین برود.

در چنین شرایطی و در روزهایی که ابهامات مربوط به احیای برجام بیشتر شده است، تحلیلگران به راحتی نمی توانند آینده بورس و صنایع مختلف را پیش بینی کنند. به همین دلیل هر گاه کوچک ترین اتفاقی به ضرر بورس رخ دهد یا حتی شایعه ای برخلاف جهت منافع بورس در فضای اقتصاد منتشر شود، بازار سهام به سرعت واکنش نشان می دهد.

خروج عظیم پول حقیقی ها از بازار

افت 27 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته را هم می توان واکنشی به همین مسائل و ابهامات دانست. دیروز در بورس شایعه شد که نرخ سود بین بانکی افزایش خواهد یافت و ترس از همین موضوع باعث بیش واکنشی فعالان بازار سهام شد. البته پس از پایان ساعت معاملات مشخص شد که این شایعه درست نبوده و حالا تنها امیدواری که نسبت به معاملات امروز وجود دارد، همین مسئله است.

روند معاملات روز گذشته به گونه ای بود که حقیقی ها بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند که این عدد بزرگی محسوب می شود. ضمن اینکه قدرت فروشندگان حقیقی هم افزایش یافت و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.75 رسید که یکی از پایین ترین رقم ها در سال 1401 محسوب می شود.

صفوف فروش 6 برابر صفوف خرید!

وجود 520 نماد منفی در مقابل 100 نماد مثبت، نشانه ای است برای آغاز منفی معاملات در روز جاری. ضمن اینکه تعداد صفوف فروش هم به بیش از 6 برابر تعداد صفوف خرید رسیده که چنین وضعیتی، چشم انداز مثبت بودن معاملات در روز جاری را ضعیف می کند.

تنها امیدی که می توان داشت، واکنش مثبت احتمالی بازار به تکذیب شایعه افزایش نرخ سود بانکی است که این موضوع می تواند تا حدودی از فشار فروش بکاهد و تقاضا را افزایش دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها