کد خبر: 555304
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۶:۰۹:۰۰
| |

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:

باید از سیاست های تشویقی برای اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی بهره گرفت

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بر مبنای یک الگوی دراز مدت برای اصلاح الگوی کشت در حوزه کشاورزی تصمیم گیری کرده و با اعمال سیاست های تشویقی به سمت اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی گام برداریم.

باید از سیاست های تشویقی برای اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی بهره گرفت
کد خبر: 555304
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۶:۰۹:۰۰

فریدون عباسی با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی، بیان کرد: ما باید هر محصول کشاورزی که در کشور تولید می کنیم در وهله اول بسنجیم که در بازار داخل و خارج متقاضی دارد یا خیر. باید بسنجیم که آیا تولید و صادرات این محصول کشاورزی برای کشور صرفه اقتصادی دارد یا خیر. در وهله دوم باید بسنجیم که محصول را به چه قیمتی در داخل کشور کشت می کنیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: ما حامل های انرژی از قبیل آب برای کشت و برق و گازوئیل را برای استخراج آب از چاه های کشاورزی استفاده کرده تا در نهایت به یک محصول کشاورزی برسیم. اگر قیمت این حامل های انرژی را به قیمت واقعی در نظر بگیریم باید محصولی تولید و صادر کنیم که در کشورهای همسایه موجود نباشد. چون ما سوبسید در حوزه انرژی می دهیم، قیمت این حامل‌های انرژی در کشور پایین بوده و کشاورز حتی با تولید یک محصولی که آب زیادی مصرف می کند، سود زیادی کسب می کند.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما باید بر مبنای یک الگوی دراز مدت برای اصلاح الگوی کشت در حوزه کشاورزی تصمیم گیری کنیم. در تعیین این الگوی کشت در ابتدا باید امنیت غذایی کشور را مدنظر قرار دهیم. باید بسنجیم در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به چه کالاهای کشاورزی نیاز داریم و چه کالاهای کشاورزی می توانیم تولید کرده که مقرون به صرفه بوده و آن را صادر کنیم. در ادامه برای اصلاح الگوی کشت باید سیاست های تشویقی پیش بگیریم. وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید با یکدیگر هماهنگ باشند و در این حوزه گام بردارند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر خواستیم کشت محصولی را ترویج کنیم باید ابزار لازم در اختیار کشاورز قرار گیرد یا اگر خواستیم جلوی کشت های آب‌بر که صرفه اقتصادی هم ندارند، بگیریم باید ابزار آن نیز مشخص شود. مطمئنا باید از ابزار تشویقی برای جلوگیری از این نوع کشت‌ها استفاده شود. از سوی دیگر استفاده از تجهیزات و ابزارهای نوین در حوزه کشاورزی نیز حائز اهمیت است. استفاده از ابزارهای نوین در وهله اول میزان تولید را بالا می برد. اگر از کشت‌های مکانیزه و آبیاری تحت فشار استفاده کنیم، بخش قابل توجه ای از مصرف آب در این حوزه کاسته و در بالا رفتن تولید ما نیز موثر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها