کد خبر: 554725
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۹:۱۷:۲۴
| |

سفیر ایران در روسیه:

هیچ توافقی با روسیه برای تامین مالی راه‌آهن آستارا وجود ندارد

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: تا به این امروز هیچ توافقی برای تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه آهن رشت – آستارا نشده است. البته بر روی این موضوع کار می‌کنیم که این پروژه به شکل مشترک انجام شود اما اینکه قرار باشد روسیه تامین مالی را انجام دهد، خبر درستی نیست.

هیچ توافقی با روسیه برای تامین مالی راه‌آهن آستارا وجود ندارد
کد خبر: 554725
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۹:۱۷:۲۴

چند دهه از توافقنامه کریدور شمال- جنوب بین کشورهای ایران، روسیه و هند می‌گذرد اما همانطور که رییس سازمان راهداری به آن اذعان داشته با وجود حجم باری 40 میلیون تنی بین کشورها این توافقنامه هنوز به اجرا نرسیده‌ است. در حالی که این گذرگاه بین‌المللی مهم‌ترین حلقه تجارت بین جنوب، جنوب شرق آسیا و اروپا محسوب می‌شود و مسیر ایران می‌تواند جابه‌جایی بار را ارزان‌تر و سریع‌تر انجام دهد اما هنوز پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز برای رونق بخشیدن به این کریدور در ایران ناقص بر روی زمین مانده‌است.

به گزارش ایلنا، طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اگر این کریدور از بندرعباس تا بندر آستارا تکمیل شود شاهد یک تحول بین‌المللی خواهیم بود و علاوه بر اینکه ایران از این مسیر ترانزیتی بهره‌مند می‌شود. این کریدور می‌تواند مسیر فعلی حمل کالا از هند به کشورهای جنوب شرق آسیا و به سمت اروپا را تغییر دهد.

آنچه که باعث عملیاتی شدن و به اجرا رسیدن مزایای عبور کالا از ایران برای صاحبان بار می‌شود، تکمیل زیر ساخت‌ها به ویژه حمل و نقل ریلی است. نقاط مهم این مسیر یعنی بندر چابهار در جنوب کشور و بنادر انزلی و آستارا در شمال کشور به شبکه ریلی متصل نیستند. هر چند که کار در پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان با کمک 200 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی به یک جایی رسیده و طبق وعده مسئولان ۷۰ درصد زیرسازی این مسیر انجام شده و محدوده خاش تا زاهدان به طول ۱۵۴ کیلومتر ریل‌گذاری شده و این خط آهن تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد اما در بخش اتصال بنادر شمالی به شبکه راه‌آهن به دلیل کافی نبودن  منابع مالی اقدام مشهودی صورت نگرفته‌است.

از آنجایی که مهم‌ترین مانع تاخیر ساخت راه  آهن رشت به انزلی و آستارا، نبود منابع مالی است، در سفر اخیر رییس‌جمهوری با هیات دولت به روسیه در این باره توافقاتی انجام شد به طوری که «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد در این سفر از  توافقات دو جانبه بر سر موضوعات نفت و انرژی، راه آهن و ترانزیت دو کشور و تسریع در ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور و از جمله تکمیل راهگذر شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی خلیج فارس به اروپا، اینچه برون و رشت - آستارا  خبر داد. طبق اعلام وزیر اقتصاد،  برخی توافقات خرید لوکوموتیو و راه آهن رشت- آستارا بود که تامین مالی این پروژه قرار است از همان خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری از سوی روسیه صورت پذیرد.

در حالی که وزیر اقتصاد به صراحت یکی از دستاورد سفر هیات دولت به روسیه را توافق برای خط اعتباری 5 میلیارد دلاری  و تامین مالی ساخت راه اهن رشت- آستارا از این محل اعلام کرد اما کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه این موضوع را رد کرد.        

جلالی درباره جزییات توافق با روسیه برای تامین مالی ساخت راه آهن رشت- آستارا اظهار داشت: هیچ توافقی با روسیه برای تامین مالی این پروژه وجود ندارد.  

وی ادامه داد: تا به این امروز هیچ توافقی برای تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه آهن رشت – آستارا نشده است. البته بر روی این موضوع کار می‌کنیم که این پروژه به شکل مشترک انجام شود اما اینکه قرار باشد روسیه تامین مالی را انجام دهد، خبر درستی نیست

سفیر ایران در روسیه همچنین درباره خرید 1000 دستگاه لوکوموتیو از روسیه تاکید کرد: مذاکرات برای خرید 200 دستگاه لوکومویتو است. وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به روسیه در این باره مذاکراتی داشت اما در این باره هنوز چیزی به طور دقیق مشخص نیست و فقط تقاضای ایران برای 200 لوکوموتیو مطرح است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها