کد خبر: 545801
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ۱۴:۳۰:۳۳
| |

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

۱۴۰۱، سالی سخت برای کشاورزی است

به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، امسال سالی سخت و همراه با مشکلات متعدد برای بخش کشاورزی است.

 ۱۴۰۱، سالی سخت برای کشاورزی است
کد خبر: 545801
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ۱۴:۳۰:۳۳

ناصر مرادی در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز (۱۵ فروردین) برگزار شد، از مهمترین مشکلاتی که در سال جاری پیش روی بخش کشاورزی است یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات وضعیت خشکسالی است که باعث کاهش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، خصوصا محصولات دیم خواهد شد. برای نمونه در استانی مانند کرمانشاه که ۷۵ درصد مزارع آن دیم است، از لحاظ محصولاتی مانند گندم و جو وضعیت مناسبی نداریم.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز یکی دیگر از مواردی دانست که می‌تواند بخش کشاورزی را خصوصا در زمینه تامین انواع نهاده‌ها دچار چالش کند.

مرادی مسائل بین‌المللی را نیز بر وضعیت کشاورزی جهان و به تبع آن ایران بی تاثیر ندانست و عنوان کرد: بخش قابل توجهی از واردات ما خصوصا در زمینه غلات و نهاده‌های دامی از  روسیه و اکراین است که تنش بین این دو کشور می‌تواند واردات این محصولات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال دولت نرخ گندم را تا حدودی مناسب تعیین کرده، یادآور شد: با توجه به مسائل جهانی و افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی، خطر قاچاق گندم و آرد حتی با نرخ‌های فعلی هم وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقد است، برای حل این مشکل باید نرخ گندم بر اساس نرخ روز بازارهای جهانی شناور باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به احتمال محدودیت تامین نهاده‌های دامی، این امکان که مصرف برخی غلات به سمت خوراک دام برود، وجود دارد.

 امیر یاوری رئیس نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه نیز با اشاره به عضویت ۹ هزار نفر در نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه، اظهار کرد: از این تعداد ۴۵۰۰ نفر جویای کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش فراوان نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از این نیروها را در روستاها و دهستان‌ها مشغول به کار کردیم تا در نزدیک‌ترین کانون برای ارائه خدمات به کشاورزان باشند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه بر لزوم تسهیل فضای کسب و کار در بخش کشاورزی هم تاکید کرد و افزود: بخش کشاورزی بگونه‌ای است که افراد به سختی سرمایه خود را وارد این بخش می‌کنند، اما همین سرمایه‌گذاران نیز با بروکراسی شدید مواجه شده و فرار می‌کنند.

یاوری در ادامه بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش بخش کشاورزی هم تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها