وزارت نیرو اعلام کرد:

عبور از پیک تابستان بدون خاموشی با تدوین یکصد برنامه

وزارت نیرو با هدف عبور بدون خاموشی از تابستان امسال یکصد برنامه طراحی کرده است.

عبور از پیک تابستان بدون خاموشی با تدوین یکصد برنامه
کد خبر: 545294
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ۱۴:۵۷:۰۹

تابستان سال گذشته خاموشی های متعدد نارضایتی زیادی را ایجاد کرده بود و بر همین اساس وزارت نیرو در دولت سیزدهم مصصم شده از بروز این قبیل حوادث جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، در گزارش جدید وزارت نیرو در باره اقدام های لازم در این باره آمده است: صنعت برق کشور به دلیل انجام نشدن سرمایه‌گذاری‌های لازم و به موقع در زیرساخت‌ها، با کسری تراز تولید روبه‌رو بود، فاصله‌ای که روز به روز بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شد تا تابستان سال ۱۴۰۱ به رقمی بالغ بر ۱۷ هزار مگاوات برسد.

این خلاء همچنین در سایر زیرساخت‌ها همچون پست‌های خطوط و انتقال شبکه نیز وجود داشت و بر همین اساس نیز دولت مردمی برای فائق آمدن بر مشکلات موجود برنامه‌ای عملیاتی و چهار ساله را ارائه کرد که در برشی یک‌ساله عبور از اوج بار مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۱ را  با به حداقل رساندن مشکلات ناشی از خاموشی‌های برق ترسیم می‌کرد.

با تلاش‌های انجام‌شده و مدیریت صورت گرفته در بخش نیروگاهی اعم از تولید و توزیع و البته همکاری خوب وزارت نفت در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، زمستان سال ۱۴۰۰ بدون خاموشی‌ سپری شد تا امیدبخش عبور از تابستان پیش رو با کم‌ترین مشکلات ممکن باشد.

در عین حال همه توان و ظرفیت‌های موجود اعم از نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر برای عبور از چالش‌های صنعت برق به کارگرفته شد که توجه به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رشد ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق در این بخش از ویژگی‌های این برنامه است.

مصوبه‌ای در شورای اقتصاد برای اعطای اعتبار معادل هزینه سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذاران به‌منظور تولید چهار هزارمگاوات برق در همین زمینه به تصویب رسید که از این میزان ۵۰۰ مگاوات تا تابستان سال ۱۴۰۱ به ظرفیت برق تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

در بخش نیروگاه‌های حرارتی نیز افزایشی معادل ۲۵ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شد که ۱۰ هزار مگاوات آن با مشارکت صنایع بزرگ کشور و به‌منظور تأمین برق این بخش عملیاتی شده و برای اجرایی شدن این برنامه تاکنون ساختگاه‌های مورد نیاز تأمین و بیش از پنج هزارمگاوات قراردادهای پیمانکاری تأمین و عملیات اجرایی آغاز شده است.

در این راستا نخستین نیروگاه اختصاصی بخش صنعت یعنی نیروگاه سمنان با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات تا تابستان آتی به بهره‌برداری خواهد رسید که احداث این نیروگاه آن‌هم در دوره‌ای کوتاه، رکوردی کم‌نظیر در صنعت نیروگاه‌سازی کشور به شمار می‌رود.

همچنین ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید توسط شرکت برق حرارتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ۶ هزار مگاوات از محل ظرفیت‌های جدید و ارتقای توان نیروگاه‌های موجود تا تابستان سال آتی وارد مدار شود که از این میزان تاکنون دو هزار مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها، برنامه دیگری بود که برای رفع چالش خاموشی‌های گسترده مورد توجه قرار گرفت تا نیروگاه‌های موجود با ظرفیت کامل آماده تولید باشند و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان آتی، ۱ هزار و ۱۱۳ مگاوات برق نیز از محل ارتقای توان نیروگاه‌ها وارد شبکه شود که به‌تنهایی معادل احداث چهار نیروگاه در شبکه ایجاد ظرفیت خواهد کرد.

این در شرایطی است که به دلیل ناکافی بودن پست و خطوط انتقال شبکه در نقاطی از کشور با حبس تولید برق مواجه بودیم و با ایجاد چند هزار کیلومتر خطوط انتقال جدید امکان انتقال برق این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری کشور نیز فراهم آمد.

در این رابطه باید یادآور شد احداث ۸۳۴۷ کیلومتر مدار خطوط انتقال و فوق توزیع برق و احداث ۳۶ هزار و ۹۹۳ مگاولت آمپر پست‌های انتقال و فوق توزیع برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که بخش‌هایی از آن تا تابستان سال جاری عملیاتی می‌شود.

بدین ترتیب انتظار می‌رود بخشی از کسری صنعت برق در اوج بار تابستان از طریق نیروگاه‌ها و ظرفیت‌های جدیدی که وارد مدار ۵ می‌شوند، تأمین‌شده و بخشی نیز باید از طریق مدیریت بخش تقاضا عملیاتی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها