کد خبر: 544311
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ ۱۱:۳۷:۳۸
| |

شاکری نماینده مردم تهران در مجلس:

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های قضایی هستند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چون شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند، نیازمند حمایت‌های بانکی و تسهیلاتی و نیز حمایت‌های اجرایی و قضایی هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های قضایی هستند
کد خبر: 544311
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ ۱۱:۳۷:۳۸

​اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب با عنوان «تولید اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این نامگذاری سطح مطلوب برای کیفیت تولید داخل را مطرح و هدف‌گذاری کرده‌اند تا از تولیدات کم کیفیت و فاقد قدرت رقابت، خام و بدون دانش روز، به سمت ارتقای کیفیت تولیدات حرکت کنیم تا تولیدات ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی داشته باشند.

به گزارش فارس، وی درباره چگونگی تحقق این راهکار گفت: با حجم عظیمی از دانش و فناوری که در تولید به کار گرفته می‌شود، می‌ توان کیفیت و کارآمدی محصولات تولیدی را افزایش داد تا امکان رقابت‌پذیری آنها فراهم شود؛ یعنی به عنوان مثال، اگر تاکنون کالایی تولید می‌کردیم که نیم متر مکعب فضا اشغال می‌کرد، با به کار بردن فناوری‌های روز می‌توان هم حجم آن را کم کرد و هم بازدهی و بهره‌وری آن را افزایش داد تا اطلاعات هوشمندانه نیز به ما ارائه دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، در ادامه با اشاره به برخی موانع پیش‌روی دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور، اظهار داشت: محصولات دانش‌بنیان در ابتدای ورود به بازار معمولاً نمی‌توانند با محصولات سنتی و جا افتاده رقابت کنند، لذا برای رفع این مانع، دستگاه‌های اجرایی باید ملزم شوند که محصولات مورد نیازشان را با اولویت محصولات دانش‌بنیان خریداری و تهیه کنند.

شاکری افزود: چون شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند، نیازمند حمایت‌های بانکی و تسهیلاتی و نیز حمایت‌های اجرایی و قضایی هستند و حتی در بسیاری از موارد شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند زمین و ساختمان نیز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در همه این حوزه‌ها باید به سرعت و به صورت هماهنگ حمایت شوند، تا بتوانند سریع‌تر وارد بازار فروش محصولاتشان شده و اشتغال را نیز افزایش دهند.

* لزوم اجرای دقیق دو مصوبه مجلس یازدهم در زمینه «تولید دانش‌بنیان»

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 30 تا 40 درصد از جامعه ما کسانی هستند که دانش فنی دارند و نمی‌خواهند پشت‌میزنشین باشند، اظهار داشت: با توسعه اقتصاد و تولید دانش‌بنیان، خود به خود زمینه اشتغال این جمعیت نیز فراهم می‌شود.

شاکری با اشاره به دو مصوبه مجلس یازدهم در این حوزه عنوان کرد: پیش از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم، کمیته علمی و فناوری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر روی دو موضوع کار کرد و بعد از آغاز به کار مجلس، این دو موضوع در قالب طرح «جهش تولید مسکن» و هدف‌گذاری تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی و نیز طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» به تصویب مجلس رسید و هم‌اکنون به دولت ابلاغ شده و ملاک عمل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3 تا 4 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید داریم که باید در افق یک دهه آینده، به 400 الی 500 هزار شرکت دانش‌بنیان دست یابیم و تنوع محصولات آنها نیز افزایش یابد، چرا که در حال حاضر محصولات دانش‌بنیان صرفاً در برخی حوزه‌ها تولید می‌شوند ولی با توسعه و تنوع آنها، می‌توان لذت به کارگیری فناوری در تأمین نیازهای گوناگون جامعه را به مردم چشاند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها