کد خبر: 544280
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ ۰۹:۰۱:۳۱
| |

اقدام ویژه دولت سیزدهم در تامین محصولات پروتئین

رونق تولید موجب ثبات و کاهش برخی اقلام شد

وزارت جهاد کشاورزی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای را برای قیمت‌گذاری منصفانه تنظیم بازار کالاهای اساسی ازجمله محصولات پروتئینی انجام داده که موجب ثبات و حتی کاهش قیمت برخی اقلام در بازار شد.

رونق تولید موجب ثبات و کاهش برخی اقلام شد
کد خبر: 544280
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ ۰۹:۰۱:۳۱

 وزارت جهاد کشاورزی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای را برای قیمت‌گذاری منصفانه تنظیم بازار کالاهای اساسی ازجمله محصولات پروتئینی انجام داده که موجب ثبات و حتی کاهش قیمت برخی اقلام در بازار شد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، سالانه ۱.۲ میلیون تن گوشت قرمز، ۱.۲ میلیون تن تخم‌مرغ، ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ و ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود.

طی ۶ ماهه سال گذشته در دولت سیزدهم  دو میلیون و ۹۸۲ هزار تن شیرخام، ۲۶۱ هزار تن گوشت قرمز، ۵۷۵ هزار تن گوشت طیور و ۴۰۰ هزار تن تخم‌مرغ،  ۴۲۷ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی و ۱۲.۳ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تخم‌گذار تولید شده است.

دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای ثبات قیمت محصولات پروتئینی به‌خصوص بازار شب عید و ایام نوروز، خرید حمایتی یک‌میلیون راس دام مازاد عشایر با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان با توجه به خشکسالی بی‌سابقه کشور به‌منظور حمایت از دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرد.

بنابراین حجم بالایی از گوشت گوسفندی توسط شرکت مذکور ذخیره‌سازی شده تا در زمان پیک مصرف با قیمت‌های مناسب به بازار برای مصرف‌کنندگان عرضه شود بنابراین طبق مصوبه دولت مقرر شد هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی باقیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.

با پیشنهاد به دولت و موافقت هیات وزیران با واردات ۹۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی موردنیاز برای جبران کاهش تولید جوجه یک‌روزه کشور، گام مهمی در جهت پایداری تولید گوشت مرغ برداشته شده است.

سال گذشته در ایام پایانی سال شاهد صف‌های طولانی مرغ در کشور بودیم که با مدیریت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در سال جاری و سال آتی پیشگیری شده و شاهد صف‌های طولانی نیستیم و همه محصولات پروتئینی به‌راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

توزیع هوشمند کالاهای اساسی در دولت سیزدهم 

همچنین دولت سیزدهم برای حمایت از مصرف‌کنندگان توزیع هوشمند اقلام خوراکی و محصولات کشاورزی ازجمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج از طریق سامانه‌های اینترنتی در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، یزد و مشهد درب منازل اجرا می‌شود.

توزیع هوشمند ۲۵ قلم کالاهای اساسی و همچنین عرضه میوه شب عید تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم قبل از شب عید و ایام نوروز توزیع هوشمند گوشت قرمز گرم در سامانه‌های اینترنتی همچون بازرگام بود به‌طوری‌که در پی آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توزیع گوشت گوساله منجمد نیز با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم و گوشت گوسفندی منجمد باقیمت ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم در بسته‌هایی با وزن دو  تا سه  کیلو و ۸۰۰ گرم از طریق سامانه بازرگام در تهران آغاز شد و این مهم در ۲۲ مرکز استان تعمیم داده شد.

درواقع توزیع هوشمند گوشت قرمز، زیر قیمت مصوب تنظیم بازار و به‌صورت رایگان در درب منازل صورت می‌گیرد.

تشدید نظارت‌ها  و بازرسی‌های بازار شب عید

همچنین برای کنترل بازار شب عید در دولت سیزدهم بازرسی و کنترل بازار تشدید شد به‌طوری‌که از ابتدای دی‌ماه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار واحد کسب بازرسی‌ و ۳۰ هزار پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال‌ شده است.

به‌نحوی‌که  کالاهای اساسی هدف، در این گشت مشترک، گوشت قرمز (دام سبک و سنگین)، مرغ، روغن نباتی، برنج، شکر، تخم‌مرغ و میوه خواهد بود.

به گفته «مسعود امرالهی» سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، همه کالاهای اساسی به‌وفور در کشور وجود دارد و مردم از این بابت نگران نباشند به‌طوری‌که روزانه گشت‌های متعددی در کشور انجام خواهد شد، همچنین در ایام پایانی سال و نوروز گشت‌های بازرسی تشدید خواهد یافت که بدون تعطیلی به فعالیت‌ ادامه می‌دهند؛ البته پس از عید نوروز و تا پایان ماه مبارک رمضان این گشت‌ها ادامه خواهد داشت.

بررسی ها نشان می‌دهد که علیرغم تلاش‌های دولت سیزدهم برخی دلالان، سودجویان، چوب‌دارها، کشتارگاه‌ها،  توزیع‌کنندگان و قصابی‌ها باعث گرانی قیمت دام  زنده و گوشت قرمز و مرغ شده‌اند به‌طوری‌که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۲۱۸ هزار تومان، مرغ ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ماهی قزل‌آلا زنده  ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان و  ماهی سفید ۲۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها