کاهش ۴۰ درصدی صادرات به اقلیم کردستان/ در حال از دست دادن بازار سلیمانیه هستیم

​رییس اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقام صادرات ایران به اقلیم کردستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

کاهش ۴۰ درصدی صادرات به اقلیم کردستان/ در حال از دست دادن بازار سلیمانیه هستیم
کد خبر: 544207
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۱۱:۵۸:۳۵

سیدکمال حسینی در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: بر اساس آمار و ارقام صادرات ایران به اقلیم کردستان در سال 1400 حدود 40 درصد کاهش را تجربه کرده است. بخشی از این موضوع به تداخل میان کسانی که در مرز وظیفه دارند برمی‌گردد و برخی  مشکلات داخلی مانند قوانین و مقررات مربوط به تجارت نیز تاثیرگذار است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: قوانین گاها به صورت متناقض است که یکدیگر را نقض می‌کنند. متاسفانه کارها به صورت زیرساختی انجام نمی‌شود، راه حل‌ها کوتاه‌مدت و لحظه‌ای است و متاسفانه تاثیرات منفی دارد.

وی افزود: با اینکه شعار تولید داده می‌شود اما در واقعیت زیرساخت، قانون و ذهنیت تولیدی وجود ندارد و این باور به بدنه اجرایی نرسیده است. نوع نگرش و نگاه حتی بیشتر از قانون و زیرساخت اهمیت دارد چون این ذهنیت است که باعث می‌شود هزینه و فرصت در نظر گرفته شده و روی روال باشد. نبود چنین نگاهی باعث می‌شود که ما به جای گرفتن سهم بیشتر از بازار با کاهش صادرات مواجه می‌شویم.

رییس اتاق بازرگانی سنندج در مورد وضعیت ترکیه در این اقلیم گفت: توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و منابع ایران از ترکیه بهتر است اما متاسفانه در عمل تجارت آنها دو تا سه برابر ما بوده است. GDP این کشور حدود 750 میلیارد دلار است درحالی این میزان برای ایران تقریبا نصف ترکیه است. قبلا می‌گفتیم که بخشی از بازار اقلیم یعنی مناطق سلیمانیه در اختیار ایران است اما حتی در همین مناطق هم امروز کالاهای ترکیه در حال گرفتن جای کالاهای ایرانی هستند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: البته ما با اقلیم کردستان قرابت دیرینه قومی، زبانی و فرهنگی داشته و در شرایط بد در کنار هم بوده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها