با کمک فناوری‌های کاهش مصرف آب، باغ‌های انگور سیستان توسعه می‌یابد

طرح ساماندهی باغات انگور یاقوتی به‎‌منظور رونق فناوری‌های موجود در توسعه و تولید این میوه، در 6 پایلوت نیم‌هکتاری در سیستان، در حال انجام است

با کمک فناوری‌های کاهش مصرف آب، باغ‌های انگور سیستان توسعه می‌یابد
کد خبر: 538379
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۲۱:۰۱:۵۶

شرایط اقلیمی و اکولوژیکی، از عوامل اساسی محدودیت کشت برخی از محصولات در مناطق مختلف است. انگور یکی از محصولات با ارزش باغبانی است که در شرایط آب و هوایی نیمه‌گرمسیری تا معتدله و سردسیری، قابل  کشت و پرورش است.

بهبود تولید انگور زودرس

​به گزارش فارس، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال‌های اخیر، توسعه کشت و مدیریت باغ‌های موجود برخی از محصولات باغبانی در مناطق جنوب کشور با تهدیدات جدی مواجه شده است. انگور مهمترین محصول باغی در منطقه سیستان است که کشت و کار ارقام متنوع آن از دیرباز متداول بوده است.

بهبود تولید انگور پیش‌رس و زودرس و عرضه آن در ماه‌های ابتدای سال در سیستان، که هم‌زمان با تقاضای بسیار زیاد این محصول در بازارهای ایران و کشورهای همسایه و همچنین کمبود دیگر گونه‌های میوه در بازار است، از اهداف اصلی طرح ساماندهی باغات انگور یاقوتی است.

پیاده‌سازی طرح در 6 پایلوت

این طرح در سیستان، در 6 پایلوت نیم‌هکتاری که شامل 3 پایلوت احداث باغات نوین و 3 پایلوت اصلاح باغات موجود است، انجام می‌پذیرد.

هدف اصلی طرح حاضر، ساماندهی فناوری‌های موجود در توسعه و تولید انگور در سیستان در قالب یک کار توسعه‌ای و ترویجی است.

براین اساس تلاش می‌شود با احداث باغ‌های جدید از ارقام و کلون‌ها، اصلاح و نوسازی باغ‌های درجه دو و اصلاح روش تربیت، احداث سایبان در باغ‌های نوین و باغ‌های اصلاح‌شده و ترویج و توسعه اصول به‌باغی در باغ‌های جدید و اصلاح‌شده و دیگر باغ‌های منطقه، اهداف اصلی طرح برآورده شود.

توسعه فناوری‌های جدید

از دستاوردهای مهم این طرح می‌توان به توسعه فناوری‌های جدید برای پیش‌رس کردن تولید انگور تا حد امکان و توسعه فناوری‌های بهبود کمی و کیفی محصول و فرآورده های انگور اشاره کرد.

با این طرح، فناوری‌های نوین تبدیل و فرآوری سایر محصولات با ارزش افزوده بالا از انگور، توسعه می‌یابد و  زمینه‌های توسعه فناوری حمل و نقل و نگهداری طولانی مدت این میوه فراهم می‌شود.

توسعه فناوری‌های کاهش مصرف آب

این طرح همچنین به توسعه فناوری بسته‌بندی مناسب با طول عمر بالا و توزیع محصول می‌انجامد و زمینه‌های توسعه فناوری‌های کاهش مصرف آب در باغات انگور را فراهم می‌کند.

طرح «ساماندهی باغات انگور یاقوتی» که توسط شرکت پیک زیست فناوران کارآفرین انجام می‌گیرد، با حمایت‌های کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در مسیر توسعه قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها