رکورد افزایش قیمت جهانی کالای اساسی

قیمت جهانی کالاهای اسای رکورد جدیدی ثبت کرد و قیمت گندم 25 دلار و خوراک دام 10 دلار در یک روز افزایش یافت.

رکورد افزایش قیمت جهانی کالای اساسی
کد خبر: 537501
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۰۹:۵۷:۳۲

بازارهای جهانی کالاهای اساسی این روزها تب و تاب زیادی داشته و قیمت های عجیب و غریب را ثبت می کنند، دیروز آخرین روز کاری هفته رکوردهای جدیدی از قیمت را ثبت کرد به طوری که گندم در یک روز بیش از 25 دلار افزایش قیمت داشت و شرایط را برای وارد کنندگان این محصول راهبردی سخت تر کرد.

به گزارش فارس، خوراک دام هم که 70 درصد هزینه محصولات پروتئینی از گوشت، مرغ، تخم مرغ گرفته تا انواع لبنیات به قیمت آن بستگی دارد نیز با افزایش های شدید قیمت مواجه شد و قیمت ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می شود با 10 دلار افزایش مواجه شد.

رشد قیمت کالاهای اساسی جهانی ا ست و پس از شیوع بیماری کرونا شدت بیشتری گرفته است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مواد غذایی در جهان در نخستین ماه سال 2022 افزایش یافت و به بالاترین قیمت در سال 2011 نزدیک شده است.

فائو اعلام کرد پیامدهای بحران انرژی، کاهش در دسترس بودن صادرات و سایر محدودیت‌های عرضه، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را افزایش داده است.

دلایل رشد قیمت کالاهای اساسی

افزایش قیمت کالاهای اساسی در یکسال اخیر پس از شیوع بیماری کرونا شتاب بیشتری گرفته است.

دو دلیل عمده در این افزایش قیمت تاثیر داشته نخست اینکه با  شیوع این بیماری کشورها دستورالعمل های صادرات و واردات خود را سختگیرانه کردند و مبادلات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شد.

دوم؛ کشورهای عمدتا صادرکننده، تامین نیاز اصلی کشورهای خود را در اولویت قراردادند و به دنبال آن صادرات را محدود یا متوقف کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها