کد خبر: 535030
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۱۵:۵۲:۱۲
| |

پاکفطرت:

دستورالعمل‌های یک شبه تولیدکننده را به دلالی متمایل می‌کند

رئیس مجمع نمایندگان فارس با گلایه از صدور دستورالعمل‌هایی که یک شبه از طرف تهران برای استان‌ها صادر می‌شود، گفت: قوانین و مقررات برخی اوقات آسیب‌هایی را به بخش تولید و صادرات ما تحمیل می‌کنند که منجر به روی آوردن تولیدکنندگان به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌شود.

دستورالعمل‌های یک شبه تولیدکننده را به دلالی متمایل می‌کند
کد خبر: 535030
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۱۵:۵۲:۱۲

رئیس مجمع نمایندگان فارس با گلایه از صدور دستورالعمل‌هایی که یک شبه از طرف تهران برای استان‌ها صادر می‌شود، گفت: قوانین و مقررات برخی اوقات آسیب‌هایی را به بخش تولید و صادرات ما تحمیل می‌کنند که منجر به روی آوردن تولیدکنندگان به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌شود.

علیرضا پاکفطرت عصر شنبه ۹ بهمن در آیین بزرگداشت روز ملی صادرات ضمن مقایسه حجم تجارت ایران سایر کشورهای جهان، عنوان کرد: کشور ترکیه سالانه حدود ۲۲۵ میلیارد دلار و آلمان حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار به کشورهای جهان محصول صادر می‌کنند اما این میزان برای ایران متاسفانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار آن هم بیشتر در حوزه نفت و پتروشیمی است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی که در حصر اقتصادی قرار داریم، نیازمند صادرات هستیم، افزود: اتاق بازرگانی باید بیشتر در میدان باشند و بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند که به نظر بنده باید حداقل ۵ درصد نمایندگان مجلس از بین فعالان اقتصادی مجرب و اقتصاددانان باشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و کشورهای خارجی همسایه با ایران، خاطرنشان کرد: ۸۵ میلیون نفر مصرف‌کننده داخلی و حدود ۸۰۰ میلیون نفر در کشورهای همسایه ما وجود دارند اما ایران در تامین نیاز مصرف‌کنندگان خارجی تنها ۲ درصد سهم دارد، حال آنکه به راحتی می‌توان این میزان را به ۶ درصد برسانیم.

پاکفطرت با تاکید بر منویات و بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت تولید و اقتصاد، گفت: در ۶ سال اخیر رهبر معظم انقلاب در رابطه با تولید و رفع موانع آن صحبت‌های بسیار خوبی داشتند و با وجود مشکلاتی زیادی که وجود داشت تلاش خوبی انجام گرفته که باید این مهم به صورت جدی تداوم پیدا کند.

او یکی از موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بروکراسی اداری دانست و در این زمینه گفت: سیستم اداری ما بسیار فلج است و برخی از کارکنان که تخصص چندانی هم ندارند می‌خواهند کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تسهیل کنند که باید تعداد منابع انسانی فعلی را به یک پنجم یا نهایتا نصف کاهش پیدا کنند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس دیگر موانع در زمینه تولید و صادرات را دولت مرکزی معرفی کرد و در این‌باره گفت: هر کاری که بخواهیم در زمینه صادرات یا تولید انجام بدهیم باید در تهران تایید شود و مدیران استان ما در صنعت و معدن و تجارت و دیگر حوزه‌ها هیچ اختیاری در استان‌ ندارند که انتظار داریم دولت مرکزی زانوی خود را از گلوی استان‌ها بردارد تا استان‌های مختلف بتوانند رشد کنند و با هم رقابت کنند.

پاکفطرت گفت: نبود مشوق‌های صادراتی و منفعل بودن وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها از دیگر موانع موجود بر سر راه است.

او با گلایه از صدور دستورالعمل‌هایی که یک شبه از طرف تهران برای استان‌ها صادر می‌شود، گفت: قوانین و مقررات برخی اوقات آسیب‌هایی را به بخش تولید و صادرات ما تحمیل می‌کنند که منجر به روی آوردن تولیدکنندگان به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوانین و مقررات مرتبط با تولید باید سهل بشود و من ندیدم تاکنون لایحه‌ای به مجلس ارائه شود.

پاکفطرت تاکید کرد: باید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بین فعالان این عرصه انتخاب میشد تا بتواند برنامه‌ریزی در زمینه قوانین کار و روابط بین کارفرما و کارگر داشته باشد.

او همچنین با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار و تلاش در جامعه حاکم شود، اظهار کرد: نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبگان زیاد است اما فرهنگ کار و تلاش به شدت با مشکل مواجه شده که باید کار فرهنگی بشود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در رابطه با حمل‌ونقل ریلی هم گفت: استانداران و نمایندگان گذشته و فعلی شعار دادند که حمل و نقل ریلی را ایجاد می‌کنیم که چیزی که الان بنده می‌بینم همه شعار بود.

پاکفطرت در رابطه با حمل و نقل دریایی نیز اظهار کرد: متاسفانه استان فارس به دریا و خلیج‌فارس متصل نیست و بندر ندارد که بتواند حمل و نقل دریایی داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها