کد خبر: 531392
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۲۰:۴۱:۲۰
| |

خسارت ۸ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌هاى راه لارستان

سیل جنوب فارس ٨ هزار و٦٧٢ میلیارد ریال خسارت به حوزه زیرساخت هاى راه در حوزه استحفاظى لارستان وارد کرده است.

خسارت ۸ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌هاى راه لارستان
کد خبر: 531392
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۲۰:۴۱:۲۰

 معاون وزیر و رییس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى در سفر به مناطق سیل زده جنوب فارس به صورت میدانى از پل هاى واقع در محور مهر - لامرد، محور لامرد- اشکنان، اهل- زین‌الدین و محور پاقلات -بیرم بازدید و در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان فارس شرکت کرد.

به گزارش فارس، مدیرکل راه و شهرسازى لارستان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان فارس گفت: شدت بارش که در بعضی از ایستگاه‌ها به میزان ۱۹۷ میلیمتر ثبت شده از مهمترین عوامل این حادثه بود که در کنار این عامل، پایین بودن کیفیت محور‌های روستایی، عدم مطالعات مناسب در حوزه رودخانه‌ها و پل‌ها، نداشتن امکانات و کمبود دستگاه‌های راهداری، خرابی سد‌ها و سر ریز شدن آب در پایین دست سبب شد تا سیل خسارت زیادی به راه‌های روستایی، پل‌ها و ابنیه فنی در محور‌های اصلی و بین شهرستانی وارد کند.

شبانی با بیان اینکه بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده هارا درپی داشت، افزود: با همت راهداران و ایجاد پل‌های موقت مسیر‌های آسیب دیده بصورت مقطعی مرمت شدند و هم اکنون تردد در تمامی محور‌ها در حال جریان است.

وی تصریح کرد: آب شکستگی، تخریب زیرسازی، ریزش ترانشه، خرابی زودرس روسازی در آینده، آب بردگی ابنیه‌ها، اجزا پل‌ها، علائم و تابلو از عوامل عمده آسیب‌های بوجود آمده است.

مدیرکل راه و شهرسازى لارستـان گفت : با توجه به احتمال بارش باران در روزهاى آینده و بالابودن وسعت جغرافیایى این حوزه، فرصت براى ما کم است از این رو مى بایست ماشین آلات بیشترى در اختیار اداره کل راه و شهرسازى لارستـان قرار گیرد تا ایمن سازى اضطرارى و تعمیر و اصلاح قطعات آسیب دیده راه و ابنیه فنى با سرعت بیشترى دنبال شود.

شبانى در این جلسه به ارائه آماری از میزان خسارات بوجود آمده به ابنیه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مبلغ خسارت دیدگی اشاره کرد و گفت: ٦٩٣ کیلومتر راه مواصلاتى و ٨٣٣ دستگاه ابنیه فنى در این بارش دچار خسارت شده است.

وی سپس میزان خسارات بوجود آمده به ابنیه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مبلغ مورد نیاز براى جبران خسارت دیدگی‌ها را عددى معادل ٨ هزار و ٦٧٢ میلیارد ریال عنوان کرد که این میزان اعتبار صرفا براى جبران پروژه هاى آسیب دیده زیربنایى در حوزه راه است.

مدیرکل راه و شهرسازى لارستان گفت: مکاتبات لازم با فرماندارى‌ها، مدیریت بحران استاندارى، استاندار فارس و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزى استان فارس را انجام داده وخسارت‌ها به تفکیک هر شهرستان را اعلام کرده ایم.

امانى معاون وزیر و رییس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی فارس گفت: مبلغ ٣٠٠ میلیارد ریال برای تسریع در امور ضروری قبل از تخصیص اعتبار از طرف هیات دولت به اداره کل راه و شهرسازی لارستـان جهت انجام اقدامات ضرورى اولیه مساعدت می‌شود.

نشست ها و بازدیدهای مسئولان کشور که در بخش بیرم و دهستان محروم درز و سایبان بخش مرکزی لارستان صورت پذیرفت، مصوباتی داشت که اهم آن به شرح زیر است:

مقرر شد ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با بهره ۴ درصد بلند مدت (۲۰ ساله) و ۷۰ میلیون تومان وام بلا عوض برای مقاوم سازی و بازسازی منازل آسیب دیده از سیل اخیر از سوی بنیاد مسکن به خسارت دیدگان از سیل پرداخت شود.

مصوب شد جاده ها، پل ها و سدهای تخریب شده در سیل اخیر بصورت اضطراری ترمیم، بازسازی و از نو احداث شود.

 

مقرر ستاد بازسازی بنیاد مسکن و همچنین در جهت تسهیل و کمک به سیل زدگان در مراکز بخش ها  مستقر شوند و خدمات لازم را ارائه کنند.

مقرر شد در برنامه  زمان بندی کوتاه مدت ۴ حلقه چاه در شهر بیرم حفر و دستگاه آب شیرین کن با تولید ۳ هزار متر مکعب آب  شرب نیز نصب گردد، همچنین شبکه های فرسوده‌ تعویض، و خط انتقال و برق رسانی آن نیز انجام شود.

مقرر شد که مبلغ ۸۰ میلیون ریال برای سیمان به منازل آسیب دیده از سیل از محل منابع دولتی، قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و دیگر نهادهای انقلابی است، اختصاص یابد.

مقرر شد ماشین آلات راهسازی شهرستانی و استانی تا پایان عملیات در مناطق آسیب دیده از سیل حضور داشته باشند

 مقرر شد ستاد بازسازی کمیته امداد امام خمینی ره و بهزیستی در منطقه، خدمات رسانی خود را به افراد تحت پوشش ادامه دهند

مقرر شد هلال احمر و نیروهای جهادی تا پایان بحران در شهر فعال باشند

مقرر شد بنیاد مستضعفان مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای کمک به منازل تخریب شده اختصاص دهد

مقرر شد کار بازسازی تا پایان اجرای عملیات، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود و در این خصوص به هیچ وجه منتظر بودجه دولت نمی مانند

مقرر شد که خسارات کشاورزان و دامداران نیز سریعا برآورد شود، تا پیگیری های لازم در خصوص پرداخت خسارت آنها اقدام شود

مقرر شد مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی وزارت راه و شهرسازی تا زمان تصویب و تخصیص اعتبار اصلی از سوی دولت، در اختیار اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار گیرد

 همچنین در این نشست ایمانیه استاندار فارس نیز در جلسه شورای اداری بخش بیرم به صورت ویدئو کنفرانس در سخنانی تاکید کرد که در سطح ملی پیگیری های لازم برای خط انتقال آب از سد سلمان فارسی از شهر خنج به سمت بیرم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها