کد خبر: 531064
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۱۳:۳۳:۰۹
| |

چگونه در استانبول خانه بخریم ؟

استانبول بزرگترین شهر ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت، توسعه شهرسازی و پیشرفت‌های اقتصادی در مرکز توجه افراد زیادی برای خرید خانه قرار گرفته است.

چگونه در استانبول خانه بخریم ؟
کد خبر: 531064
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۱۳:۳۳:۰۹

استانبول بزرگترین شهر ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت، توسعه شهرسازی و پیشرفت‌های اقتصادی در مرکز توجه افراد زیادی برای خرید خانه قرار گرفته است. استانبول به دلیل داشتن ساحل مدیترانه‌ای و جاذبه‌های گردشگری فراوان نسبت به سایر شهرهای ترکیه با تنوع ملیت روبرو است و در اکثر مناطق آن خانواده‌های ایرانی ساکن هستند.

برای ملک در استانبول، ملاک‌ها و ویژگی‌هایی را بیان می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری یکی از مناطق این شهر را برای سکونت و سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

آب و هوای استانبول: آب و هوای استانبول به دلیل مدیترانه‌ای بودن در اکثر فصول سال بارانی و مه‌آلود است و فضای جذاب و رویایی را برای ساکنان این منطقه فراهم می‌سازد.

دسترسی آسان به خدمات شهری: به دلیل پرجمعیت بودن مناطق استانبول، صنعت حمل و نقل عمومی در این شهر توسعه قابل توجهی داشته و میزان دسترسی را آسان کرده است.

خرید ملک در استانبول

استانبول بهترین شهر برای خرید ملک

استانبول به عنوان یکی از شهرهای پرتقاضا و محبوب برای سرمایه‌گذاری همواره ورود توجه سرمایه‌گذاران برای خرید خانه بوده است. به دلیل پایین بودن قیمت خانه در ترکیه نسبت به تهران و دیگر شهرهای ایران بسیاری از مردم سرمایه اندک خود را از کشور خارج کرده تا در یکی از شهرهای ترکیه خانه بخرند. در سال‌های اخیر استانبول محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه از سوی خارجی‌ها به ویژه ایرانیان شناخته شده است. این شهر بزرگترین و معتبرترین مرکز ترکیه از نظر گردشگری، آموزشی و املاک و مستغلات است. 

با توجه به رشد اقتصادی پایدار و رقابت شرکت‌های بزرگ سازنده برای ساخت مسکن بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از سراسر دنیا خواهان خرید خانه در استانبول هستند. وجود زیرساخت‌های توسعه‌یافته از جمله مراکز خرید، مراکز درمانی و آموزشی، موزه‌ها، امکانات تفریحی و رفاهی، سالن‌های کنسرت، باشگاه ورزشی و غیره باعث شده که سرمایه‌گذاران با خرید ملک در استانبول‌، در مدت زمان کوتاهی به سود خوبی برسند.

اگر شما هم قصد خرید ملک در استانبول را دارید و نسبت به انتخاب بهترین محله و منطقه دچار تردید هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از ملاک‌های انتخاب بهترین خانه در یک منطقه این شهر آگاه شوید. 

بهترین مناطق استانبول برای خرید خانه

 استانبول از شهرهای مهم تجاری و صنعتی ترکیه محسوب می‌شود که در چند سال اخیر موفق به جذب بسیاری از گردشگران و مهاجران شده است. استانبول به عنوان بزرگترین شهر قاره اروپا و هشتمین شهر بزرگ دنیا دارای ۳۹ منطقه است که ۱۴ منطقه آن در بخش آسیایی و ۲۵ منطقه آن در بخش اروپایی واقع شده است.

با توجه به ترافیک‌های سنگین روزانه در استانبول، مناطقی را برای سکونت انتخاب کنید که به محل کار شما نزدیک باشد. اگر هم شاغل نیستید دست شما برای انتخاب خانه در هر منطقه‌ای باز است.   

بهتر است که بدانید، قیمت ملک در مناطقی که بخش آسیایی استانبول واقع شدند به دلیل بالا بودن کیفیت زندگی نسبت به بخش اروپایی گران‌تر است. همچنین قیمت زمین و خانه در مناطقی که به ساحل دریای مرمر و تنگه بسفر نزدیک می‌شود، افزایش می‌یابد. بنابراین اگر از بودجه کمتری برای خرید ملک در استانبول برخوردار هستید تا حد امکان مناطقی را انتخاب کنید که با وجود دور بودن از ساحل اما نحوه دسترسی به آن از شرایط بهتری برخوردار باشد.

خرید ملک در استانبول

اگر به دنبال بهترین منطقه استانبول برای خرید خانه هستید، منطقه فاتیح یکی از بهترین گزینه‌ها است. این منطقه با توجه به داشتن بناهای تاریخی و مساجدی مانند مسجد آبی، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی از پرطرفداران مناطق توریستی در بخش اروپایی این شهر است. اما به دلیل تراکم بالای مهاجران دیگر امکان اخذ اقامت موقت ترکیه با اجاره خانه در این منطقه وجود ندارد، فقط می‌توانید یکی از املاک این منطقه را خریداری کنید.

برای انتخاب محله‌ای که قصد خرید خانه در استانبول را دارید، کیفیت زندگی و امکانات محله‌ها را از طریق مشاوران املاک و همچنین نظرات افراد ساکن در آنها جویا شوید. به طور کلی محله‌های بشیکتاش، قاضی‌کوی، باکیرکوی، شیشلی، فاتیح، بی‌اغلو، اسکودار و غیره از بهترین کیفیت و امکانات رفاهی برای زندگی برخوردار هستند و این ویژگی‌ها باعث افزایش قیمت در این محله‌ها شده است.

خرید خانه در استانبول

قیمت خرید ملک در محله‌های استانبول

با گسترش ساخت آپارتمان‌های لوکس و مجلل در شهر توریستی استانبول، تمایل خارجی‌ها به خرید خانه در این شهر بیشتر از سایر شهرهای ترکیه شده است. به همین منظور اگر به دنبال زندگی سنتی و دور هیاهو و شلوغی هستید، زندگی در قسمت آسیایی استانبول را انتخاب کنید اما اگر قصد تجربه زندگی مدرن و تجملی را دارید به فکر خرید خانه در قسمت اروپایی باشید.

از طرفی دیگر، قیمت هر مترمربع آپارتمان در استانبول نسبت به اکثر شهرهای ایران بسیار پایین‌تر است و همین اتفاق سبب افزایش میزان تمایل ایرانیان برای خرید خانه در این شهر ترکیه شده است. علاوه بر کم ریسک بودن سرمایه‌گذاری با خرید خانه در استانبول، مهاجران با این نوع سرمایه‌گذاری می‌توانند اقامت ترکیه را دریافت کنند. 

از این رو، به طور میانگین قیمت خرید خانه در استانبول به ازای هر مترمربع حدود ۵۶۰۷ لیر است، یعنی مبلغی حدود 420 تا 400 هزار لیر باید بابت خرید یک آپارتمان هزینه کنید. قیمت خانه در مناطق مختلف استانبول بستگی به متراژ، محله، امکانات، سن بنا و غیره دارد اما خانه‌هایی که در سمت غربی استانبول مانند بیلیکدوزو، اسنیورت، کورت‌کوی و کارتال قرار دارند، قیمت کمتری دارند.

خرید ملک ارزان در استانبول

عوامل موثر بر قیمت خانه در استانبول

موقعیت ملک در هر منطقه‌ای از استانبول به‌طور عجیبی متغیر است. مثلا ممکن است مسافت دو منطقه تنها ده دقیقه پیاده‌روی داشته باشد اما قیمت یکی از آن‌ دو منطقه دو برابر دیگری باشد. در واقع در استانبول اسم محله‌ها و اهمیت آن‌ها تاثیر زیادی بر قیمت نمی‌گذارد؛ بلکه قیمت ملک تحت تاثیر نزدیکی آن به وسایل نقلیه، مراکز آموزشی، خدمات و... است.

املاک نوساز قیمت بیشتری نسبت به املاک قدیمی دارند زیرا ارزش سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بالاتر است.

مورد دیگری که تاثیر به‌سزایی بر قیمت ملک در ترکیه دارد، کیفیت مصالح به‌کار رفته در ساختمان و سطح تکمیل آن است. چه کسی می‌خواهد مدام صدای همسایه‌ها را بشنود و یا هنگام جشن گرفتن یا دورهمی‌ها مجبور باشد کمتر سروصدا کند که مبادا بیمار یا کودکی در همسایگی‌اش اذیت شود؟ بنابراین کیفیت ساخت ملک منجر به قیمت بیشتر آن و بازدهی بالاتر هنگام اجاره خواهد بود.

سطح خدمات هر ملک تفاوتی در قیمت آن‌ها ندارد. در حالی‌که کیفیت امکانات تفریحی تاثیر متفاوتی در قیمت ملک دارد. به‌عنوان مثال در یک مجتمع که خدمات نظافت، نگهبانی و گاراژ است هزینه ماهانه آن معادل ۵۰ دلار است. اما اگر یک مجتمع، خدماتی مانند زمین فوتبال، باشگاه، استخر و رستوران را ارائه دهد ممکن است هزینه ماهانه آن معادل ۶۰ تا ۷۰ دلار باشد.

فروشگاه‌هایی که در یک ملک یا نزدیک آن وجود دارند هم بر قیمت ملک در استانبول تاثیرگذارند و بازده بالای اجاره را تضمین می‌کنند.

یکی دیگر از پر اهمیت‌ترین موارد در خرید ملک در استانبول، منظره آن است. مثلا آپارتمان‌هایی که دید کامل به دریا دارند شامل تفاوت قیمت ۴۰ درصدی نسبت به آپارتمان‌هایی هستند که پشت به دریا هستند.

خرید ملک ارزان در استانبول

بنابراین اگر استانبول را به‌عنوان نقطه سرمایه‌گذاری یا خرید خانه در نظر بگیرید، می‌توانید یک آپارتمان به اندازه ۱۰۰ متر مربع با قیمت ۴۵۰۰ لیر خریداری کنید. این قیمت به پول ایران چیزی حدود ۱.۲ میلیارد تومان است. در برخی مناطق استانبول می‌توانید یک آپارتمان یک خوابه با ۵۰۰۰۰ پوند بخرید. به‌هرحال قیمت خرید مسکن در مناطق مختلف استانبول متفاوت است و بسته به خدمات و امکانات آن می‌تواند گران یا ارزان باشد. 

به‌عنوان مثال در حومه شهر یا مناطق توسعه‌ یافته در کنار فرودگاه جدید استانبول، املاکی با این قیمت می‌توانید پیدا کنید. طبق آمار ثبت اسناد و املاک ترکیه، آلمانی‌ها اکثر املاک و مستغلات (۵۱۴۶ ملک) را در استانبول خریداری کرده‌‌اند و پس از آن به ترتیب،‌ ملیت‌های بریتانیایی،‌ یونانی،‌ اتریشی و ایتالیایی بیشترین سرمایه‌گذاری را روی املاک استانبول داشته‌اند.

مراحل خرید ملک و بررسی قیمت خانه های استانبول

قبل از هرگونه اقدامی برای خرید ملک در استانبول بهتر است ساختمانی که قصد خرید آن را دارید را از نزدیک ببینید. در این صورت اگر هر ایرادی در آن ملک باشد متوجه آن خواهید شد و حتی می‌توانید کیفیت ساخت و مصالح به‌کار رفته در آن را هم بررسی کنید. اگر با زبان ترکی آشنایی ندارید بهتر است قبل از امضا کردن قرارداد از یک مترجم بخواهید مفاد قرار داد را برایتان شرح دهد.

در مراحله بعد باید قراردادی بین شما و فروشنده ملک امضا شود که تمام مشخصات آن ملک در آن قرارداد ثبت شده باشد. معمولا مبلغی را باید جهت پیش پرداخت به صاحب ملک بپردازید تا آن ملک برای شما رزرو شود. پس از آن باید درخواست انتقال سند بدهید. اگر این درخواست با تاخیر انجام شود، انتقال سند نیز با تاخیر مواجه خواهد شد. برای انتقال سند باید مدارکی همچون سند ملک، پاسپورت،‌ برگه تسویه حساب و پایان کار، بیمه نامه زلزله ملک موردنظر، یک قطعه عکس از فروشنده و دو قطعه عکس از خریدار وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت درخواست شما با مشکل مواجه می‌شود.

سپس زمانی‌که تمام مراحل و اسناد توسط سازمان‌های مربوطه ثبت شدند شما مالکیت آن ملک را دریافت می‌کنید.

منبع: سایت املاک ترکیه، کوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها