کد خبر: 527873
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۱:۳۳:۱۵
| |

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی مطرح کرد:

پشت پرده شایعه آلودگی فلفل‌های دلمه‌ای ایران چه بود؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: روسیه از خرداد اخطار‌هایی به ایران داده بود و ایران باید قبل از برج ۱۰ میلادی تفاهم‌نامه‌ای را با روسیه امضا می‌کرد تا مشکلات حل می‌شود، ولی کم‌کاری سازمان حفظ نباتات در دولت قبل و بی‌توجهی به این اخطار‌ها باعث شد که شایعات بین‌المللی قوت بگیرد.

پشت پرده شایعه آلودگی فلفل‌های دلمه‌ای ایران چه بود؟
کد خبر: 527873
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۱:۳۳:۱۵

سید رضا نورانی در خصوص علت اصلی بازگشت محموله فلفل دلمه ایران از روسیه، گفت: آلودگی فلفل‌های دلمه‌ای یک شایعه بین‌المللی برعلیه ایران بود، زیرا طبق آخرین خبر، از ۱۷ کانتینری که توسط یک شرکت به مسکو صادرشده بود. مسکو بر روی ۱۲ کانتینر آزمایش‌های باقی‌مانده سموم انجام داده و نتیجه تست‌های به‌دست‌آمده منفی بود بنابراین باقی‌مانده سمومی وجود نداشت.

به گزارش میزان، وی افزود: متأسفانه در خرداد ۱۴۰۰ از روسیه به امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای ارسال‌شده و اعلام کردند که دو موضوع باید بین ایران و روسیه پیگیری و حل شود. موضوع اول این بود که از ۳ الی ۴ سمی که در مسکو ثبت‌نشده تولیدکنندگان ایرانی استفاده نکنند، زیرا روسیه دستگاه باقی‌مانده اندازه‌گیری سمومی که اعلام کرده است را ندارد بنابراین نباید از این سموم در تولید محصولات فلفل دلمه‌ای ایران استفاده شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان کرد: موضوع دوم شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی و گواهی عدم باقیمانده سموم است که نیاز به گواهی از سوی سازمان حفظ نباتات دارد.

نورانی اظهار کرد: از خرداد ۱۴۰۰ این دو مورد به امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و مدیر این سازمان ظرف سه روز ابلاغیه را به رئیس سازمان حفظ نباتات ارسال کرد، ولی رئیس سازمان حفظ نباتات بعد از سه ماه اعلام کرد که این موضوع در حوزه اختیارات سازمان حفظ نباتات نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: با توجه به اینکه روسیه مهلت مقرری را برای این موضوع اعلام کرده بود، ولی متأسفانه بی‌توجهی به این موضوع موجب انقضای مهلت داده‌شده از سوی روسیه و باعث برگشت فلفل دلمه‌ای ایران شده است.

وی بیان کرد: روسیه از خرداد اخطار‌هایی به ایران داده بود و ایران باید قبل از برج ۱۰ میلادی تفاهم‌نامه‌ای را با روسیه امضا می‌کرد تا مشکلات حل می‌شود، ولی کم‌کاری سازمان حفظ نباتات در دولت قبل و بی‌توجهی به این اخطار‌ها باعث شد که شایعات بین‌المللی قوت بگیرد و درنتیجه بازار را برای رقبای خود باز کردیم تا جایی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای فلفل دلمه‌ای گرفتار این مسئله شدند.

نورانی در ادامه تأکید کرد: به جد اعلام می‌کنم که فلفل دلمه‌ای‌های ایران هیچ‌گونه باقی‌مانده سموم ندارد آزمایشات بسیار زیادی در مسکو انجام‌شده و تمام گواهی‌ها موجود است که هیچ‌گونه باقی‌مانده سموم در محصولات وجود نداشته و محصولات گلخانه‌ای ما سالم است، ولی متأسفانه به دلیل امضا نشدن تفاهم‌نامه بین دو کشور خسارات اصلی را صادرکنندگان و تولیدکنندگان متحمل شدند حتی با این شایعه خیلی از مصرف‌کنندگان داخلی نیز از مصرف فلفل دلمه‌ای ممانعت کردند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: حدود ۱۵ الی ۱۷ کانتینر فلفل دلمه‌ای که متعلق به یک شرکت ایرانی بود از مرز داغستان برگشت خورد و وارد کشور شد تولیدکننده نیز محصولات را در چند استان به‌صورت رایگان بین مردم توزیع کردند درصورتی‌که هیچ آلایندگی در محصولات فلفل دلمه‌ای وجود نداشت.

نورانی اظهار کرد: بیش از سه هفته از این موضوع گذشته است، ولی هنوز هیئتی که قرار بود به مسکو اعزام شود حرکت نکرده امیدواریم مسئولین پیگیر این موضوع شوند. توسعه صادرات نیاز به همکاری با تشکل‌های بخش خصوصی دارد، ولی متأسفانه به ما اطلاعاتی داده نمی‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشتیم حتماً در خرداد ۱۴۰۰ پیگیری می‌کردیم تا این مسئله رخ ندهد، زیرا این موضوع به‌راحتی قابل‌حل بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها