کد خبر: 513237
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۴:۰۰
| |

از اتریوم تا کاردانو، هاسکینسون و تحولی در کریپتوکارنسی

در بازار خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، همواره شاهد ظهور رمزارز‌های جدید هستیم. اما تعداد کمی از آنها به موفقیت می رسند. رمز ارز کاردانو در چند ماه گذشته روندی رو به رشد داشته است و به گفته بسیاری از کارشناسان آینده درخشانی برای این رمزارز وجود دارد. این روند رو به رشد سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال را مجاب کرده است که کاردانو را در لیست بازار‌های خود قرار دهند.

از اتریوم تا کاردانو، هاسکینسون و تحولی در کریپتوکارنسی
کد خبر: 513237
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| در بازار خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، همواره شاهد ظهور رمزارز‌های جدید هستیم. اما تعداد کمی از آنها به موفقیت می رسند. رمز ارز کاردانو در چند ماه گذشته روندی رو به رشد داشته است و به گفته بسیاری از کارشناسان آینده درخشانی برای این رمزارز وجود دارد. این روند رو به رشد سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال را مجاب کرده است که کاردانو را در لیست بازار‌های خود قرار دهند.

در این مقاله به معرفی خالق کاردانو و ویژگی‌های منحصر به فرد این رمزارز می‌پردازیم.

چارلز هاسکینسون کیست؟

چارلز هاسکینسون در 5 نوامبر 1987 در شهر کلورادو آمریکا متولد شد و پس از اتمام دوران دبیرستان، با ورود به دانشگاه ایالتی متروپولیتن شهر دنور و سپس دانشگاه کلورادو، در رشته علوم رمزنگاری و ریاضیات به تحصیل پرداخت.

هاسکینسون در اواخر سال 2013 میلادی در جریان راه‌اندازی یک مدرسه آنلاین برای پروژه «آموزش بیت‌کوین» خود، با ویتالیک بوترین آشنا شد و این دوستی در نهایت منجر به ورود او به تیم بنیان‌گذاران اتریوم گردید.

پایان اتریوم برای هاسکیسون

کمتر کسی باور می‌کند که اتریوم در سال 2014 نزدیک به نابودی کامل بود. چندین حمله ناموفق به برنامه‌های اصلی اتریوم که امروزه به حملات DAO شناخته می‌شود، صورت گرفته بود. اما قسمت خطرناک‌تر ماجرا برای اتریوم، اختلاف نظر‌ها بر آینده این پروژه بود.

ریشه اختلاف نظر هاسکینسون با بوترین از آنجا نشات گرفت که او اتریوم را یک سازمان مالی با ساختار حاکمیتی رسمی می‌پنداشت؛ در حالی که بهترین سعی داشت اتریوم را به نهادی غیر متمرکز با مدل حاکمیتی متن باز برای استفاده عموم مردم تبدیل کند.

سرانجام هاسکینسون از این شرایط خسته شد و در ژوئن 2014 از پروژه اتریوم کناره‌گیری کرد. وی در این باره گفت: «در آن زمان بسیار عصبانی بودم، حجم بازار اتریوم بسیار افزایش پیدا کرده بود و من نمی‌دانستم که چه باید بکنم».

خلق کاردانو

2

مسیر جدیدی پیش روی هاسکینسون بود. جرمی وود یکی از همکاران سابق هاسکینسون در پروژه اتریوم، به او پیشنهاد تاسیس IOHK را داد. IOHK یک شرکت مهندسی است که رمزارز‌ها و بلاکچین برای شرکت‌ها، نهادهای دولتی و موسسات دانشگاهی ایجاد می‌کند. این شرکت دارای تیم متنوع از سراسر دنیا شامل مهندسان، دانشمندان، متخصصان تجارت، معلمان و توسعه دهندگان متن باز است. آنها کاردانو را از ابتدا با استفاده از رویکرد اصول اولیه که توسط تحقیقات آکادمیک مورد بررسی قرار گرفته بود، بنا نهادند. توسعه کاردانو همچنان پروژه اصلی IOHK است.

کاردانو یک بستر بلاکچین برای تغییر دهندگان و مبتکران حوزه کریپتوکارنسی است که با ابزارها و فناوری‌های جدیدی آماده ارایه خدمات برای ایجاد تغییر در سطح جهانی است.

ADA، بستر بلاکچین تعبیه شده برای کاردانو است که در دو لایه طراحی شده است. لایه اول شبیه بیت کوین است و تراکنش ها را پیگیری می کند. لایه دوم لایه محاسبه است. این لایه شبیه به اتریوم طراحی شده است و قراردادها و برنامه های هوشمند را قادر می‌سازد تا بر روی پلتفرم ADAاجرا شوند.

استفاده بسیار زیاد انرژی برای استخراج سایر رمزارز‌ها یکی از مشکلات همیشگی برای نهاد‌ها بوده است اما هدف کاردانو اتکای کمتر به مصرف انرژی برای استخراج است.

ویژگی‌های کاردانو

کاردانو دارای یک موسسه غیرانتفاعی به نام، The Cardano Foundation است. وظایف اصلی این بنیاد نظارت بر توسعه کاردانو و اکوسیستم آن است. این بنیاد که به عنوان متولی قانونی کاردانو فعالیت می‌کند، با نهادهای نظارتی مختلف در حوزه‌های مختلف بلاکچین همکاری می کند. دلیل این همکاری ایجاد حاکمیت بلاکچین ADA و تعیین استاندارد‌های جدید است.

در این بین نوآوری‌هایی هم در حوزه بلاکچین توسط کاردانو ایجاد شده است:

•اولین بلاکچین چند لایه (نسل سوم)

•نداشتن محدودیت در مقیاس‌پذیری

•بهره‌مندی از زبان برنامه‌نویسی هسکل

•استفاده از الگوریتم اجماع کم مصرف‌ و دوستدار محیط زیست

•قابلیت شاردینگ

شرکای کاردانو تیمی متشکل از جامعه دانشمندان، مهندسان و رهبران فکری است که اولین در نوع خود محسوب می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره‌ی کاردانو را در این بلاگ ارز دیجیتال والکس بخوانید.

دلیل محبوبیت کاردانو

همه چیز با رونمایی از یک بروزرسانی بزرگ به نام Alonzo شروع شد. Alonzo نوع جدیدی از قرارداد هوشمند را به بلاکچین معرفی می‌کند که در آن رمزارز کاردانو با توسعه شبکه بلاکچین خود (ADA)، مسیر هموار‌تری در غیرمتمرکز کردن فعالیت‌های مالی خواهد داشت.

اما بروزرسانی‌های کاردانو تنها به همین جا ختم نخواهد شد. پس از Alonzo، Basho بروزرسانی بعدی شبکه کاردانو است که از آن به عصر Basho یاد می‌کنند. با این بروزرسانی میزان ثبات تراکنش‌های با حجم بالا در شبکه کاردانو افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت و افزایش قیمت کاردانو، گرفتن مجوز از کشور ژاپن برای ورود به بازار بود. کشوری که سخت‌‌گیرانه‌ترین قوانین را برای بررسی و ارائه مجوز در نظر گرفته است. از 25 آگوست رمزارز کاردانو به صورت رسمی در صرافی‌های ژاپن قابل معامله است.

رقابت با اتریوم

3

هاسکینسون، کاردانو را که از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به اتریوم دارد، نسل سوم بلاکچین‌ها می‌داند. در حال حاضر این شبکه از دید بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین رقیب اتریوم بشمار می‌رود.

رمزارز کاردانو در حال حاضر بر اساس آمار سایت CoinMarketCap، در رتبه 3 فهرست رمزارزها قرار گرفته است و قیمت آن هنگام نگارش این مقاله، حدود 2.80 دلار است. همچنین ارزش بازار یا مارکت کپ کاردانو حدود 89.66 میلیارد دلار و سهم کاردانو از کل بازار رمزارزها، 4.33 درصد است. خرید کاردانو به عنوان یک سرمایه گذاری مدیریت شده از یک سایت خرید و فروش ارز دیجیتال این روزها در بین بخش زیادی از کاربران بازار محبوب است.

صحبت پایانی

شاید روزی که چارلز هاسکینسون پروژه اتریوم را ترک کرد، کمتر کسی تصور این را داشت که او با خلق شبکه‌ای جدید، به اصلی‌ترین رقیب اتریوم بدل می‌شود. کاردانو رویاها و برنامه‌های بزرگی دارد که فقط زمان می‌تواند امکان تحقق آن‌ها را نشان دهد. تجربه اتریوم در سال 2014 نشان می‌دهد مشکلات فنی می‌تواند سرنوشت یک رمزارز را کاملاً تغییر دهد.

اگر کاردانو بتواند قدرت بلاکچین خود را روز به روز بیشتر کند و امنیت آن را بالاتر ببرد، پایدار شدن حضور او در بین ارزهای برتر بازار بزرگ ارز دیجیتال چندان دور از ذهن نیست.

منبع

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها