رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس مطرح‌کرد:

استقبال از کالای ایرانی در سوئیس/ محصولات کشاورزی و پزشکی در صدر صادرات

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس با اشاره به افزایش تجارت دو کشور از ابتدای امسال و استقبال از کالای ایرانی، گفت: محصولات کشاورزی و قطعات تجهیزات پزشکی در صدر فهرست صادراتی ایران به سوئیس قرار دارند.

استقبال از کالای ایرانی در سوئیس/ محصولات کشاورزی و پزشکی در صدر صادرات
کد خبر: 491792
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۷:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سوییس در دهه‌های گذشته در هیچ شرایطی اقدام به قطع روابط خود نکرد و ارتباط اقتصادی و سیاسی خود را در همه این مدت حفظ کرده است و با وجود تحریم در سال‌های متمادی حتی تحت عنوان فعالیت‌های بشردوستانه به روابط تجاری خود ادامه داد.

به گزارش ایرنا، سابقه تاریخی ارتباط دو کشور حاکی از همکاری‌ها و همراهی‌های دو طرفه در شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی است که حتی در سال‌های اخیر با وجود تشدید تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران، سوئیس نیازهای کالایی و دارویی کشور را تامین می‌کرد و ایجاد کانال مالی مشترک میان دو کشور نیز یکی از راه‌های کمک به حل مشکلات بود تا تجارت از نظر شرایط بانکی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

در حال حاضر نیز با توجه به فراهم شدن شرایط بانکی، فعالیت کانال مالی ایران و سوئیس، کاهش تحریم‌ها و جریان داشتن مذاکرات وین برای احیای برجام در دو ماه سال جاری شاهد رشد تجاری میان دو کشور بودیم.

در این پیوند، «شریف نظام‌مافی» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس با بیان اینکه در دو ماه نخست سال جاری بخش خصوصی افزایش تجارت با سوییس را به‌طور حقیقی لمس کرده است، خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه بازار این کشور از کیفیت کالاهای ایرانی شناخت بهتر و دقیق‌تری به دست آورده است، با استقبال بیشتری برای خرید محصولات مواجه هستیم که افزایش تجارت را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه بازار ایران نیز همواره برای کالاهای سوییسی مناسب بوده است، گفت: غلات، دارو و تجهیزات پزشکی از اولویت‌های واردات از این کشور هستند که در دو ماه نخست سال جاری در واردات این کالاها رشد قابل توجهی را شاهد بودیم.

نظام‌مافی با بیان اینکه برای حفظ این روند رشد باید مشکلات بانکی تحت توافق FATF رفع شود، تصریح‌کرد: محصولات کشاورزی و قطعات تجهیزات پزشکی در صدر فهرست صادراتی ایران به سوئیس قرار دارند و پس از آنها، اقلام نیمه صنعتی، پلاستیک، گلاب و ادویه از دیگر کالاهایی است که در این کشور بازار دارند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس پیش از این اعلام کرده بود که با احیای برجام دو کشور ظرفیت بالقوه 10 میلیارد دلاری برای تجارت را دارند و با عادی‌سازی عملکرد بانکی و لغو تحریم‌ها تجار در صنف‌های مختلف به رشد بیشتر تجارت دو کشور امیدوار هستند.

در اردیبهشت‌ماه امسال 22 میلیون و 200 هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش 12 میلیارد و 800 میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 6.6 درصد و 38 درصد رشد را تجربه کرده است.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، در اردیبهشت‌ماه سال جاری سوییس با 359 هزار تن کالا به ارزش 283 میلیون دلار افزایش 2 هزار و 642 درصدی در وزن و 2 هزار و 61 درصدی در ارزش در میان پنج کشور وارداتی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها