کد خبر: 491046
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۰۰:۵۰
| |

صعود دلار و بورس روی موج انتخابات

قیمت هر دلار آمریکا از مرز 24هزار تومان گذشت و بورس بالاترین رشد را از ابتدای سال تاکنون ثبت کرد.

صعود دلار و بورس روی موج انتخابات
کد خبر: 491046
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۰۰:۵۰

اعتمادآنلاین| همزمان با داغ‌ترشدن فضای انتخابات، قیمت دلار رشد کرد، شاخص بورس هم بر بستر رشد قیمت دلار، با بیشترین صعودش از ابتدای امسال تاکنون مواجه شد. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های اقتصادی دولت بعدی، به رشد نقدینگی، تورم و نرخ ارز منجر خواهد شد و به همین دلیل پس از ماه‌ها انفعال، دوباره صاحبان نقدینگی، در حال ورود به بازارها، به‌ویژه بازار ارز و سهام هستند.


به گزارش همشهری، تنور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روزبه‌روز بیشتر داغ می‌شود و بازارها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تا پیش از این کارشناسان معتقد بودند ابهام در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، که در عین حال می‌تواند بر روند مذاکرات هسته‌ای در وین و احیای برجام هم تأثیر بگذارد، به انفعال سرمایه‌گذاران منجر شده است.


آنان این عامل را ازجمله دلایل کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه و نوسان‌های مقطعی بازار ارز معرفی می‌کردند؛ حالا اما، با تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان، به‌نظر می‌رسد فضای انتخابات ریاست‌جمهوری شفاف‌تر شده و تحلیلگران با تکیه بر این موضوع، در حال برآورد سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور بعدی و خروج از حالت انفعال هستند. این عامل و محاسباتی که سرمایه‌گذاران از سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور بعدی، در مورد حجم نقدینگی، تورم و قیمت ارز، در ذهن دارند به افزایش شیب صعودی قیمت دلار و به‌ دنبال آن رشد شاخص‌های بورس و قیمت سکه منجر شده است.

رشد قیمت دلار و سکه


روند صعودی قیمت دلار که چند روزی است آغاز شده، دیروز شتاب بیشتری گرفت و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا، 1000تومان، تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش یابد. دیروز قیمت هر دلار آمریکا با 4درصد رشد بار دیگر به کانال 24هزار تومان بازگشت و تا ساعت17 به 24هزار و 200تومان رسید. به ‌نظر می‌رسد معامله‌گران بازار ارز با برآورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از انفعال دست کشیده‌اند و در حال خرید دلار هستند و همین عامل به افزایش تقاضا در بازار ارز منجر شده است.

ظاهرا برخی فعالان بازار ارز، با برآورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به این باور رسیده‌اند که احتمالا مذاکرات هسته‌ای در وین که نقش زیادی در نوسان‌های قیمت ارز دارد تحت‌تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری با خلل یا تأخیر مواجه خواهد شد. بر همین اساس در سایه تردیدهایی که در مورد احیای برجام به‌وجود آمده قیمت دلار در حال رشد است. هر نوع تأخیر یا خلل در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند جریان ورود ارز به کشور را محدود و به افزایش قیمت ارز منجر شود. از سوی دیگر صرف ‌نظر از نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین گویا فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های اقتصادی دولت بعد به‌گونه‌ای خواهد بود که به افزایش نقدینگی منجر خواهد شد و این موضوع نیز می‌تواند در افزایش تورم و رشد قیمت دلار نقش زیادی داشته باشد.


دیروز همچنین به موازات رشد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم با رشد مواجه شدند؛ به ‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید با 400هزار تومان افزایش به 10میلیون و 800هزار تومان، تا لحظه تنظیم این گزارش رسید. قیمت هر گرم طلای 18عیار هم با 3.5درصد رشد دوباره از مرز یک‌میلیون تومان عبور کرد. محمد کشتی‌آرای نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا با پیش‌بینی روند قیمت ارز و ‌طلا، متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای، گفت: هر اظهارنظر مثبت یا منفی، در مورد مذاکرات، بلافاصله بر نرخ ارز و طبیعتا بعد از آن بر قیمت طلا و سکه تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین نگاه بازار طلا به روند مذاکرات وین است و مسلما هر اتفاق مثبتی در این نشست باعث کاهش قیمت دلار، طلا و سکه خواهد شد.

رشد بورس


همگام با افزایش قیمت دلار، بازار سهام هم که 9‌ماه است بی‌وقفه در حال نزول است در مبادلات روز شنبه، با رشدی پرقدرت مواجه شد و با 2.7درصد افزایش به یک‌میلیون و 139هزار واحد رسید. این بالاترین رشد شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون بوده است. دیروز همچنین بالاترین میزان معاملات خرد، در یک‌ماه گذشته، در بورس به ثبت رسید و ارزش کل معاملات خرد از 3هزار میلیارد تومان عبور کرد. نکته قابل توجه در مبادلات دیروز ورود 342میلیارد تومان نقدینگی تازه سهامداران حقیقی بود. همزمان 341میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد.


به‌ نظر می‌رسد رفته‌رفته نقدینگی در حال خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سهام است. از مرداد پارسال تاکنون 90هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده اما به ‌نظر می‌رسد با چشم‌اندازی که نسبت به رشد قیمت دلار به‌وجود آمده، سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که شاخص‌های بورس رشد خواهد‌کرد زیرا شاخص‌‌های بورس به‌طور محسوسی از نوسان‌های قیمت دلار تأثیر می‌پذیرند و رشد قیمت دلار می‌تواند به رشد این شاخص‌ها منجر‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها