آخرین وضعیت مرزهای کشور و کامیون‌های منتظر

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از کاهش کامیون‌های منتظر در پایانه‌های مرزی از 6300 دستگاه تا حدود 1700 دستگاه در روز خبر داد و گفت: متوسط انتظار این کامیون‌ها در نقاط مرزی مختلف از حدود یک ماه به چهار روز رسیده است.

آخرین وضعیت مرزهای کشور و کامیون‌های منتظر
کد خبر: 462011
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۷:۳۱:۳۱

اعتمادآنلاین| جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا همه مرزهای ایران باز شده و تردد کامیون‌ها و مبادلات تجاری در آن‌ها برقرار شده است، تنها مرزهای اینچه برون و باجگیران ترکمنستان باقی مانده است و دیگر مرزهای این کشور نیز باز هستند.

وی افزود: برخی از مرزهای کشور عملکردشان از نظر میزان تردد، نوع و تنوع تجارت و توقف هایی که آنجا داشتیم با مشکلاتی مواجه بودند. بنابراین روی آن ها متمرکز شدیم و جلسات متعددی با استان ها داشتیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: نهایتا با اجرای برخی برنامه‌های عملیاتی در مرزهای مهم کشور ظرفیت عبور و مرور در آن ها را افزایش دادیم و محدوده مرزی ساماندهی مناسبی پیدا کرد کنیم. 25 درصد از مرزهای کشور از همین جهت برای کشور از بقیه مرزها مهمتر هستند که حدود 70 درصد از کل تردد و تجارت زمینی از آن ها عبور می کند.

کاهش توقف کامیون‌ها در پایانه‌های مرزی

هدایتی با اشاره به اینکه پیش از این کامیون‌های بسیاری در پایانه‌های مرزی مختلف به دلایل گوناگون منتظر می‌ماندند، خاطرنشان کرد: طی ماه های گذشته بعضا تا 6300 دستگاه کامیون در روز پشت مرزها معطل می شدند و متوقف بودند که بخشی از آن به دلیل رفتار کشور متقابل، کرونا و محدودیت هایی اختصاصی در هر کشور مانند ساعات کاری پایانه های مرزی آن ها مربوط بود.

وی گفت: در حال حاضر و با پذیرش مسئولیت مدیریت پایانه های مرزی ضمن هماهنگی بیشتر در بین دستگاه های متولی مستقر در مرز که هر یک از نظر اداری مستقلا به فعالیت می پردازند، توانستیم این میزان انتظار کامیون‌ها و کامیون‌داران را در نقاط مرزی مختلف کاهش دهیم و به حدود 1700 دستگاه برسانیم که البته این عدد نیز مورد قبول نیست و باید به روزی برسیم که هیچ کامیونی در مرزهای کشور معطل نماند.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل معطل شدن کامیون داران در مرزها مدارک و اسناد اداری و گذر زمان طولانی برای تکمیل آن هاست، اظهار کرد: متوسط توقف های موجود در مرزها را نمی توان به راحتی محاسبه کرد چرا که عملکرد مرزهای مختلف فصلی است.

به عنوان مثال در مرز آستارا تا ژانویه به دلیل محصولات کشاورزی در دوره یکماهه توقف های بسیاری به دلیل تراکم بالای کامیون های حامل محصولات صادرانی ثبت می شد اما ممکن همین مرز در شرایط کنونی در پیک قرار نداشته باشد. مثال دیگر اینکه در خرداد ماه در مرز دوغارون 3500 دستگاه کامیون حامل فرآوردهای نفتی و مواد خطرناک در روز داشتیم که خوشبتانه مشکل آن ها حل شد. با این وجود متوسط انتظار در ایام پیک تا یک ماه هم افزایش پیدا کرده است اما در حال حاضر اگر کامیون با مشکل اسنادی مواجه نباشد نهایتا تا حدود چهار روز می تواند از مرز عبور کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها