کد خبر: 452052
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۱۳:۵۳:۴۷
| |

فرصت برای کشاورزان ایرانی با حذف آذربایجان از بازار سبزی و صیفی روسیه

منع واردات محصولاتی مانند سبزی و صیفی و سیب توسط روسیه از کشور آذربایجان فرصتی برای توسعه صادرات این محصولات برای کشورما فراهم آورده است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه معتقد است؛ شرایط به وجود آمده فرصتی بزرگی است برای ایران اگر سازمان‌های مربوطه به سرعت وارد شده و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

فرصت برای کشاورزان ایرانی با حذف آذربایجان از بازار سبزی و صیفی روسیه
کد خبر: 452052
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۱۳:۵۳:۴۷

اعتمادآنلاین| چند روز پیش دیده‌بان کشاورزی روسیه اعلام کرد: واردات سیب و گوجه فرنگی از کشور آذربایجان را به دلیل وجود بیماری و آفت‌های گیاهی ممنوع کرده که از 10 دسامبر اجرایی می‌شود.

دیده بان کشاورزی روسیه در اطلاعیه خود عنوان کرده است: وجود آفت و بیماری و مشکلات قرنطینه‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته در محصولات وارداتی از آذربایجان افزایش یافته و از 22 اکتبر 17 مورد عدم رعایت مسأله قرنطینه‌ای و وجود آفت و بیماری مشاهده شده است.

آذربایجان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی به روسیه است و حالا با منع واردات جای آن در بازار روسیه خالی شده است.

با توجه به توانمندی ایران در تولید سیب و محصولات سبزی و صیفی بدون شک این فرصت خوبی است تا زمینه ساز تجارتی پایدار و سودآور در محصولات سبزی و صیفی و همچنین سیب شود.

ضمن اینکه ما پس از چندین سال مذاکره، توافقنامه تجاری را با پنج عضو اوراسیا عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان در اردیبهشت 98 امضاء کرده ایم و قرار است پس از سه سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود.

هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با ایلنا درباره فرصت پیش آمده گفت: درحال بررسی و مذاکره برای استفاده از فرصت پیش آمده هستیم و امید داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای استفاده از فرصت پیش آمده نیازمند همکاری سازمان‌های استاندارد و حفظ نباتات کشور و ... برای بحث بهبود کیفیت محصولات هستیم که لازم است این سازمان‌ها هر چه سریع‌تر اقدامات مربوطه را انجام دهند.

به گفته تیزهوش تابان؛ روسیه درباره سلامت محصولات کشاورزی سختگیر است و بارها به کشور آذربایجان برای رعایت مسائل قرنطینه‌ای میوه و سبزیجات هشدار داده بود و بی‌توجه این کشور موجب شد بازار پر سود روسیه را از دست بدهد.

وی یادآور شد: البته در بازار روسیه بدون رقیب نیستیم و ترکیه و مصر نیز در حال بازی در این زمین برای تصاحب بازار هستند.

تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه نگاه ما به بازار روسیه نباید موقت باشد،‌ افزود: باید ساز و کارهای لازم را فراهم کنیم تا حضور ما در بازار روسیه استمرار داشته باشد.

وی از جمله این سازوکارها را نظارت دائم بر کیفیت و سلامت محصولات و همچنین معرفی برند عنوان کرد.

تیزهوش تابان تاکید کرد: عدم برندسازی موجب شده برخی کشورهای رقیب محصول ایران را با نام و برند خود به کشورهای هدف صادراتی ارسال کنند.

وی همچین تغییر مسیر صادراتی را راهکار دیگر مقابله با این مشکل عنوان کرد.

تیزهوش تابان گفت: استفاده از مسیرهای دریایی به جای مسیر زمینی با عبور از خاک سایر کشورها، می‌تواند مانع صادرات محصول ایرانی با نام سایر کشورها شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها