کد خبر: 451960
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۰۹:۲۴:۲۹
| |

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد:

نگاه غیراقتصادی مجمع تشخیص مصلحت به FATF/ شرط تاثیر گذاری ایران در جهان پذیرفتن قواعد بازی است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: اگر بخواهیم در جهان به عنوان یک بازیگر موثر حضور داشته باشیم، باید قواعد بازی را بپذیریم.

نگاه غیراقتصادی مجمع تشخیص مصلحت به FATF/ شرط تاثیر گذاری ایران در جهان پذیرفتن قواعد بازی است
کد خبر: 451960
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۰۹:۲۴:۲۹

اعتمادآنلاین| مجیدرضا حریری در مورد بررسی دوباره FATF اظهار داشت: اگر با نگاه اقتصادی به موضوع FATF نگاه کنیم پذیرش قواعد بین‌المللی که بیشتر کشورها برای حضور در سیستم بانکداری پذیرفته‌اند کار بسیار درستی است و ما نیز باید این کار را انجام دهیم، اما این موضوع یک وجه سیاسی نیز دارد و عده‌ای به دلایل سیاسی با این مسئله مخالف هستند.

وی افزود: مشکل اصلی ما امروز FATF نیست و به دلیل تحریم‌های آمریکا جایی در سیستم بانکداری نداریم. اما اگر تحریم‌ها برطرف شود FATF به موضوع و مشکل اصلی ما تبدیل می‌شود. اینکه ما دست نگه داریم تا تحریم‌ها برطرف شود و بعد به سراغ FATF برویم کار درستی نیست. چشم انداز متصور این است که مشکل تحریم‌ها به سمت حل و فصل می‌رود اگر فشار تحریم‌های آمریکا از روی اقتصاد کشور برداشته شود، بانک‌های ما باید این فضا را داشته باشند تا بدون هیچ مانعی دیگری بتوانند از فضا استفاده کنند. لازمه این موضوع این است که مقدمات پذیرش دستورالعمل‌های گروه ناظر مالی که به FATF مشهور شده انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: ظاهراً نامه‌ای از طرف دولت برای مقام معظم رهبری نوشته شده و براساس شنیده‌ها، ایشان نیز به مجمع تشخیص مصلحت دستور بررسی دوباره صادر کردند یا در حال صادر کردن هستند و این کار درستی است.

حریری یادآور شد: اگر ما سیستم بانکی‌ را یک پرنده در نظر بگیریم که داخل قفس تحریم است اما علاوه بر اینکه این پرنده در قفس زندگی می‌کند موضوعی مثل FATF پرهای این پرنده را نیز بریده است. یعنی اگر درهای این قفس نیز باز شود باز پرنده نمی‌تواند پرواز کند بنابراین لازم است پیش از حل مشکل تحریم برای موضوع FATF فکری شود.

وی با اشاره به شرایط مشابه در مدت زمانی بعد از امضای برجام گفت: ما یک بار این فرصت را بعد از امضای برجام از دست دادیم. به دلیل اختلاف نظرهایی که با گروه ناظر مالی وجود داشت و ما در لیست کشورهای سبز FATF نبودیم، نتوانستیم از امکانات بانکی که بعد از رفع تحریم‌ها در برجام ایجاد شد استفاده کنیم و کماکان دچار مشکل بودیم، بنابراین از آن تجربه باید درس بگیریم.

حریری اضافه کرد: در یک سال و نیم فاصله انعقاد برجام تا خروج آمریکا از آن اگر ما مشکل بانکی نداشتیم می‌توانستیم از فاینانس‌های خارجی استفاده کنیم. هرچقدر پول‌های خارجی به صورت فاینانس یا سرمایه‌گذاری مستقیم وارد کشور شود، امکان تحریم مجدد را پایین می‌آورد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجمع تشخیص مصلحت از منظر اقتصادی به موضوع نگاه نمی‌کنند بلکه نگاه سیاسی دارند برخی از اعضای مجمع معتقد هستند که FATF اهرمی برای معامله است برخی نیز اعتقاد دارند که FATF می تواند مانعی شود برای حمایت از گروه‌های آزادی‌بخش منطقه یا هر گروه دیگری که می‌خواهیم به آنها کمک کنیم. هیچ یک از این دلایل اقتصادی نیستند بلکه سیاسی، امنیتی و نظامی هستند. بنابراین با منظر اقتصادی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه رویکردی در مجمع تشخیص مصلحت خواهند داشت.

حریری همچنین افزود: به طور کلی هر چقدر که بخواهیم در جهان به عنوان یک بازیگر موثر حضور داشته باشیم، باید قواعد بازی را بپذیریم. برای مثال نمی‌شود که در سطح ملی در جهان فوتبال بازی کرد اما قوانین فیفا را نپذیرفت. در اقتصاد نیز باید قواعد جهانی را پذیرفت اما در توافق هایی که صورت می‌گیرد قطعاً باید شکل حرفه‌ای از مذاکره را داشت و با گرفتن بیشترین امتیاز، کمترین امتیاز ممکن را داد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها