یک کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی:

تخصیص ارز 4200 تومانی یکی از عوامل کسری بودجه است/ وجود ارز چند نرخی در بودجه منجر به تورم می‌شود

هادی ترابی فر، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی نه تنها موجب کاهش قیمت کالا‌های اساسی نشده است بلکه خود یکی از عوامل کسری بودجه به حساب می‌آید.

تخصیص ارز 4200 تومانی یکی از عوامل کسری بودجه است/ وجود ارز چند نرخی در بودجه منجر به تورم می‌شود
کد خبر: 451864
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۴:۵۳:۰۴

اعتمادآنلاین| هادی ترابی فر کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره چند نرخی بودن ارز در بودجه 1400 اظهار کرد: قطعا چند نرخی بودن ارز تبعات تورمی خواهد داشت. اما باید این نکته را هم مدنظر داشت که تخصیص ارز 4200 تومانی باعث افزایش رانت می شود.

او ادامه داد: از اقدامات نادرست در سال‌های اخیر اختصاص ارز 4200 تومانی به عنوان تامین کالاهای اساسی بود. این امر نه تنها به کاهش قیمت کالا‌ها منجر نشد بلکه موجب هدر رفت منابع ارزی بسیاری شده است.

ترابی فر با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات اشتباه در تنظیم بودجه در دو، سه سال اخیر، اضافه کرد: اختصاص ارز 4200 تومانی به عنوان تامین ارزان کالای اساسی مردم بود. در حالی که نه تنها کالایی به صورت ارزان در اختیار مردم قرار داده نشد، بلکه به واسطه همین طرح منابع ارزی زیادی از کشور خارج شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معتقد هستم ارز 4200 تومانی یا ترجیحی منجر به حمایت از دهک‌های ضعیف و کم برخوردار جامعه نشده و از هدف حمایت معیشتی خود منحرف شده است.

او ادامه داد: درواقع کالا‌هایی که ارز 4200 تومانی به آن‌ها تعلق گرفته است، حتی اگر به قیمت ارز نیمایی محاسبه می‌شدند در حال حاضر باید با کاهش قیمت این کالا‌ها در بازار مواجه می‌شدیم. در برخی مواقع حذف ارز 4200 تومانی برای بعضی از کالا‌های مشخص به کاهش قیمت آن‌ها منجر و به دلیل هدر رفت منابع خود به عاملی برای کسری بودجه دولت تبدیل شده است.

ترابی فر بیان کرد: دولت می‌گوید قصد دارد با تخصیص ارز 4200 تومانی به کالا‌های اساسی تورم را کاهش دهد، اما تاکنون نتیجه‌ای عکس داشته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: ارز 4200 تومانی به عاملی برای تشدید کسری بودجه بوده است و در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا‌های اساسی شده است. به نظر می‌رسد حذف ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه 1400 و تک نرخی کردن ارز می‌تواند به ثبات قیمت‌ها کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها