محمدرضا سبزعلیپور در یادداشتی نوشت:

دلیل کمبود و نایاب شدن سفته در بانک‌ها چیست؟

متأسفانه مدتی است که تعدادی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور به بنده مراجعه و اعلام می‌دارند که هر چه می‌گردند بر انجام امورات بانکی و قراردادی خود سفته پیدا نمی‌کنند

دلیل کمبود و نایاب شدن سفته در بانک‌ها چیست؟
کد خبر: 443840
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۳:۲۰:۰۸

اعتمادآنلاین| متأسفانه مدتی است که تعدادی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور به بنده مراجعه و اعلام می‌دارند که هر چه می‌گردند بر انجام امورات بانکی و قراردادی خود سفته پیدا نمی‌کنند و همین امر موجب شده تا فعالیت‌های اقتصادی‌شان با مشکل مواجه شود. در ابتدا چندان باورم نمی‌شد که فرمایشات مدیران محترم در خصوص کمبود «سفته» اینقدر جدی و قابل پیگیری باشد تا اینکه خودم موضوع را از مدیران بانک‌ها و شعبات مختلف جویا شدم و دریافتم که گفته فعالان اقتصادی کاملاً درست است و واقعاً «سفته» نایاب و اصلاً قحطی «سفته» آمده که این موضوع برایم بسیار ناراحت‌کننده و سوال‌برانگیز بود، از همین رو مصمم شدم تا دلیل کمبود سفته را از مراجع ذیربط جویا شوم.

وقتی که دلیل کمبود را از مسوولان بانک‌ها جویا شدم، چندان پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکردم و اصلاً خود مدیران بانک‌ها هم علت کمبود سفته را نمی‌دانند! فقط یکی از مدیران به بنده گفت که قرار است سفته‌های کاغذی را برای همیشه جمع آوری و از حالت اوراق خارج کنند و بجای آن سفته الکترونیکی رایج شود که اگر راستش را بگویم، من کلاً متوجه نشدم و سر درنیاوردم که سفته دیجیتال یعنی چه و به چه شکلی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت! سفته‌ای که در زمانی نه چندان دور در شعبات بانک‌ها و حتی دکه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور به وفور یافت می‌شد و به راحتی به درخواست کنندگان فروخته می‌شد، حال چه شده و چه اتفاقی افتاده که به یک‌باره کمبود سفته آمده؟ آیا دلیل نایابی سفته هم تحریم‌های خارجی است؟ وقتی که کاغذ و جوهر و چاپ سفته‌ها در داخل ایران تولید و انجام میشود، پس چرا در توزیع آن مشکل به وجود آمده است؟ کمبود سفته واقعاً امورات جاری مردم و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده، به‌طوری که مردم برای اخذ تسهیلات، عقد قراردادهای بزرگ و کوچک، استخدام، خریدهای قسطی کالا و سایر کارها نیاز به «سفته» جهت ارایه به عنوان تضمین و حُسن انجام کار دارند که نمی‌توانند آن را جهت خرید پیدا کنند! به‌طور مثال: چند روز پیش خودم شاهد بودم که یکی از فعالان اقتصادی چند میلیارد تومان سفته نیاز داشت که از پیدا کردن آن نامید شده بود و با مراجعه به مسوولان ارشد بانک‌ها به دنبال پارتی درشتی بود تا شاید از طریق توصیه ایشان بتواند مشکل خرید سفته را حل کند که نمی‌دانم بالاخره سفته خرید یا نه؟! نبود سفته اصلاً برازنده ایران نیست که مردمش در به در به دنبال خرید سفته باشند و فلذا مسوولان امر نباید با بی توجهی به موضوعات مهم اینچنینی، مشکلی بر مشکلات مردم و فعالان اقتصادی بیافزایند.

به همین خاطر از این فرصت استفاده می‌کنم و از مسوولان محترم بانک مرکزی به ویژه جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رییس کل معزز بانک خواهش می‌کنم که شخصاً موضوع کمبود سفته در بانک‌ها و بازار را با حساسیت خاصی دنبال و با صدور دستورات مقتضی مشکل پیش آمده را هرچه زودتر مرتفع نمایند. البته ضروری است تا پیش از هر اقدامی، بانک مرکزی ابتدا سریعاً مردم را از دلایل نبود «سفته» در این ایام باخبر سازند تا حتی مدیران بانک‌های کشور هم از علت نبود «سفته» مطلع شوند و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم برای مشتریان خویش داشته باشند و سپس نسبت به رفع کمبود و توزیع «سفته» با ارقام مختلف در بانک‌های سراسر کشور اقدام نمایند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها