عراق برای اجرای کاهش تولید اوپک پلاس به مشکل خورد

عراق برای کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز معادل 23 درصد تولید نفت خود از ماه مه که باید تحت توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس انجام دهد، به مشکل برخورد کرده و هنوز با غول‌های نفتی درباره نحوه کاهش تولید به توافق نرسیده است.

عراق برای اجرای کاهش تولید اوپک پلاس به مشکل خورد
کد خبر: 402701
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ۱۱:۵۶:۳۵

اعتمادآنلاین| غول‌های نفتی مانند شرکت BP، اکسون موبیل، لوک اویل و انی سهم عمده‌ای در تولید نفت عراق دارند و تاکنون در برابر درخواست بغداد برای کاهش تولید مقاومت کرده‌اند که باعث شده مقامات عراقی گزینه‌هایی مانند درخواست از این شرکت‌ها برای جلو انداختن زمان تعمیرات میادین نفتی را بررسی کنند.

پایبندی کمتر عراق به توافق گروه اوپک پلاس باعث خواهد داشت محدودیت عرضه کمتر از 9.7 میلیون بشکه در روز شود که این گروه برای تقویت قیمت‌ها توافق کرده است اجرا کند.

یک مقام ارشد شرکت نفت بصره که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفته است: مذاکرات با شرکت‌های خارجی همچنان ادامه دارد و ما به دنبال رسیدن به توافق با آنها برای کاهش تولید بدون تحمیل بار مالی به عراق هستیم.

مذاکرات روی این موضوع متمرکز شده که هر شرکت چه میزان باید تولیدش را کاهش دهد و چه مدت این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد. در حالی که شرکت‌های BP، اکسون موبیل، لوک اویل و انی در این باره حاضر نشدند اظهارنظر کنند، این مقام عراقی گفت که ما یک برنامه زمانی را مشخص کرده‌ایم که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در مدت اجرای توافق کاهش تولید به فعالیت‌های تعمیراتی بپردازند.

دو مقام شرکت نفت بصره هم اظهار کرده‌اند که عراق از دو غول نفتی که در بصره فعالیت دارند واکنش مثبتی درباره توافق کاهش تولید و پیشنهاد جلو انداختن زمان فعالیت‌های تعمیراتی دریافت کرده است.

به گفته مقامات عراقی، وزارت نفت عراق از شرکت نفت بصره خواسته است تولید میادین نفتی خود را حداقل 700 هزار بشکه در روز کاهش دهد اما هنوز معلوم نیست این کاهش تولید چگونه میان شرکتهای خارجی تقسیم خواهد شد.

مقامات عراقی اظهار کرده‌اند که بقیه کاهش تولید از میادین نفتی در سایر استان‌های جنوبی در میسان و نصیریه انجام خواهد گرفت.

شرکت‌های بین‌المللی در میادین نفتی جنوبی عراق تحت قراردادهای خدماتی فعالیت دارند و هزینه دلاری ثابتی را برای حجم نفت تولید شده دریافت می‌کنند. بغداد همچنین هزینه‌ای که این شرکت‌ها برای ساخت پروژه‌ها و تصویب طرح‌های توسعه میدان نفتی داشته‌اند را جبران می‌کند.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگانی که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهد، اوایل آوریل به منظور حمایت از بازار، با کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کردند و سهم عراق در این کاهش تولید، 1.061 میلیون بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات عراقی اظهار کرده‌اند که عمده کاهش تولید از میادین نفتی بصره انجام خواهد شد که توسط شرکت‌های خارجی توسعه یافته‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها