مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ماسک وارداتی از چین نداریم/ مقصر کمبود ماسک تولیدکننده نیست/ 25 کارخانه تولید ماسک در کشور داریم/ باید کارخانه‌های تولید ماسک را 3 شیفته کرد/ تقاضای فوق‌العاده موجب کمبود ماسک در کشور شد

مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» در پاسخ این سوال که آیا کمبود ماسک به دلیل عملکرد نامناسب تولیدکنندگان این محصول است یا خیر اظهار داشت: نمی‌توان این مشکل را به ضعف تولیدکنندگان داخلی نسبت داد، هرچند این موضوع از چند منظر باید بررسی شود.

ماسک وارداتی از چین نداریم/ مقصر کمبود ماسک تولیدکننده نیست/ 25 کارخانه تولید ماسک در کشور داریم/ باید کارخانه‌های تولید ماسک را 3 شیفته کرد/ تقاضای فوق‌العاده موجب کمبود ماسک در کشور شد
کد خبر: 387595
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌‌ چرا در بازار با کمبود ماسک بیمارستانی مواجه شدیم؟ مقصر کیست؟ تولیدکننده مقصر است یا واردکننده؟ اینها پرسش‌هایی است که طی روزهای گذشته بیش از هر زمان دیگری و از پی شیوع ویروس کرونا شنیده می‌شود ( بیشتر بخوانیم ).

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به این پرسش‌ها این‌طور پاسخ گفت: ما واردات ماسک نداریم و همه محصولات موجود در بازار تولید داخل است.

بازار با تقاضای صدها برابری مواجه شده است. اگر خاطرتان باشد، یک بار دیگر در سال گذشته این تجربه را در مورد پوشک بچه و دستمال کاغذی از سر گذراندیم؛ قاعدتاً به بازار فشار آمده است.

مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در جواب این سوال که آیا کمبود ماسک به دلیل عملکرد نامناسب تولیدکنندگان این محصول است یا خیر اظهار داشت: نمی‌توان این مشکل را به ضعف تولیدکنندگان داخلی نسبت داد، هرچند این موضوع از چند منظر باید بررسی شود.

بازار با تقاضای صدها برابری مواجه شده است

حریری برای مصداقی‌ شدن اظهارنظر خود، با اشاره به افزایش غیرقابل پیش‌بینی حجم تقاضا برای ماسک‌های بیمارستانی طی روزهای گذشته، گفت: بازار با تقاضای صدها برابری مواجه شده است. اگر خاطرتان باشد، یک بار دیگر در سال گذشته این تجربه را در مورد پوشک بچه و دستمال کاغذی از سر گذراندیم؛ قاعدتاً به بازار فشار آمده است.

ماسک

او ادامه داد: در حال حاضر تمام سوپرمارکت‌ها مملو از دستمال کاغذی و پوشک بچه است، چرا؟ چون در حال حاضر تمرکز بازار بر ماسک بیمارستانی قرار گرفته است.

به اعتقاد این دست‌اندرکار اقتصادی، وقتی تقاضا برای کالایی زیاد و بازار شوکه شود، عده‌ای در این میان با هدف کسب سود یا دست به احتکار می‌زنند یا محصول مورد تقاضا را چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

همه‌گیری این بیماری در ایران مشکلات را دوچندان کرده؛ واقعیت این است که اگر فشاری که در 2 سه روز گذشته به تولیدکنندگان برای تولید ماسک‌های اضطراری وارد شده، یک ماه پیش وارد می‌شد، حالا با این بحران روبه‌رو نبودیم؛ اما طی روزهای گذشته دست‌به‌کار شده‌اند و من فکر می‌کنم تا همین هفته بازار ماسک به تعادل خواهد رسید.

او همچنین با گلایه از عملکرد مسئولان در پیش‌بینی این وضعیت گفت: ظرف یک ماه گذشته باید مقامات مسئول در کشور پیش‌بینی می‌کردند که ویروس کرونا دیر یا زود به ایران هم می‌رسد، اما این پیش‌بینی‌ها نه تنها صورت نگرفت که در روزهای اول، وجود این ویروس در ایران با انکار برخی از مسئولان مواجه شد.

همه‌گیری کرونا مشکلات را دوچندان کرد

او معتقد است: همه‌گیری این بیماری در ایران مشکلات را دوچندان کرده؛ واقعیت این است که اگر فشاری که در 2 سه روز گذشته به تولیدکنندگان برای تولید ماسک‌های اضطراری وارد شده، یک ماه پیش وارد می‌شد، حالا با این بحران روبه‌رو نبودیم؛ اما طی روزهای گذشته دست‌به‌کار شده‌اند و من فکر می‌کنم تا همین هفته بازار ماسک به تعادل خواهد رسید.

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: حدود 25 کارخانه در ایران داریم که انواع و اقسام ماسک را تولید می‌کنند. قاعدتاً در حال حاضر می‌شود ظرفیت این کارخانه‌ها را به سه شیفت رساند؛ برای تامین مواد اولیه تولید هم تمهیداتی اندیشیده شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها