تازه‌های اقتصادی هفته – قسمت چهاردهم

از تکنولوژی‌های شهر هوشمند تا اربابان آینده جهان

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی مروری خواهیم داشت بر ورود هوش‌مصنوعی و کامپیوترها به عنوان مدیران آینده اقتصاد جهان؛ گزارشی درباره نمایشگاه اکسپو پکن که مدیریت آن را تکنولوژی‌هایی اداره می‌کنند که برای مدیریت شهر هوشمند آینده ساخته‌اند؛ و سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین مشتری گاز LNG روی انرژی‌های بادی.

حجم ویدیو: 10.04M | مدت زمان ویدیو: 00:05:07 دانلود ویدیو
کد خبر: 350634
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چه کسانی بر جهان حکومت می‌کنند؟ شاید جواب این باشد: آنهایی که شریان‌های مالی جهان را کنترل می‌کنند. اما در جهان امروز آخرین فازهای انقلاب دیجیتالی در حال تکمیل است. ورود هوش مصنوعی و کامپیوترهای قدرتمند در بازارهای سرمایه، از خرید و فروش اوراق بهادار فراتر رفته و به تدریج به سمت گرفتن کنترل و نظارت بر اقتصاد و تخصیص سرمایه‌ها نیز می‌رود.

گزارش اول با عنوان «چه کسی بر جهان حکومت خواهد کرد؟» از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده است. در این گزارش می‌خوانیم کامپیوترهایی که انسان‌ها وظایف‌شان را تنظیم کرده‌اند، حدود 35 درصد بازار سهام آمریکا، 60 درصد سرمایه‌های خالص سازمانی و 60 درصد فعالیت‌های مبادلاتی را شامل می‌شوند. حساب‌های سرمایه‌ای بلندمدت طی یک ماه گذشته و به لطف کامپیوترها، بیش از 4.3 تریلیون دلار در سهام آمریکا سرمایه‌گذاری کردند. اما با ورود هوش‌ مصنوعی این مقررات انسانی دیگر منسوخ خواهند شد. آیا به این اتفاق باید خوش‌بین بود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال و آشنا شدن با جزئیات ورود هوش‌ مصنوعی به بازار مالی جهان، متن کامل این مقاله را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید .

***

گزارش دوم ما که از مجله پکن ریویو انتخاب شده درباره نمایشگاه بین‌المللی باغبانی پکن یا اکسپو پکن 2019 است. در این گزارش می‌خوانیم که نمایشگاه اکسپو پکن در یک مقیاس کوچک چشم‌اندازی را از شهرهای هوشمند آینده معرفی کرده که به آخرین دستاوردهای تکنولوژیک مجهز است.

در اکسپو پکن که از 29 آوریل شروع شد و تا 7 اکتبر ادامه داشت، مجریان و غرفه‌داران برای کمک و تسهیل رفت‌وآمد 16 میلیون بازدیدکننده داخلی و خارجی، از تکنولوژی‌های متعددی کمک گرفتند؛ از روبات‌های راهنما گرفته تا پهپادهایی که امکان نمایش سه بعدی خیابان اصلی نمایشگاه را از طریق عینک‌های واقعیت مجازی و با کمک شبکه‌ بی‌سیم نسل پنج یا 5G فراهم می‌کرد. در این گزارش می‌خوانیم کنترل کامل سیستم تهویه نمایشگاه، نوردهی، ضد حریق و نظافت نمایشگاه بر عهده روبات‌ها قرار گرفته بود. از جمله دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در این نمایشگاه به کار رفتند می‌توان به هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT) و کلان‌داده (بیگ‌دیتا) اشاره کرد. در واقع نمایشگاه اکسپو امسال اولین نمایشگاهی بود که نسخه‌ای مینیاتوری از نحوه مدیریت شهرهای هوشمند آینده را به کمک هوش‌ مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید به عرضه گذاشت. متن کامل این گزارش را با نام «راه‌حل‌های هوشمند برای شهرهای هوشمند» در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

***

گزارش سوم ما که از رویترز انتخاب شده درباره سرمایه‌گذاری شرکت جراکو، بزرگ‌ترین خریدار گاز LNG جهان و بزرگ‌ترین شرکت انرژی‌های حرارتی ژاپن، روی پروژه‌های نیروگاه‌های بادی ساحلی است .

در این گزارش می‌خوانیم این شرکت به تازگی اعلام کرده 49 درصد از سهام پروژه فورموسا 2 در تایوان را با مبلغ نامشخصی خریداری کرده است. اما جراکو که بیش از 30 درصد سهام پروژه فورموسا 1 را نیز خریداری کرده، بنا دارد با سرمایه‌گذاری روی پروژه فورموسای 3، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود را تا سال 2025، به بیش از پنج هزار مگاوات افزایش دهد. رقمی که برابر پنج نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت هزار مگاواتی خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها