کد خبر: 314790
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در همایش روز ملی اصناف مطرح شد:

وزیر صنعت: دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال 98 به بخش خصوصی واگذار می‌شوند/ ایجاد 250 هزار شغل جدید در حوزه اصناف/ رئیس اتاق اصناف ایران: کمتر از 20 درصد از واحدهای صنفی کشور در حوزه تولید فعالیت دارند

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال 98 و نهایتا در سال 99 به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شوند.

وزیر صنعت: دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال 98 به بخش خصوصی واگذار می‌شوند/ ایجاد 250 هزار شغل جدید در حوزه اصناف/ رئیس اتاق اصناف ایران: کمتر از 20 درصد از واحدهای صنفی کشور در حوزه تولید فعالیت دارند
کد خبر: 314790
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش روز ملی اصناف، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین در خصوص وضعیت آینده دو خودروساز بزرگ کشور گفت: عزم راسخ برای واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور به بخش خصوصی واقعی داریم.

او تاکید کرد: واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته به این دو شرکت خودروسازی آغاز شده و تا پایان سال 98 و نهایتا در سال 99 این واگذاری انجام می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به اهمیت اصناف و میزان اشتغال‌زایی آن گفت: در سال گذشته هدف‌گذاری ما ایجاد 250 هزار شغل جدید در حوزه اصناف بود که کاملا توانستیم به آن دست پیدا کنیم، به رغم شرایط بد اقتصادی ما شاهد رشد در صدور پروانه‌های صنفی بودیم امسال نیز که سال رونق تولید است باید این راه را ادامه دهیم.

رضا رحمانی با اشاره به نقش واسطه اصناف در حلقه تولید و توزیع گفت: اصناف نقدینگی را از مردم دریافت می‌کنند و به چرخه اقتصادی برمی‌گردانند هر واحد تولیدی صنفی نیاز به سه پارامتر اساسی دارند که شامل مواد اولیه، نقدینگی و بازار مصرف است که ما برای هر سه مورد در سال جاری برنامه‌ریزی کردیم.

او با اشاره به تحریم‌ها گفت: امروز ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم و اصناف در خط مقدم این جبهه هستند. ضمن آنکه باید به داخلی‌سازی توجه ویژه‌ای کرد که خوشبختانه رهبر انقلاب نیز در این مورد تاکید خاص دارند.

رحمانی در خصوص صادرات به کشورهای همسایه گفت: بازارهای اطراف یکی از اولویت‌های ماست به خصوص در حوزه معدن دستور کار ویژه‌ای تهیه شده و باید در این حوزه یک نهضت و انقلاب معدنی رخ دهد. به رغم اینکه پتانسیل‌های خوبی در این حوزه وجود دارد سیاه‌نمایی صورت می‌گیرد، این در حالی است که در ماه‌های آینده یبش از 100 هزار میلیارد تومان پروژه قابل بهره‌برداری افتتاح خواهد شد و این رقم در حوزه صنایع و معادن در سه سال آینده به 300 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ضمن آنکه در حوزه فولاد نیز به تازگی پروژه‌ای با سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار صورت گرفته که ظرف ماه آ‌ینده افتتاح خواهد شد.

به همکاران گفتم هر روز شکر بخرند تا قیمت ها را رصد کنم

وزیر صنعت در خصوص شکر گفت: شکر یکی از کالاهایی است که به صورت روزانه قیمت آن را رصد می‌کنیم به طوری که به دو نفر از همکاران دستور دادم هر روز از بازارچه‌های اطراف وزارتخانه شکر بخرند تا قیمت را شخصا رصد کنند. به رغم اینکه هر روز از سازمان حمایت گزارش قیمت صد قلم کالا را دریافت می‌کنم اما مشاهده شده که در دو فروشگاه دو نرخ متفاوت اعمال می‌شود که با نرخ‌های اعلامی سازمان حمایت مغایرت داشته است.

او ادامه داد: مذاکراتی هم در رابطه با شکر با وزارت جهاد صورت گرفته زیرا آنها مسئول تامین و عرضه شکر هستند. با وجود کاهش قیمت اما هنوز این کالا به نرخ متعادل نرسیده است ولی در مورد گوشت و مرغ به نرخ‌های مصوب در بازار کاملا رسیده‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به آمار واردات کالاهای مصرفی گفت: در سال 97 آمار واردات این کالاها 36 درصد کاهش داشته است و در خصوص واردات کل کالاها شاهد کاهش 22 درصدی بودیم، این در حالی است که امسال نیز واردات 142 کالای دیگر ممنوع شده است. ما امیدواریم با مدیریت واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بازار را کنترل کنیم.

آموزش و هدایت حدود 660 هزار واحد صنفی تولیدی برای تولیدات صادرات محور/ 50 درصد اصناف در حوزه توزیع فعالیت می‌کنند

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، هم در همایش روز ملی اصناف در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما افزود: بیش از 3 میلیون واحد صنفی در کشور داریم که در چهار بخش تولیدی، خدمات فنی و خدمات صرف و توزیع تقسیم‌بندی شده‌اند.


او با بیان اینکه کمتر از 20 درصد از واحدهای صنفی کشور در حوزه تولید فعالیت دارد، اضافه کرد: برنامه رونق تولید اصناف آماده شده که امروز با حضور وزیر صمت رونمایی خواهد شد.


ممبینی گفت: برای حدود 660 هزار واحد صنفی تولیدی کشور که عمدتا در حوزه اقلام و کالاهای اساسی فعالیت می‌کند، آموزش و هدایت به سمت تولیدات صادرات محور را در دستور کار داریم.

17 درصد صنوف در این حوزه فعالیت دارند


او افزود: حدود 17 درصد از صنوف در بخش خدمات فنی فعالیت دارد، اما فقدان استاندارد در حوزه استاندارد به عنوان یک آسیب موجب شد امروز تفاهمنامه میان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و اتاق اصناف امضا شود.


رئیس اتاق اصناف گفت: بخش خدمات گردشگری، بخش مهمی از اصنافی است که خدمات صرف ارایه می‌دهند ضمن اینکه حدود 50 درصد اصناف در حوزه توزیع فعالیت می‌کنند که در نظام‌ توزیع نیاز به روش‌های مدرن با تکیه بر فناوری و روش‌های روز داریم.


او با اشاره به اینکه تمرکز بر ورود فناوری در نظام توزیع برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر را در دستور کار داریم افزود: بنا داریم زمینه حضور و ورود فناوری به کسب و کارهای سنتی را فراهم کنیم.


ممبینی ادامه داد: ایجاد هلدینگ اصناف برای نقش آفرینی اصناف در حوزه تامین یکی از برنامه های مهم ما است.


او افزود: از 8 هزار و 800 تشکل صنفی انتظار داریم با درک واقعیت‌های علمی، وضع موجود را بازنگری کنند تا به سمت گشایش و شکوفایی بیشتر برویم.


ممبینی گفت: از وزیر صمت می‌خواهیم در حوزه قانون کار، بسته‌های حمایتی، اصلاح فرایند وصول مطالبات، تامین اجتماعی و سهم اصناف از محل جرایم، اصناف را یاری کند.


او با بیان اینکه یکی از دلایل تعیین روز اصناف، نقش مهم و تاریخی این قشر در میهن اسلامی‌مان است افزود: نقش تعیین‌کننده اصناف در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اثرگذار بوده و در جای جای تاریخ خود را نشان داده است که تقدیم 11 هزار شهید به انقلاب اسلامی نمونه‌ای از فداکاری‌های این قشر است.


او ادامه داد: پس از وقوع سیل اخیر، اصناف تامین نیازهای فوری و ایجاد تعهد برای سازندگی مناطق آسیب‌دیده را در دستور کار قرار دادند.


ممبینی گفت: حضور اصناف باید در عرصه اقتصادی به عنوان کلید موفقیت مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها