کد خبر: 275539
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۵:۴۲:۰۰
| |

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

طرح جامع مسکن اجرایی نشده است

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: چند سال است که بحث طرح جامع تولید مسکن مطرح شده است و برغم رونمایی از این طرح هیچوقت شاهد اجرایی شدن آن نبوده‌ایم.

طرح جامع مسکن اجرایی نشده است
کد خبر: 275539
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۵:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا رضایی یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز مهندس در جهرم گفت: در هفت رشته اصلی که با حوزه عمران و ساختمان مرتبط هستند، بیش از یک میلیون نفر در این رشته‌ها فارغ التحصیل شده‌اند و چون طرح آمایش نداریم، رقابت منفی بین آنها شکل گرفته است و بازار کار برایشان تعریف نکرده‌ایم.


وی ادامه داد: مهمترین چالش برای مهندسین نبود طرح آمایش است و این که متناسب با بازار کار آموزش نمی‌بینند.


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حلقه متناسب بین مهارت و تخصص فراموش شده است و باید در نظام آموزشی کشور رشته‌های بین رشته‌ای در حوزه مهندسی شکل گیرد.


رضایی بیان کرد: نبود توجه به اقتصاد مهندسین و معیشت آن‌ها و اشتباه بودن نظام تعرفه‌گذاری در کشور از دیگر چالش‌های مهندسی است.


نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر انتظار داریم ساختمانی از لحاظ مهندسی با کیفیت خوب ساخته شود باید ضمانت اجرایی برای مهندسین وجود داشته باشد.


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نبود شفافیت در حوزه مسکن باعث افزایش جمعیت در 141 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری با 19 میلیون جمعیت در کشور شده و شهرها را با بحران‌ اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی روبرو کرده‌ است.


رضایی گفت: علیرغم این که در برنامه پنجم و ششم توسعه دولت را مکلف کرده‌ایم که هرسال 270 محله ناکارآمد را شناسایی کند و نسبت به نوسازی، احیا و بازسازی آن اقدام کند هنوز برنامه شفاف را شاهد نیستیم.


وی افزود: در تولید بخش مسکن نگاه به بخش خصوصی است، دولت باید سیاستگذاری کند و تولید و کنترل ساختمان وظیفه بخش خصوصی با نظارت نظام مهندسی است.


نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نظام مهندسی باید مستقل باشد و به عنوان یک زیرمجموعه دولتی تلقی نشود، افزود: از جایگاه استقلال آن در مجلس حمایت کرد‌ه‌ایم.


وی افزود: کمیسیون عمران مکاتبه‌ای با رییس جمهوری پیرامون قانون نظام مهندسی، وظایف دولت در قانون، بحث مسکن اقشار کم درآمد، سامانه ملی املاک و زمین و چندین مورد دیگر داشته ‌است.


رضایی گفت: در بحث مسکن بیش از 75 درصد افزایش قیمت نسبت به سال 96 داشته‌ایم و در شهرهای بزرگ بیش از 80 درصد قیمت مسکن افزایش پیدا کرد.


این نماینده مجلس بیان کرد:بر اساس آخرین سرشماری سال 95 در کشور 24 میلیون و 200 خانوار داریم و نزدیک به 22 میلیون و 800 واحد مسکونی در کشور وجود دارد.


وی اظهار کرد: هرسال توان ساخت 900 هزار واحد مسکن را داریم که اگر همین روند پیش رود، 7 سال طول می‌کشد تناسب بین عرضه و تقاضا برقرار شود.


شهرستان جهرم در 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها