کد خبر: 268830
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۰۸:۲۴:۰۰
| |

وزیر راه و شهرسازی:

یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی، ترانزیت و حمل و نقل است

وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجایی که ترانزیت و حمل و نقل از راههای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند برای منابع مکمل این حوزه باید فکر و اندیشه داشته باشیم که در این زمینه مصوباتی پیش بینی شده است.

یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی، ترانزیت و حمل و نقل است
کد خبر: 268830
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۰۸:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد اسلامی پنجشنبه شب در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان گفت: با خلاقیت، پشتکار و پیگیری همه دستگاه ها می توان اهداف پیش بینی شده در این زمینه را محقق کرد.


وی بر برنامه محور بودن، هماهنگی و یکپارچگی در مسیر اهداف و رعایت اولویت ها برای توسعه هر منطقه تاکید و بیان کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که در 14 محور ملاک قرار گرفته باید نیازهای سیستان و بلوچستان اولویت بندی شوند.


وزیر راه و شهرسازی بر سرمایه گذاری مردم بومی سیستان و بلوچستان در منطقه از طریق حمایت و اعتمادسازی سود آوری آورده اقتصادی تاکید کرد.
اسلامی افزود: منابع توسعه ملی می تواند کمک کننده و امید آفرین برای بخش خصوصی در اقتصاد منطقه باشد.


وی سه سند «توسعه سیستان، توسعه محور شرق و توسعه مکران» را تعیین کننده اهداف و در نتیجه ایجاد تولید و اشتغال در سیستان و بلوچستان برشمرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فرصت های جدید باید برای سیستان و بلوچستان خلق شود.


وی حاشیه نشینی را ظلم بزرگ عنوان کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان متاثر از خشکسالی شاهد گسترش حاشیه نشینی در پنج شهرستان هستیم که باید مهار شود.


اسلامی تاکید کرد: برای رفع مشکل ساکنان مناطق حاشیه نشین سیستان و بلوچستان تصمیم مهمی اتخاذ شده و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساماندهی این مناطق ماموریت داده شده است.


وی افزود: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ورود کارشناسی به این مساله مهم سیستان و بلوچستان تصمیمات لازم را اتخاذ و برنامه مطالعه را آغاز کرده اند.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مقرر شده است در نشست هفته آینده شورای این وزارتخانه برنامه بنیاد مسکن در زمینه حاشیه نشینی این استان مصوب شود.


اسلامی تاکید کرد: لازم است مسئولان سیستان و بلوچستان اولویت های خود را در جاهایی که آسیب پذیرترند مشخص کنند.
وی افزود: همچنین ضروری است دستگاه ها تلاش کنند حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان گسترش نیابد و طرح ساماندهی این مناطق در قالب بهسازی محلات، کسب و کار و تعیین مالکیت مورد توجه قرار گیرد.


اسلامی طرح راه آهن را از اولویت های سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: هم اینک طرح راه آهن چابهار - زاهدان با پیشرفت فیزیکی خوب در دست اجراست.


وی بر اتصال هر چه سریعتر مسیر چابهار - میلک به عنوان یک مسیر مهم ترانزیتی در شرق کشور و استفاده از ظرفیت های خدادادی منطقه نظیر باد و خورشید با راه اندازی هاب های انرژی تاکید کرد و گفت: ظرفیت های مهم این استان نباید کم اهمیت جلوه داده شوند.


اسلامی تاکید کرد: اولویت و رویکرد جدی دولت توسعه سیستان و بلوچستان است.

استاندار: توسعه سیستان و بلوچستان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است


استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: تخصیص اعتبارات ملی برای توسعه همه جانبه و نزدیک شدن این استان به مراکز قدرت از ضروریات این منطقه محسوب می شوند.


احمدعلی موهبتی اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف اقتصادی نظیر معدن است اما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه ها ورود پیدا نمی کند.


وی افزود: ضروری است بانک ها و شرکت های زیر مجموعه بخش دولتی برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان آستین همت را بالا بزنند.


استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت مهار شن های روان در این استان گفت: برای مهار ریزگردها و کنترل گرد و غبار این استان پیشنهاد تخصیص 150 میلیون دلار شده بود که مورد موافقت رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام قرار گرفته است.


موهبتی افزود: همچنین انتظار است یک میلیارد دلار اعتبار دیگر از صندوق توسعه ملی برای سه طرح مهم سیستان و بلوچستان محقق شود.
وی بر پیگیری جدی حق آبه سیستان و بلوچستان از طریق وزارت امور خارجه تاکید کرد.


استاندار سیستان و بلوچستان وضعیت این استان را به دلیل خشکسالی های پی در پی از نظر درآمد و مالیات نامطلوب توصیف کرد و گفت: ضروری است اعتبارات دولتی به بخش های مختلف این استان تخصیص یابد تا شاهد تسریع در رفع عقب افتادگی های تاریخی این خطه از ایران اسلامی باشیم.


رئیس شورای اداری سیستان و بلوچستان از شروع عملیات ساخت فرودگاه چابهار در روزهای آینده خبر داد و افزود: ضروری است طرح توسعه منطقه آزاد چابهار هر چه سریعتر در دولت تصویب شود.


موهبتی وجود چهار فرودگاه در سیستان و بلوچستان را از جمله زیر ساخت های ارزشمند برای توسعه این استان برشمرد.


استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تنها 48 درصد پست های سازمانی این استان پر و بقیه خالی است اظهار داشت: طرحی در استان در دست تهیه است تا بر مبنای آن بخشی از نیروهای موجود دستگاهها با یک آزمون اختصاصی جذب شوند تا حداقل بخشی از این کمبودهای نیروی انسانی جبران شود.


موهبتی با بیان اینکه مطالبات شهرداری ها از دستگاههای دولتی سیستان و بلوچستان 305 میلیارد تومان است گفت: ضروری است علاوه بر قطعی شدن پرداخت این مطالبات، به شهرداری این استان که دارای درآمد ناچیز هستند کمک شود.


وی با بیان اینکه بی برنامه بودن مسئولان سبب رقم زدن حاشیه نشینی شده است تاکید کرد: مدیران از فرصت وجود شهرک های مسکونی و شهرهای جدید برای رفع این معضل در استان استفاده کنند.


وی بر هویت دار کردن منازل مسکونی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها بر اساس قوانین وضع شده در این زمینه تاکید کرد.


استاندار سیستان و بلوچستان بر فرهنگ سازی در راهنمایی و رانندگی برای کاهش تلفات انسانی تاکید کرد.


موهبتی گفت: همچنین ضروری است منابع اعتباری سه بیمارستان تازه کلنگ زنی شده سیستان و بلوچستان با کمک دولت تامین شود تا در کنار تکمیل سایر طرح های بهداشت و درمانی شاهد بهبود وضعیت این حوزه در استان باشیم.


مسئولان و نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس نیز در این نشست بر تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل و ساخت زیر ساخت های مهم استان در حوزه راه نظیر بزرگراه و راه آهن، وصول مطالبات فرودگاههای استان از شرکت های هواپیمایی، تبدیل وضعیت نیروهای فعال در حوزه راه برای جلوگیری از هدر رفت منابع اعتباری برای پرداخت حقوق کارکنان، کمک اعتباری به بهسازی جاده های مورد استفاده نیروهای نظامی با تغییر اعتبارات تخصیصی از وزارت کشور به وزارت راه و شهرسازی، بهبود وضعیت راههای روستایی، انتقال آب دریا از دریای عمان به شمال استان و کمک به افزایش ماشین آلات حوزه راهداری و غیره تاکید کردند.


وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه وارد زاهدان شد و در فرودگاه مورد استقبال استاندار، معاونان استاندار و مدیران و مسئولان استان قرار گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها