کد خبر: 265999
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

معاون برنامه‌ریزی شرکت توانیر:

تلفات شبکه توزیع سال آینده تک‌رقمی می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر گفت: درصددیم ترانسفورماتورهای بالای 30 سال را از رده خارج و ترانسفورماتورهای نو را جایگزین این ترانسفورماتورها کنیم که در این شرایط تلفات شبکه توزیع سال آینده تک‌رقمی می‌شود.

تلفات شبکه توزیع سال آینده تک‌رقمی می‌شود
کد خبر: 265999
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی رجبی مشهدی امروز در پنجمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور با تأکید بر اینکه صنعت ترانسفورماتور زیرساخت صنعت برق است، گفت: سالانه باید 7 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور جدید به صنعت برق کشور اضافه شود، بنابراین به همان اندازه که تعداد مشترکان اضافه می‌شود، باید ترانسفورماتورهای جدید نیز که زیرساخت صنعت برق هستند، جایگزین ترانسفورماتورهای قدیمی و عمر بالا شود.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه 17 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور بالای عمر 40 سال داریم که باید به تدریج ترانسفورماتورهای جدید جایگزین این ترانسفورماتورها شوند، اظهار داشت: ترانسفورماتورهای قدیمی و عمر بالا باعث می‌شود تا حوادث در شبکه برق افزایش یابد، پس بنابراین برای کاهش تلفات و جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای در شبکه برق برنامه‌هایی داریم تا این اقدامات به نحو احسن انجام شود که این برنامه‌ها شامل حفظ و نگهداری و عیب‌یابی ترانسفورماتورها قبل از اینکه دچار مشکل شوند است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با تأکید بر اینکه در سال جاری 6 هزار مگاولت آمپر احداث و یک هزار مگاولت آمپر نیز اضافه خواهیم کرد تا نیاز اصلی پوشش داده شود، اظهار داشت: 47 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور بالای عمر 30 سال در کشور داریم که باید از این تعداد 17 هزار مگاولت آمپر بالای 40 سال هستند که هر چه سریعتر باید آنها تعویض و نوسازی شوند.

وی تأکید کرد: ترانسفورماتورهای با افزایش عمر بالا احتمال خرابی آنها نیز افزایش می‌یابد، در برخی از شهرها ترانسفورماتورهایی با عمر بالای 50 سال نیز وجود دارد که روش‌هایی برای تعمیرات این ترانسفورماتورها حتی با توجه به مشکلات مالی صنعت برق اندیشیده شده است.

رجبی مشهدی در مورد اینکه چه تعداد ترانسفورماتور بالای 50 سال وجود دارد و در کدام مناطق نصب شده‌اند، گفت: این ترانسفورماتورهای عمر بالای 50 سال در کل کشور نصب شده‌اند، اما تعداد بیشتر آنها در تهران، خوزستان و مازندران هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه تلفات شبکه توزیع برق 11.4 درصد است، گفت: تلفات شبکه توزیع برق قرار است تا سال آینده تک رقمی شود بنابراین باید یکی از این برنامه‌ها را به نحو احسن که همانا تعویض ترانسفورماتورهای با عمر بالا هستند را انجام دهیم.

وی افزود: اگر ترانسفورماتورهای نو جایگزین 17 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور بالای 30 سال شوند تا حدود زیادی میزان تلفات برق در شبکه کاهش خواهد یافت.

رجبی مشهدی افزود: برای کاهش تلفات انرژی باید ترانسفورماتورهای با ظرفیت کمتر و به تعداد زیادتر خریداری شود و آنها را در مناطقی نصب کنیم که باعث کاهش طول عمر فیدرهای فشار متوسط و ضعیف شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در ساخت ترانسفورماتور به خودکفایی رسیده است، گفت: برنامه شرکت توانیر این است که تلفات برق در شبکه توزیع که در حال حاضر 11.4 درصد است در سال آینده تک رقمی شود. بنابراین این عدد ایده‌‌آل صنعت برق خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه برای تعویض ترانسفورماتورها نیاز به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: روش‌های مناسبی برای تعویض ترانسفورماتورهای با عمر بالا برای کشور در نظر گرفته شده است که یکی از این روش‌ها استفاده از تسهیلات بانکی و روش دیگر روش‌های جدید فاینانس(تامین مالی) خواهد بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها