کد خبر: 257845
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۴:۰۰
| |

رئیس دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد:

درآمدی معادل درآمد فروش نفت با رفع موانع ترانزیت در کشور

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر بتوانیم مشکلات فراروی ترانزیتی کشور را برطرف کنیم و بتوانیم ترانزیتِ بار، به خصوص از جنوب شرق آسیا به سمت روسیه را باز کنیم، فکر می‎کنم طبق برآوردی که کارشناسان اقتصاد حمل و نقل ارائه کردند، درآمدها در این زمینه نزدیک به درآمد ارزی فروش نفت ایران باشد.

درآمدی معادل درآمد فروش نفت با رفع موانع ترانزیت در کشور
کد خبر: 257845
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره عدم استقبال صنعت از دستاوردهای دانشجویان دانشگاه‌هایی از جمله علم و صنعت و عملیاتی نشدن آنها گفت: طبیعتا وقتی قرار است، دستاورهای جدید اجرایی و عملیاتی شوند، کمی زمان می‌برد. همچنین در ابتدا باید کارشناسان جزئیات آن دستاورد را ملاحظه و بررسی کنند و در مواردی متاسفانه پتانسیل کافی جهت ثابت کردن عملکرد دستگاه وجود ندارد یا برعکس دنبال تاییدیه از مراجع بالاتر هستند، اما آن مراجع بالاتر در کشور وجود ندارد. یعنی محصولی که تولید شده بایستی توسط سازنده منحصر به فرد آن محصول تایید شود که این هم تقریبا غیرممکن است، زیرا هرگز اجازه نمی‎دهند یک شرکت نوپا و حریف وارد رقابت با آنها شود.

ذاکری اضافه کرد: بخشی از مشکلات عدم استفاده از دستاوردهای علمی دانشجویان به همین مساله تایید نشدن توسط یک مرجع برمی‌گردد. من فکر می‌کنم در خصوص این تسهیلات بایستی از مراجع داخلی بهره برد، یعنی مجموعه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد تا اگر ضرورتی داشت از مراکز تحقیقاتی داخلی برای این افراد و دستاوردهایشان گواهی‌نامه صادر شود.

وی با اشاره به اینکه بی‌‎تردید پتانسیل خوبی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور وجود دارد، گفت: در نمایشگاهی که در هفته پژوهش و فناوری برگزار شد تعداد قابل توجهی از دستاوردهای دانشگاه‌ها مورد عرضه قرار گرفت و مشخص است که دانشگاه‌ها علاوه بر مرزهای دانش برای حل مشکلات اجرایی و صنعتی صنایع مختلف فعالیت می‌کنند. دانشگاه علم و صنعت یک نمونه کوچک از دیگر دانشگاه‌های ایران است که حدود 120 دستاورد پژوهشی خودش را در این نمایشگاه عرضه کرد، اما در داخل دانشگاه نزدیک 200 دستاورد را ارائه کرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به محول شدن پروژه حمل و نقل کشور به دانشگاه علم و صنعت گفت: سه موضوع آب، انرژی و حمل و نقل مورد بررسی دانشگاه ها قرار دارد تا راهکاریشان را در این زمینه ارائه دهند، دانشگاه علم و صنعت نیز متولی خوشه حمل و نقل در کشور شد. در حوزه آب و انرژی نیز همکاران هیات علمی ما و خبرگان در دانشگاه‌های دیگر حضور دارند و فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند. گزارش‌های دوره‌‎ای در این زمینه به دولت ارائه می‌شود، اما گزارش تکمیلی ظرف دو سه ماه آینده به دولت ارائه خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات حمل و نقل در کشور گفت: چند مشکل جدی در خصوص حمل و نقل وجود دارد و ما سالیانه نزدیک به 16 هزار کشته در راه‌ها داریم از این رو یکی از بحث‌های قابل پرداخت بحث ایمنی راه‌ها است. بسیاری از کشورها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا کشته‌های حمل و نقلی در کشورشان را تا سال 2025 و حتی تا 2030 به صفر برسانند و در این زمینه هدفگذاری‌هایی را انجام داده‌اند، اما این آمارها در کشور ما غیرقابل مقایسه است. ما جزو یکی از کشورهایی هستیم که در ایمنی حمل ونقل مشکلاتی را داریم و ضرورت دارد این مساله درکنار دیگر مسائل حمل و نقلی حل شود.

ذاکری به اهمیت ترانزیت کالا در پروژه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: دومین بحث در حوزه حمل و نقل در خصوص ترانزیت کالا است. اگر بتوانیم مشکلات فراروی ترانزیتی کشور را برطرف کنیم و بتوانیم ترانزیتِ بار، به خصوص از جنوب شرق آسیا به سمت روسیه را باز کنیم فکر می‎کنم طبق برآوردی که کارشناسان اقتصاد حمل و نقل ارائه کردند درآمدها در این زمینه نزدیک به درآمد ارزی فروش نفت ایران باشد. این دو مقوله جز دو مقوله‌های بسیار مهم حمل نقل هستند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در پایان اظهار داشت: البته موضوعات دیگر نیز در خصوص حمل و نقل، توسعه شبکه‌های ریلی، جاده‌ای،‌ هوایی، دریایی و توانمندی‎های دیگری که در کشور وجود دارد، می‎توان از آن پتانسیل‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت پیش گرفت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها